خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی: برخی در اعلام ورود کرونا به کشور تردید داشتند

رئیس‌جمهور روحانی گفت: از همان اولین روز که فهمیدیم کرونا وارد کشور شده است در هیات دولت تصمیم گرفتیم به مردم اعلام شود که افرادی مبتلا شده اند. البته برخی تردید داشتند که ۳ روز دیگر انتخابات است و آیا این را بگوییم یا نگوییم و من گفتم تردیدی نداشته باشید چه انتخابات باشد چه نباشد و هر مراسمی باشد این مسئله چون با جان مردم سرکار دارد با ما شوخی ندارد و باید اعلام کنیم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پنجاه و هشتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به گذشت یک سال از شیوع کرونا در کشور گفت: پارسال درست نزدیک این ماه متوجه شدیم که این ویروس وارد کشور شده است، شاید چند روز قبل ‌ویروس وارد شده بود اما آن روز تست تشخیصی به ما گفت که کرونا وارد کشور شده است. ‌

وی ادامه داد: از همان اولین روز که فهمیدیم این ویروس وارد کشور شده است در هیات دولت تصمیم گرفتیم به مردم اعلام شود که افرادی مبتلا شده اند. البته برخی تردید داشتند که ۳ روز دیگر انتخابات است و آیا این را بگوییم یا نگوییم و من گفتم تردیدی نداشته باشید چه انتخابات باشد چه نباشد و هر مراسمی باشد این مسئله چون با جان مردم سرکار دارد با ما شوخی ندارد و باید اعلام کنیم.

رییس جمهوری افزود: خوشبختانه از همان روز چهارشنبه به مردم کشور اعلام شد این ویروس وارد کشور شده است و در این جهت ضد انقلاب خارج نشین‌ که شبهه می‌کنند دولت واقعیت را به خاطر انتخابات به مردم نگفته و دیر گفته است، این یک تهمت محض و دروغ ۱۰۰ درصد است وما از همان لحظه اول به مردم اعلام کرده‌ایم.

روحانی خاطرنشان کرد:در طول این مدت هم در تمام حوادث کرونا موجی داشته‌ایم که تعداد مرگ و میر افزایش و کاهش یافته است مبتلایان سرپایی‌ها همه به صورت آمار دقیق به مردم اعلام شده است و ایران جزو کشورهایی بود که از حیث اطلاع رسانی به موقع و دقیق و هر ۲۴ ساعت یک بار آمار را به اطلاع مردم رسانده است.

رییس دولت تدبیر و امید قدم دوم را کار بزرگ ساختاری برشمرد و گفت: در کشورهای دیگر هم مقابله با کرونا وجود دارد و ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید و در مراجعه بررسی شود، اما از حیث ساختاری در کشور ما کار بسیار بزرگی انجام شده است. شنبه همان چهارشنبه که اعلام شد، شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و در آنجا بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ستادی با عنوان ستاد ملی مبارزه با کرونا باید متولی این امر شود.

وی اضافه کرد: اینکه افراد چگونه باشند، رئیس چه کسی باشد، اعضا چگونه باشد، همه در جلسه مفصل بحث و در مصوبه ای تدوین شد و خدمت مقام معظم رهبری فرستادیم و ایشان این مصوبه را تایید کرد و ابلاغ شد.

روحانی با اشاره به اینکه بر مبنای همین مصوبه ۵۸ جلسه تاکنون تشکیل شده است، اظهار کرد: امروز پنجاه و هشتمین جلسه ای است که در طول یک سال گذشته جلسات ستاد ملی را تشکیل داده‌ایم که این جلسات غیر از کمیته‌های مختلف و قرارگاه‌ها است و نیروهای مسلح هم برای کمک قرارگاه خاص دارد و همه اینها کار می‌کنند.

رییس جمهوری ادامه داد: تشکیل چنین نهادی و اینکه به طور موقت و برای دوران کروناست، شاید از تجربه دوران مقدس نشات گرفته است. وقتی در آن زمان متوجه شده‌ایم سازوکار معمولی نمی تواند جنگ را پیش ببرد، این مسئله خدمت امام مطرح شد و امام اجازه داد تا شورایی با عنوان شورای عالی پشتیبانی جنگ تشکیل شود که مصوبات این شورا در حکم قانون بود و به دولت و دستگاه‌های مختلف ابلاغ می‌شد.

وی ادامه داد: از سال ۶۵، ۶۶ و ۶۷ در سه سال پایانی جنگ این ستاد فعال و بسیار موثر بود و مصوبات خیلی مهمی داشت. البته جنگ تمام شد به طور طبیعی فعالیت این ستاد هم تمام شد و مصوبات تا زمانی بود که جنگ بود.

روحانی با بیان این که این ستاد تجربه بسیار خوبی در آن مقطع بود، گفت: در تجربه جدید هم شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که ستادی تشکیل شود که اختیارات او در حد اختیارات شورای عالی امنیت ملی باشد. یعنی مصوبات آن برای همه لازم الاجرا و در حکم قانون باشد و به همین صورت رهبر معظم انقلاب تایید کردند و این کار آغاز شد.

رییس جمهوری افزود: این ستاد یک تجربه بسیار گرانقدر برای کشور است و مصوباتی که تاکنون گذرانیم مربوط به کرونا است، اما در عین حال می‌شود برخی مقررات و مصوبات را در مراجع دیگر بعدا تصویب کرد و به صورت مقررات دائمی درآورد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های پزشکی، استانداران در سراسر کشور و وزارت بهداشت در سطح این وزارتخانه، وزارت کشور جلسات منظم و به روز برگزار کردند. البته وزارت کشور تحت عنوان کمیته انتظامی، امنیتی این کار را انجام می‌داد، اما الان به صورت قرارگاه فعالیت می‌کند و در بخش‌های مختلف تقسیم کار شد و این تقسیم کار بنیانی برای مبارزه با یک ویروس بی سابقه بود.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: مردم ما در صدسال گذشته سابقه چنین ویروسی ندارند که تمام دنیا و کشور را تحت تاثیر قرار داده و بر کسب و کار و آموزش و فرهنگ و روی همه چیز تاثیر بگذارد.

روحانی گفت: روزهای اول فروردین در ستاد گفتم باید این ویروس را به صورت یک بلیه یک ساله مشاهده کنیم. بعضی از دوستان به من گفتند که چرا گفتید یک ساله، این یک سال طول نمی‌کشد و در تابستان و گرما تمام می‌شود. من گفتم باید احتیاط کنیم و برای یک سال آماده باشیم. این ویروس خطرناکی بود که به سادگی کنار نرفت و الان هم که یک سال از آن گذشته، نه این ویروس تمام نشده بلکه با نوع آفریقایی و انگلیسی و انواعی که گفته می‌شود مواجه هستیم و مشخص هم نیست که بشر از این ویروس خلاص شود و هیچ کس نمی‌داند اما باز هم باید برای سال آینده خود را آماده کنیم.

کار کادر درمان شایسته تحسین و تعظیم است

رییس جمهوری با بیان اینکه کاری که مدافعان سلامت انجام دادند یک کار بسیار عظیم و بزرگی بود، تلاش خستگی ناپذیر و شبانه‌روزی مدافعان سلامت را فداکارانه و ارزشمند خواند و گفت: شاید در کشورهای دیگر هم فعالیت و فداکاری زیادی کردند که من زیاد مطلع نیستم که بخواهم مقایسه کنم ولی کاری که کادر درمان ما انجام داد انصافا قابل تحسین و تعظیم است که جان خود را فدا کردند و بیش از ۲۶۰ نفر از عزیزان شهید خدمت شدند.

وی با بیان اینکه علی رغم کرونا، تولید ما در اسفند پارسال دست نخورد و همه دستگاه‌های تولیدی به تولید خود با رعایت پروتکل ها ادامه دادند، گفت: خدمات یک لحظه قطع نشد و قطعی برق، آب و گاز نداشتیم. با وجود شرایط سخت همه پای کار بودند و همانند مدافعان سلامت همه در کارخانه‌ها و دستگاه‌های خود، کنار چاه های نفت و سطح دریا شبانه روز فعالیت کردند.

روحانی با اشاره به اینکه امروز در نیازمندی‌های بهداشتی تقریباً به بیرون نیاز نداریم. اگر هم نیاز داشته باشیم هم معلوم نبود کسی به ما کمک کند یا نکند، اظهار کرد: اوایل شیوع کرونا درباره ماسک مشکلات زیادی داشتیم و امروز روزانه بیش از ۳۵ میلیون ماسک در کشور تولید و با قیمت ناچیز بین مردم توزیع می‌شود و این کار بسیار بزرگی است شوینده‌ها، ضد عفونی کننده‌ها، وسایل بیمارستانی و ونتیلاتورها همه تهیه شد و شاهد حرکت بزرگ شرکت‌های دانش بنیان بودیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان ناگهان اوج گرفت و امروز ۵۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حال فعالیت است که کل این شرکت‌ها در دولت یازدهم ۵۵ شرکت بود.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به راه اندازی دعواها تحت عنوان دوراهی دین و علم، جان و اشتغال، گفت: اینها فکر کردند فرصت طلایی برای شکاف و اختلاف پیدا کرده‌اند در حالی که هم ماه رمضان، قرآن به سرگرفتن مردم، هم محرم، هم عبادت و هم نماز و هم پروتکل بود و چقدر فضای مجازی و صدا و سیما در این زمینه کمک کرد تا مردم از نعمات آن شبها و روزها استفاده کرده و در عین حال پروتکل‌های بهداشتی را هم به طور کامل مراعات و اجرا کنند. این دوگانگی‌ها از بین رفت.

روحانی با اشاره به نقش زیرساخت‌های فضای مجازی در بخش دانش‌آموزی و دانشجویی گفت: ۱۷ میلیون نفر از شبکه شاد استفاده می‌کنند این سامانه با این عظمت در کشور تشکیل شد و شاگردان با معلم و معلم با شاگردان در این سامانه حرف می‌زنند درس داده و آموخته می‌شود. البته قبول داریم که آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد اما آموزش صفر نشد و ۵۰ درصد انجام شد و تحصیلات و آموزش در کشور تعطیل نشده است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: کرونا در عین حال که مشکلات فراوانی در کشور ایجاد کرد، اما فرصت‌ها و تحولاتی هم ایجاد شد و توانستیم از این تحولات استفاده کنیم و در حین مراسمات دینی و مذهبی ابتکارات نو و جدیدی به کار گرفته شد تا فضای مجازی بتواند جای فضای حقیقی را بگیرد.

باید سبک زندگی را تغییر دهیم

رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: ایران تنها کشوری بود که در کرونا تحریم را هم داشته و هیچ کشوری در دنیا چنین حالتی نداشته است. برای خرید واکسن کرونا و برای وارد کردن و پرداختن پول کواکس خریداری شده با مشکلات زیادی مواجه شدیم.

روحانی با بیان اینکه مردم هم باید خود را برای سال آینده آماده کنند و هم مراقب باشند تا دچار موج چهارم نشویم، اظهار داشت: باید سبک زندگی خود را بر مبنای شرایط جدید تغییر داده، پروتکل‌ها را رعایت کنیم، و تردد و اجتماعات کمتر و مراعات و فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشیم. اگر علامتی دیدیم آنها را به مراکز درمانی اعلام کنیم و اگر کرونا داشتیم، خود را قرنطینه کرده و اطرافیان تست بدهند تا به خوبی از این شرایط عبور کنیم.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا