خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دیدار نمایندگان اصل 90 با زندانیان سیاسی

احمدرضا حائری می‌گوید نمایندگان کمیسیون اصل 90 در مصاحبه‌های خود اشاره‌ای به دیدار با زندانیان سیاسی نکردند، در آن دیدار زندانیان سیاسی مسائلی از جمله استقلال قضات از ضابطین قضایی و پیگیری عملی شدن وعده‌ی عفو زندانیان را مطرح کردند.

26 بهمن نمایندگان کمیسیون اصل نود از زندان تهران بزرگ سر زده دیدار کردند و با زندانیان به گفت‌وگو درباره‌ی مشکلات آنها پرداختند. به گزارش تسنیم خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به پرونده‌های مطروحه در کمیسیون اصل 90 پیرامون مسائل زندانیان و زندانبان‌ها و همین طور شکایات مطرح شده درباره امکانات رفاهی زندانیان، اعضای کمیسیون مذکور به صورت سرزده از ندامتگاه تهران بزرگ بازدیدی را انجام دادند؛ ضمن اینکه بدون واسطه با تعدادی از زندانیان به گفت‌وگو پرداختند و پس از آن نیز نشستی را با مسئولان زندان برگزار کردند.»

بیشتر بخوانید:
روایت یک زندانی از معترضان آبان ۹۸ در زندان تهران بزرگ
« فقط شاکی دو نفر از زندانیان آبان جانبو است»

حائری: زندانیان آبان از نماینده‌ها خواستند مسئله‌ی عفو را پیگیری کنند

احمدرضا حائری فعال سیاسی اصلاح‌طلب – درباره‌ی دیدار نمایندگان کمیسیون 90 مجلس با زندانیان سیاسی – به انصاف نیوز گفت: من مصاحبه نمایندگان عضو کمیسیون اصل 90 مجلس را دیدم و هیچ اشاره‌ای از دیدار آنها با زندانیان سیاسی نشده بود و از این نظر تعجب‌برانگیز بود. هنوز تعدادی از زندانیان سیاسی آبان‌ماه در زندان هستند و وعده‌ی عفو عملی نشده است. زندانیان آبان از نماینده‌ها خواستند مسئله‌ی عفو را پیگیری کنند. دوستان زندانی منتظر هستند تا نتیجه‌ی درخواست خود را ببینند. نکته‌ی دیگر درباره‌ی اعمال سند تحول قضایی است و مهم‌ترین اصل استقلال قضات از ضابطین بود. زندانیان از نماینده‌ها خواستند که این مورد را هم پیگیری کنند و به‌صورت اصل قانونی دربیاوردند و یا اگر قانون است به آن تأکید شود. چون حتی مرخصی آنها هم زیر نظر ضابط است و مقامات قضایی هیچ استقلالی ندارند.

او ادامه داد: آقای علیرضا فرشچی از فعالین قومی است و فعالیت او حول‌وحوش تحقق اصل 15 قانون اساسی؛ یعنی آموزش زبان مادری است. فردای روزی که نماینده‌ها به دیدار آنها می‌روند، ابلاغیه‌ای به او صادر می‌شود مبنی‌بر اینکه فردا صبح بازپرسی دارد و پرونده‌ی جدیدی برای او تشکیل شده است. بدون اینکه ایشان اصلاً وکیلی داشته باشد. در توجیه این مسائل گفتند این الزامات شرایط کرونایی است و البته کرونا نباید باعث ضایع شدن حقوق زندانی شود.

علیرضا فرزند بهمن فرشچی از فرماندهان لشکر آذربایجان است که در جزایر مجنون فرمانده‌ی گردان بوده و در«عملیات بدر» هم‌رزم شهید باکری بود. بعد از یازده سال پیکر پدرش پیدا شد. همچنین زندانیان سیاسی به نمایندگان مجلس گفتند که برخی از زندانیان شرایط تحمل کیفر را ندارند، مثل آقای بهنام محجوبی یا مثلاً آقای سیامک قاسمی پرونده‌های پزشکی متعددی دارد و بارها هم این مسئله گفته شده است.

حائری درباره‌ی اینکه آیا عفو 22 بهمن شامل زندانیان سیاسی شده است، گفت: فقط یک نفر از زندانیان آبان به نام متین ایزدی طی روزهای گذشته از زندان آزاد شده است و حکم او هم خیلی کم بود و برای ما مشخص نیست که با آزادی مشروط یا عفو 22 بهمن آزاد شده است. البته در حال حاضر زندانیان خیلی امیدوار نیستند، چون از این بازدیدها زیاد اتفاق افتاده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا