خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روز قتل‌عام‌«اخوان‌المسلمین»

مصر در آستانه انفجار قرار گرفته است. چند روز پس از برکناری محمد مرسی، رییس‌جمهوری اسلامگرای مصر، قتل‌عام حامیان او گرهی بر گره‌های کور مصر افزود. روز گذشته در درگیری طرفداران گروه اخوان‌المسلمین در برابر مقر گارد ریاست‌جمهوری مصر، که گفته می‌شود محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنار شده این کشور در آن مکان در بازداشت به سر می‌برد، ده‌ها نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش انصاف نیوز، اخوان‌المسلمین اعلام کرد ارتش به سوی هواداران این گروه آتش گشوده و دست‌کم 53 نفر از جمله پنج کودک کشته و حدود 500 نفر زخمی شده‌اند. در مقابل فرماندهی نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اقدام ارتش در پاسخ به تلاش گروهی تروریست برای تصرف مقر گارد ریاست‌جمهوری بوده است. در بیانیه نیروهای مسلح مصر اعلام شده است: بر اثر حمله گروه‌های مسلح تروریست یک افسر گارد ریاست‌جمهوری و یک سرباز کشته و تعدادی از سربازان زخمی شدند که حال شش تن از آن‌ها وخیم است. براساس این بیانیه، نیروهای مسلح مصر توانستند 200 تن از طرفداران اخوان‌المسلمین را که سلاح گرم، مهمات، سلاح‌های سرد و کوکتل مولوتوف در اختیار داشتند، بازداشت کنند.

در نخستین واکنش به این اقدام حزب سلفی النور اعلام کرد که از روند مذاکرات سیاسی مصر کنار کشیده‌ است. حزب «آزادی و عدالت» شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین نیز در بیانیه‌ای از مردم مصر خواست علیه کسانی که قصد دارند انقلاب را با تانک و نفربر و به قیمت جنازه‌های ملت به سرقت ببرند، «انتفاضه» راه بیندازند. در این بیانیه حزب آزادی و عدالت مصر از جامعه جهانی و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و همه آزادگان جهان خواسته شده است برای توقف کشتار‌های بیشتر و فاش کردن چهره حکومت نظامی در مصر وارد عمل شوند. تلویزیون مصر نیز اعلام کرد در اثر درگیری‌های ارتش و هواداران اخوان‌المسلمین 42 کشته و 322 نفر زخمی شده‌اند. اخوان‌المسلمین هم در کنفرانس خبری عصر روز گذشته ژنرال سیسی، فرمانده کل نیروهای مسلح مصر را قاتل خواند و نسبت به تکرار وقایع سوریه در مصر هشدار داد. ایمن نور، رهبر حزب فردا و از سیاستمداران سکولار مصر نیز ژنرال سیسی را مسئول قتل‌عام روز گذشته خواند و گفت حکومت فعلی در حال تکرار اشتباهات حکومت پیشین است.

در مقابل عدلی منصور، رییس‌جمهوری موقت مصر در بیانیه‌ای تاسف عمیق را از این رخداد اعلام کرد. او گفت یک کمیته برای بررسی حادثه گارد ریاست‌جمهوری تشکیل داده است. او همچنین به معترضان هشدار داد در شرایط کنونی از نزدیک‌شدن به مناطق حساس نظامی خودداری کنند. سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر هم گفت با وجود حوادث رخ داده، تلاش‌ها برای تشکیل دولت موقت متوقف نمی‌شود. اسکای نیوزعربی هم گزارش داد بررسی اتهام‌های محمد مرسی، رییس‌جمهوری و هشت نفر دیگر درباره توهین به قضات به دلیل رویدادهای کاخ ریاست‌جمهوری به تعویق افتاده است. تلویزیون الجزیره هم در خبری اعلام کرد شش نفر در قاهره به جرم داشتن سلاح‌های اتوماتیک دستگیر شده‌اند. شیخ الازهر در سخنانی از تمام مصری‌ها خواست که به خونریزی‌ها پایان دهند. محمد البرادعی نیز خواستار تحقیقات مستقل درباره رویدادهای روز گذشته قاهره شد.

براساس گزارش‌ها با توجه به شرایط وخیم بسیاری از زخمی‌شده‌های درگیری روز گذشته ممکن است میزان کشته‌ها افزایش یابد هرچند در شرایط فعلی نیز بسیاری معتقدند حادثه روز گذشته هم جامعه را به دو قطب اسلامگرا و غیراسلامگرا تبدیل می‌کند و هم موجب افزایش درگیری و خشونت‌ها خواهد شد.

این در حالی است حادثه روز گذشته در بحبوحه رایزنی‌ها برای تعیین نخست‌وزیر موقت مصر رخ داد و بحث‌ها درباره این مسئله را به حاشیه راند. شامگاه یکشنبه احمد مسلمانی، مشاور اطلاعاتی رییس‌جمهوری موقت مصر اعلام کرد نخست‌وزیری محمد البرادعی از دستور کار خارج شده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، او گفت در سناریوی تازه قرار است برادعی، در پست معاونت رییس‌جمهوری موقت تعیین شود و ریاست دولت آینده را زیاد بهاءالدین برعهده گیرد. در این میان حزب نور، بازوی سیاسی نیروهای سلفی مصر، در اطلاعیه‌ای مخالفت خود را با طرح‌های احتمالی دولت اعلام کرد. این حزب گفت که برادعی و بهاءالدین از جناح سیاسی یگانه‌ای هستند و نباید هر دو در مقامات بالا قرار گیرند. این حزب در یک بیانیه‌ اقداماتی مانند دستگیری بعضی فعالان سیاسی، تعطیلی بعضی از کانال‌های تلویزیونی و تعلیق مجلس را که در آن اسلامگرایان اکثریت داشتند را خودسرانه و غیرقانونی دانست. این در حالی است که حزب نور، برخلاف اخوان‌المسلمین، از اقدام ارتش مصر در جهت سرنگونی محمد مرسی حمایت کرده بود. اخوان‌المسلمین نیز در واکنش به احتمال نخست‌وزیری برادعی گفت که با کودتا بر ضد رییس‌جمهوری قانونی کشور مخالف است و با تمام تبعات آن نیز مخالفت می‌کند. خبرگزاری رسمی الشرق‌الاوسط مصر عصر شنبه اعلام کرده بود، البرادعی رسما برای تشکیل دولت جدید مصر مکلف شده است.

در همین حال تلویزیون مصر نیز در خبری اعلام کرد، زیاد بهاء‌الدین از اعضای ارشد حزب دموکرات مصر خوش‌شانس‌ترین نامزد تصدی پست نخست‌وزیری دولت جدید این کشور است. به گزارش ایسنا، بها‌ء‌الدین که از جامعه اکسفورد فارغ‌التحصیل شده در دوره حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر ریاست هیات سرمایه‌گذاری مصر را بر عهده داشت. او همچنین ریاست هیات کل نظارت بر امور مالی دولت و استاد دانشگاه قاهره نیز بوده است.

محمد البرادعی، رییس حزب الدستور و یکی از رهبران مخالفان محمد مرسی نیز گفت: مشارکت اخوان‌المسلمین در ترسیم آینده سیاسی مصر و دوره انتقالی امری ضروری است. او خاطرنشان کرد: اخوان‌المسلمین نباید از شرکت در آینده مصر محروم شوند و با آن‌ها مثل مجرمان برخورد شود. البرادعی ادامه داد: من مایل به مشارکت اخوان‌المسلمین در روند انتقالی هستم و اعلام می‌کنم که نباید هیچ‌کس بدون دلیل قانع‌کننده به دادگاه ارجاع شود و با مرسی نیز باید با احترام کامل برخورد شود. براساس طرح البرادعی اختیارات استاندارها افزایش می‌یابد تا مرکزیت داشتن قدرت از بین برود و اختیارات وزارت دادگستری به شورای‌عالی دستگاه قضایی منتقل می‌شود و دستگاه‌های امنیتی از جمله بخش‌های امنیت ملی و امنیت مرکزی بازپروری می‌شوند و دستمزد نیروهای پلیس نیز افزایش می‌یابد.

این در حالی است که دادستان قاهره با صدور حکمی 16 تن از چهره‌های برجسته گروه اخوان‌المسلمین مصر را جهت انجام تحقیقات به مدت 15 روز حبس محکوم کرد. علاوه بر این، دادگاهی در شهر اسیوط مصر با صدور دستوری حکم بازداشت هفت تن از رهبران اخوان‌المسلمین از جمله محمود حسین، دبیرکل اخوان‌المسلمین و محمد کمال، عضو دفتر ارشد اخوان‌المسلمین را صادر کرد. همچنین منابع امنیتی اعلام کردند که فهرستی برای پیگرد قانونی و امنیتی 45 تن از رهبران اخوان‌المسلمین و عوامل وابسته به این گروه در دست است و نیروهای امنیتی اسیوط با هماهنگی نیروهای مسلح عملیات پیگرد متهمان را آغاز کرده‌اند. پیش‌تر دادستان مصر خیرت الشاطر و حازم ابواسماعیل، از نامزدهای سابق ریاست‌جمهوری مصر را به 15 روز حبس جهت انجام تحقیقات درباره اتهام تحریک برای کشتار تظاهرکنندگان در اطراف دانشگاه قاهره محکوم کرد. پیش از این دادستان کل این حکم را برای سعد الکتاتنی، رییس مجلس شورای سابق و رشاد البیومی، معاون رهبر اخوان‌المسلمین صادر کرده بود. از سوی دیگر، دادگاه مصر 12 فعال سیاسی را که به اتهام تحریک برای خشونت علیه اخوان‌المسلمین و نیروهای پلیس در درگیری‌های مقابل مقر اخوان‌المسلمین بازداشت شده بودند، تبرئه کرد. البرادعی همچنین برای برون رفت کشورش از بحران کنونی طرحی را به رییس‌جمهوری موقت ارائه داد. براساس برنامه محمد البرادعی، رییس حزب الدستور اختیاراتی به پارلمان داده می‌شود تا رییس‌جمهوری را استیضاح کند. طبق این طرح همچنین پارلمان می‌تواند تا با دستگاه قضایی برای انتخاب دادستان کل و معاونانش مشارکت داشته باشد.

بهار
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا