خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«در برابر اقدامات دولت بایدن قدم متناسبی برداریم»

حسن بهشتی‌پور،کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در ارتباط با ایران و موضوع برجام اظهار کرد: با توجه به اینکه سیاست ایران اقدام در برابر اقدام است، ما نیز می توانیم در برابر این اقدامات آمریکا، قدم متناسبی برداریم.

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدام آمریکا در پس گرفتن نامه دولت قبلی این کشور از سازمان ملل در ارتباط با فعال شدن مکانیسم ماشه، گفت: براساس ضرب المثلی که در ایران رایج است می توانیم بگوییم آمریکایی‌ها با این اقدام روغن ریخته را نذر امامزاده کرده‌اند چرا که اصلا مکانیسم ماشه علیه ایران فعال نشد و آنچه که آمریکایی ها انجام داده بودند غیرقانونی بود و مورد پذیرش دیگر کشورها هم قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد آمریکایی ها با این اقدام در تلاش بوده‌اند که به نوعی حسن نیت خود را نشان دهند، افزود: آن ها در همین چارچوب نامه پیشین خود در مورد اجرای مکانیزم ماشه را پس گرفته اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در برابر این اقدام، ایران می تواند به صورت موقت نامه‌ای که به آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی داده است را به صورت موقت پس بگیرد تا ببیند شرایط و اقدامات بعدی آمریکا چه خواهد بود. آقای گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قرار است فردا به تهران بیاید و در روز یکشنبه با مقامات ایران دیدار و رایزنی کند و می توان در جریان این ملاقات در ارتباط با این شرایط رایزنی و گفت و گو کرد.

وی همچنین با اشاره به پاسخ مثبت آمریکایی ها به درخواست اروپا برای شرکت در مذاکرات 1+5 گفت: به نظر می رسد که اروپایی ها در پاسخ به پیشنهاد آقای ظریف به آقای لورل چنین موضوعی را مطرح کرده اند و شاید این اقدام بتواند گره‌ای را باز کند چرا که باید کار از یک جایی شروع شود.

بهشتی پور تأکید کرد: اگر قرار است مذاکراتی انجام شود این مذاکرات باید در چارچوب اجرای برجام باشد نه اینکه طرف های مقابل بخواهند تعهدات و شروط جدیدی را به ایران تحمیل کنند.

وی همچنین اقدام آمریکایی ها در رفع محدودیت های اعمال شده برای دیپلمات های ایرانی مستقر در نیویورک برای رفت و آمد را اقدام مثبتی عنوان کرد و گفت: در زمان دولت ترامپ وقتی این محدودیت ها اعمال شد این موضوع مورد اعتراض سازمان ملل و دیگر کشورها نیز قرار گرفت. رفع این محدودیت ها اقدامی مثبت است و می تواند اقدام مثبتی برای مذاکرات و مسائل پیرامون آن باشد و مناسب است که ایران از این اقدامات استقبال کند و در برابر اقدامات صورت گرفته با توجه به استراتژی اقدام در برابر اقدام، اقدامی را انجام دهد و در ادامه براساس دیگر اقدامات بعدی آمریکا و شرایطی که پیش می آید تصمیم گیری های متناسب صورت بگیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا