خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فشار حداکثری، مشارکت حداقلی

محمد فرهنگ، فعال دانشجویی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «فشار حداکثری، مشارکت حداقلی» نوشت:

«یک‌سال از ورود و شیوع کرونا به کشور و به تبع آن، تعطیلی دانشگاه می‌گذرد؛ تعطیلی‌ای که منجر به تهی شدن فضای دانشگاه از مهم‌ترین رکن آن یعنی دانشجو، شد و این، یعنی محروم شدن دانشجویان، از امکان‌های کنش‌گری و مقاومت جمعی در دانشگاه. اقتدارگرایانی که هر فرصتی را غنیمت می‌شمارند تا بیش از پیش، دانشجویان را تحت فشار قرار دهند، طبیعی است که از این فرصت پیش آمده نیز به راحتی نگذرند و ایدهٔ “فشار حداکثری” خود را به معنای اتم کلمه به اجرا گذارند».

این بخشی از بیانیهٔ جمعی از فعالان نشریات دانشجویی بود که در واکنش به برگزاری نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی وزارت علوم منتشر شد و حکایت از تحت فشار بودن جامعهٔ مطبوعاتی در حوزهٔ دانشگاه دارد.

تعلیق و قلع و قمع نشریات دانشجویی در سال جاری، تفسیرهای متضاد در خصوص حق رای دبیر شورای مرکزی ناظر برای تامین منافع گروهی خاص در برخی از جلسات، تغییرات غیرضروری در شیوه‌نامه اجرایی انتخابات کمیته‌های ناظر با هدف کاهش مشارکت دانشجویان، تخلف در روند بررسی نشریات، مانند نشریه فروغ، ضِد، میدان آزادی و….، از جمله انتقاداتی است که در این بیانیه در خصوص عملکرد وزارت علوم به آن اشاره شده است.

بر همین مبنا، انتخابات نشریات دانشجویی وزارت علوم از سوی این فعالان نشریاتی تحریم شد، چراکه معتقدند در دورهٔ پیشین هم با وجود تخلفاتی مانند وجود تعرفه‌های بدون مهر، وزارت علوم بدون توجه آن ابهامات، نهایتا اعتراضات را بی‌پاسخ گذاشت.

نتایج انتخابات نشریات امسال که یک روز بعد از انتشار این بیانیه، برگزار شد، حاکی از کاهش قابل توجه مشارکت نشریات در این انتخابات نسبت به دوره‌های قبل است. بنابر نتایج منتشر شده، از 252 واجد حق رأی، 113 نفر در انتخابات شرکت کردند. این در حالی است که در دورهٔ پیشین، از 344 واجد حق رأی، 302 رأی به صندوق اخذ رأی انداخته شد. به عبارت دیگر، مشارکت در انتخابات از بالای 87٪ به 44٪ تقلیل یافته است. لازم به ذکر است که انتخابات دوره‌های قبل از آن نیز با مشارکتی در حدود 90٪ برگزار می‌شد.

نکتهٔ جالب توجه دیگر در خصوص نتایج انتخابات امسال این است که جمع آرای سه نفر نخست انتخابات امسال، از آرای عضو علی البدل سال دورهٔ پیشین کمتر است و حتی به آرای نفر چهارم انتخابات دورهٔ گذشته نیز نمی‌رسد!

از طرفی در این دوره، از تعداد واجدین حق رأی بیش از 90 نفر کاهش یافت؛ 90 نفری که می‌توانستند نتیجهٔ انتخابات را تغییر دهند چرا که نفر نخست انتخابات امسال تنها 67 رأی کسب کرده است.

در بخش دیگر از بیانیه، اعطای حق رأی به دانشگاه‌هایی که انتخاباتی برگزار نکرده‌اند و از سوی دیگر ابطال انتخابات نشریات دانشجویی دانشگاه تهران، به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی کشور، صرفاً به بهانه شروع فرآیند اطلاع‌رسانی انتخابات در بهمن ماه، از دیگر شواهد مبتنی بر مهندسی انتخابات خوانده است؛ چرا که امسال با تصمیم وزارت علوم و با وجود اعتراض مکرر خود مسئولان دانشگاه تهران و نامه‌نگاری‌ آن‌ها به وزارت علوم، نهایتا حق رأی نمایندگان نشریات دانشجویی این دانشگاه که هر سال بیشترین حق رای را داشتند، از آن‌ها سلب شد.

امضاکنندگان بیانیه حضور نمایندهٔ دانشجویان در شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم را در این شرایط بی‌معنا دانسته و مدعی هستند که مدیران وزارت علوم، تابع نهادهای خارج از دانشگاه شده‌ و تنها کارگزار دستورات آنها هستند.

امضاکنندگان بیانیه می‌گویند این کاهش مشارکت بی‌سابقه، در حالی‌ست که طی پنج سال حضور ائتلاف طلوع آزادی، مشارکت دانشجویان سال به سال افزایش داشت. این درحالی‌ست که انتخابات امسال به صورت مجازی و با دعوت و تبلیغات گسترده برگزار شده و نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان از اقصی نقاط کشور برخلاف سال‌های قبل وجود نداشت و به طور کلی امکان حضور دانشجویان میسرتر بود؛ اما به گفته فعالین نشریاتی منتقد، این کاهش مشارکت، حکایت از حذف و طرد برخی از دانشجویان، و تأمین منافع گروهی خاص دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا