خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معاون سپاه قدس: در یمن حضور نداریم

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: در عراق هیچ هزینه اقتصادی نکردیم و اگر یک فشنگ هم دادیم پول آن را گرفتیم، در سوریه هم کمتر از آنچه آمریکا اعلام کرده هزینه کردیم، ولی اگر این کار انجام نمی شد و داعش هنوز وجود داشت باید میلیاردها دلار هزینه می کردیم. نیروی قدس سپاه در سوریه و عراق حضور مستشاری دفاعی و نظامی بود و در یمن اصلا حضور نداریم

به گزارش ایسنا رستم قاسمی در نشست خبری که امروز (پنجشنبه_۳۰ بهمن ماه) برگزار شد، با تاکید براینکه در نیروی قدس مسئول اقتصاد کشور نیستیم، اظهار کرد: جبهه مقاومت مسئول نابودی داعش بود که الحمدالله با تلاش های شهید سردار سلیمانی و خون شهدا محقق شد. نیروی قدس سپاه مسئولیت خود را انجام داد، در عین حال زمینه هایی فراهم کرد که به اقتصاد کشور نیز می تواند کمک کند.‌

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل امروز اقتصاد کشور، سیاسی کردن اقتصاد کشور است و آمایش، انتصابات و تصمیمات اقتصادی سیاسی شده است.

وی با بیان اینکه دشمنان انتظار داشتند با تحریم ها، اقتصاد کشور را فلج کنند، گفت: در شروع تحریم ها واردات بنزین داشتیم و بسیاری از تجهیزاتی که برای گازرسانی به شهرها نیاز داشتیم از خارج از کشور وارد می شد، در عین حال که تجربه ای از تحریم ها نداشتیم و به یک باره شروع شد.

قاسمی با یادآوری اینکه در آن زمان شرکت های خارجی به یک باره کشور را ترک کردند، ‌افزود: صنعتگران حوزه نفت کشور اتفاقات بزرگی رقم زدند به طوری که امروز هیچ فرد خارجی در صنعت نفت ایران حضور ندارد و در حوزه صنعت نفت که از اهداف تحریم ها بود شکوفایی و خودکفایی رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان در زمینه تامین بنزین چالش اساسی در کشور وجود داشت، تصریح کرد: دو اتفاق مهم افتاد که یکی ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه “سی ان جی” و جایگزینی گاز با بنزین بود و دیگری طرح توسعه کمی و کیفی همه پالایشگاه ها که سرعت پیدا کرد و در دولت دهم به اتمام رسید.

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: اگر ستاره خلیج فارس را نداشتیم در کشور با مشکل تولید گاز مواجه می شدیم، اما این پروژه ما را به صادرکننده بنزین تبدیل کرد و امکان مصرف میعانات گازی را نیز فراهم کرد. 

وی با اشاره به اینکه در دولت دهم ۱۷ فاز پارس جنوبی به عنوان یک ابر طرح جهانی در شرایط سخت جهانی شروع شد که خوشبختانه بخش عمده ای به نتیجه رسید، اظهار کرد: به جرأت می توان گفت بالاترین سطح توسعه در صنعت نفت کشور در صد سال گذشته طی تنها ۲ سال رقم خورد که تحریم ها را در صنعت نفت بی اثر یا کم اثر کرد.

قاسمی با بیان اینکه کسی از تحریم ها استقبال نمی کند، تصریح کرد: تحریم ها ظلم به مردم است و هزینه برای کشور دارد، ولی به هرحال وجود دارد. ‌در این شرایط ۳ مولفه وجود دارد؛ یکی رفع تحریم ها که کشور تصمیم گرفت برجام را امضا کند، دوم مقابله با تحریم ها و سوم بی اثر کردن تحریم ها که بخشی از آن اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: اگر تحریم ها را بی اثر کنیم می توانیم به گونه دیگری در دیپلماسی جهانی حضور داشته باشیم.

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه اوپک برای مردم ایران خیلی شناخته شده نیست، توضیح داد: اوپک تصمیماتی برای افزایش قیمت سوخت و عرضه و تقاضا دارد و در نتیجه آن با تغییر قیمت انرژی، بر زندگی مردم دنیا تاثیر دارد ولی در ایران قیمت انرژی ثابت است و ربطی به تصمیمات اوپک و قیمت جهانی نفت ندارد.

وی در ادامه به محور مقاومت اشاره و خاطرنشان کرد: اساس محور مقاومت شهید سردار سلیمانی بود که برای یک کار بنیادی و خدمت به جامعه بشریت شکل گرفت. هدف داعش رسیدن به مرزهای ایران بود اما اتفاق بزرگی که برای مقابله با شجره خبیثه حکومت داعش انجام شد، نه تنها برای ایران و مردم مظلوم منطقه، بلکه برای دنیا نیز کارساز بود.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور باید از شرایط فعلی خارج شود، گفت: متاسفانه اقتصاد کشور، اقتصاد مریضی است و زمینه های لازم هم باید فراهم شود تا با اتفاقاتی که بعد از نابودی داعش افتاد بتوانیم از بستر ایجاد شده استفاده کنیم و در بازسازی کشور سوریه و عراق بتوانیم سهم داشته باشیم.

قاسمی با یادآوری اینکه حضور نیروی قدس سپاه در سوریه و عراق حضور مستشاری دفاعی و نظامی بود و در یمن اصلا حضور نداریم، افزود: نیروی قدس مسئول دور زدن تحریم ها نیست.

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد سهم ایران از میدان پارس جنوبی گفت: دوسوم پارس جنوبی در محدوده قطر و یک سوم در ایران است، اما چون قوانین خاصی حاکم نیست هر کسی به اندازه توان خود برداشت می کند. در پارس جنوبی به اندازه قطر برداشت می کنیم، اما متاسفانه در میادین دیگر از کشورها عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال های متمادی بخش خصوصی در فروش نفت فعال نبود، درحالی که این اتفاق باید قبل از تحریم ها می افتاد، توضیح داد: امروز هم نفت از شرکت های ایرانی خریداری نمی شود و مجبوریم با مجوز شورای امنیت ملی شرکت هایی ثبت کنیم که حتی یک ایرانی عضو نباشد، به هرحال جنگ اقتصادی است و آمریکایی ها همه تلاش خود را کردند تا تحریم ها را دورن خانه های همه ایرانی ها بیاورند. 

وی در مورد تولد افرادی همچون بابک زنجانی در صنعت نفت کشور گفت: بارها توضیح داده ام اما باز هم می گوییم، مهمترین اتفاقی که در پرونده بابک زنجانی افتاد به دلیل مشکلاتی بود که در حوزه نفت با تحریم ها مواجه شدیم.

وی ادامه داد: پرونده بابک زنجانی بیش از یک متر ارتفاع دارد. ۸ سال در اختیار اطلاعات دولت یازدهم و دوازدهم بوده، اما اگر یک نفر از کارکنان شرکت نفت در این پرونده متهم باشند من مسئولیت آن را به عهده می گیرم. به جای سیاسی کردن پرونده، ضمن اقدام قضایی باید پول ها برگردانده می شد.

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش پایانی صحبت هایش با بیان اینکه هنوز به طور رسمی اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری نکرده ام و درحال بررسی هستم، گفت: اگر اعلام کاندیداتوری کنم به دنبال کنار رفتن به نفع دیگری و وزارت نیستم. کشور را می شناسم و ظرفیت های آن را می دانم، امروز کشور به جای حرف نیازمند عمل گرایی است.

وی با بیان اینکه برنامه و سیاست کلی و سند چشم انداز در کشور داریم، اما باید عمل کنیم، گفت: اگر افراد عملگرا مسئولیت کشور را به عهده‌ بگیرند قطعا وضعیت بهتری خواهیم داشت.

قاسمی با بیان اینکه برای نجات کشور دو مولفه اقتدار و تغییر ساز و کار لازم است، تصریح کرد: باید به فکر تغییر ریل گذاری در کشور باشیم، مسیر فعلی سال ها وجود داشته و هرکسی اقداماتی انجام داده است، در حالی که مهمترین مشکل اقتصاد کشور سیاسی کردن اقتصاد کشور است و آمایش، انتصابات و تصمیمات اقتصادی سیاسی شده که برای تغییر آن اقتدار و تغییر می تواند موثر باشد. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا