خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی: امیدواریم دولت آینده آمریکا به همه تعهداتش بازگردد

رئیس‌جمهور روحانی گفت:  ملت ایران مقاومت و صبوری خودش را ادامه می‌دهد تا طرف مقابل در برابر قانون و مقررات سر فرود بیاورد و امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد که تحریم‌کنندگان متوجه شده باشند که راهشان، نادرست و ناصحیح بوده و به هیچ عنوان به اهداف‌شان دست نخواهند یافت و تجربه 3 سال گذشته برایشان درسی باشد که ان‌شاء الله دولت آینده آمریکا در برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و به همه تعهدات خودش برگردد و مردم عزیز ما هم پاداش صبر، مقاومت و ایستادگی خودشان را لمس کنند و ببینند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مردم عزیز و بزرگوار 8.5 ماه است که با این بیماری و ویروس و مشکلات فراوانی مواجه شدند مخصوصاً در موج سوم که همه‌گیری بیشتر و ابتلاء هم شدیدتر بود البته در همه دنیا تقریباً چنین شرایطی را داشتیم.

امیدواریم با همکاری یکدیگر و چارچوب‌هایی که ستاد مصوب می‌کند و همه مواردی که قرارگاه برای اجرای آنها تلاش می‌کند، به تدریج شاهد کاهش این شرایط باشیم. یعنی همانطوری که مردم مراعات خودشان را بالاتر می‌برند و موارد ضروری را هم ستاد تصویب می‌کند، شاهد آرامش بیشتری در جامعه باشیم.

مردم در طول 3 سال گذشته با تروریسم اقتصادی مواجه بودند و در این زمینه مقاومت، صبر و ایستادگی شایان توجه و بی‌نظیری را از خودشان نشان دادند. تصمیم کشور ما در هر شرایطی که باشد، همیشه روشن بوده است.

ملت ایران مقاومت و صبوری خودش را ادامه می‌دهد تا طرف مقابل در برابر قانون و مقررات سر فرود بیاورد و امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد که تحریم‌کنندگان متوجه شده باشند که راهشان، نادرست و ناصحیح بوده و به هیچ عنوان به اهداف‌شان دست نخواهند یافت و تجربه 3 سال گذشته برایشان درسی باشد که ان‌شاء الله دولت آینده آمریکا در برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و به همه تعهدات خودش برگردد و مردم عزیز ما هم پاداش صبر، مقاومت و ایستادگی خودشان را لمس کنند و ببینند.

در زمینه کووید 19 با توجه به موج جدید و شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم، هم در این جلسه و هم در جلسه گذشته به این نتیجه رسیدیم که برای اجرای دقیق‌تر و شدیدتر پروتکل‌های بهداشتی، نیاز داریم که تمهیدات بیشتری را مدنظر قرار دهیم.

موضوع کرونا، تنها موضوع سلامت نیست. مسأله سلامت مردم مهم‌ترین مسأله است اما معیشت و فرهنگ جامعه همه اینها تحت تأثیر است و باید مراعات زنجیره‌واری را انجام دهیم. یعنی مراعات یکی از پروتکل‌ها ما را به مقصد نمی‌رساند. ماسک زدن بسیار حائز اهمیت است و پروتکل مهمی است اما در عین حال تنها اکتفا به ماسک نمی‌تواند ما را به نتیجه نهایی برساند.

نیاز داریم به اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی را هم مورد مراعات قرار دهیم و برای اینکه اجتماعات کاهش پیدا کند و فاصله فیزیکی بیشتر شود، تنها با قانون و مقررات حتماً به نتیجه نهایی نمی‌رسیم و باید مردم عزیز ما را در این زمینه یاری کنند.

الان مشکلی که با آن مواجه هستیم اجتماعات خانوادگی و دورهمی‌ها است. مخصوصاً فصل زمستان هم در سنت ایرانی معمول‌تر است. شب‌ها طولانی‌تر است و این اجتماعات، اجتماعات بیشتری است و به همین دلیل در این زمینه به قرارگاه گفتیم بررسی‌هایی را این هفته انجام دهد و اگر مقرراتی لازم است برای هفته بعد در این جلسه تصویب کنیم.

در این جلسه مطرح شد که فضاهای سرپوشیده با توجه به شرایط تهویه‌ای که وجود دارد، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، بنابراین، زمستان غیر از آنفلوآنزا و سرماخوردگی این مشکل را ایجاد می‌کند که مردم ناچارند در فضاسازی در بسته قرار بگیرند و فضاهای بسته مشکلاتی را ایجاد می‌کند و به همین دلیل در فضاهای بسته باید پروتکل‌ها را دقیق‌تر مراعات کنیم و زمان اجتماعات را در فضای بسته کوتاه کنیم.

در این جلسه هم توضیحات خوبی در این زمینه داده شد که ادامه جلسات و طولانی‌شدن چه مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند.

مردم صاحب حقوقی هستند. همان حقوق شهروندی که برمبنای آن، رفت و آمد مردم، آزاد است. بر مبنای حقوق شهروندی مردم درانتخاب محل سکونت، کوتاه‌مدت یا بلندمدت آزاد هستند. بر مبنای حقوق شهروندی حضور در جامعه و اجتماعات برای مردم آزاد است اما برای این حقوق یک قیدی وجود دارد اینکه به یک حق خیلی مهم یعنی سلامت مردم و جامعه لطمه نزند.

بنابراین در حقوق شهروندی باید به این اصل بنیادی توجه کنیم. حفظ سلامت جامعه و بقیه مردم به عنوان مهم ترین اصلی است که می‌تواند مادر ماده قانونی و حقوق در این زمینه باشد و همه باید آن را مراعات کنیم.

همانطور که حقوق شهروندی حق مردم است، مسئولیت‌ها و تکالیف شهروندی هم مسئولیت همه است. این نیست که تنها حقوق شهروندی باشد اما تکالیف شهروندی و مسئولیت‌های اجتماعی نباشد، بنابراین در این زمینه باید به مسایل دینی‌، اخلاقی و انسانی‌مان در مسأله کرونا مراعات بیشتری را انجام دهیم.

تمام تلاش ما این است که تولید بتواند مسیر خودش را ادامه دهد و معیشت مردم دچار مشکل نشود، اما سلامت مردم هم تأمین شود. تلاش ما در تصمیمات حول همه این محورها گردش می‌کند.

برای اینکه بتوانیم جهادگران عرصه سلامت که امروز در خط مقدم هستند را پشتیبانی کنیم، مراعات پروتکل‌ها پشتیبانی جهادگران نظام درمان است که در خط مقدم هستند. هر چقدر مراعات کنیم آنها فرصت بیشتری پیدا می‌کنند. بیمارستان‌ها شرایط مناسب‌تری پیدا می‌کنند. در واقع موضوع کرونا موضوع سهل و ممتنع است. با مراعات حداقل‌هایی همچون ماسک، فاصله‌گذاری و بهداشت لازم می توانیم از این کرونا عبور کنیم و هم خدای ناکرده با مراعات نکردن و بی‌اعتنایی به پروتکل‌ها می‌توان، مشکلی ایجاد شود که نجات از آن بسیار سخت و ممتنع باشد.

بنابراین چاره‌ای نداریم که ارتباطات اجتماعی را از چهره به چهره به ارتباطات الکترونیکی و فضای مجازی منتقل کنیم. در حوزه ارتباطات چه مسایلی که مربوط به مشورت‌ها و تصمیمات و اقدامات اداری است و چه مربوط به مسایل تولید و مسایل معیشت است را تا جایی که می‌توانیم باید مسیر را در فضای مجازی ببریم تا از این شرایط بتوانیم عبور کنیم.

برای عبور از این شرایط، امروز دولت نیازمند حمایت همه ارگان‌ها است، نیروهای مسلح، هیئات، مردم، بسیج، همه اینها باید پای کار بیایند همدیگر را کمک و یاری کنیم تا بتوانیم از این مسأله عبور کنیم.

آمار امروز، آمار مطلوب نیست، اما همه متخصصین می‌گویند با مواردی که در مراکز استان‌ها و شهرهایی که بیشتر در خطر بودند(43 شهرستان و بعد در 46 شهرستان) مورد توجه قرار گرفته، می‌توانیم در هفته‌های آینده آثار مثبت را شاهد باشیم و در عین حال ممکن است نیازمند محدودیت‌های بیشتری باشیم که آن محدودیت‌ها را هم باید مورد توجه قرار دهیم.

محدودیت مهمی که امروز در جلسه تصویب شد، مربوط است به فعالیت کسب و کار در غیر از موارد ضروری و بخش اول که مانند مواد غذایی و داروخانه‌ها که آزاد هستند برای بخش دوم، سوم و چهارم، از 20 آبان تا 20 آذر به مدت یک ماه باید پایان کار این مشاغل، 6 بعد از ظهر برای تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیتی باشد که ستادهای استانی در زمینه آن شهرها تصمیم می‌گیرند.

گرچه این محدودیت‌ها برای مردم سختی‌هایی را ایجاد می‌کند اما امیدواریم همدیگر را یاری و کمک کنیم تا بتوانیم از انتقال سریع این بیماری جلوگیری کنیم. موارد دیگری هم هست که قرار شده قرارگاه بررسی کند تا هفته بعد در دستور جلسه مورد بررسی قرار دهیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا