خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رویکرد نهضت آزادی به انتخابات 1400

عضو شورای مرکزی حزب نهضت آزادی می‌گوید این حزب هیچ‌گاه با انتخابات قهر نکرده است اما در موقعیت‌هایی امکان حضور نهضت در انتخابات سلب شده است. او همچنین معتقد است با تجربه‌ی مجلس 98 چشم‌اندازی برای انتخابات 1400 وجود ندارد.

معتمدی‌مهر: نهضت آزادی هیچ‌گاه با انتخابات قهر نکرده است

مهدی معتمدی مهر -عضو شورای مرکزی حزب نهضت آزادی- درباره‌ی برنامه و چشم انداز این حزب از انتخابات 1400 به انصاف نیوز می‌گوید: «ما هم مثل تمامی احزاب دیگر درباره‌ی انتخابات 1400 با هم صحبت کرده‌ایم اما فعلا جمع‌بندی‌ای صورت نگرفته است که در قالب یک بیانیه اعلام شود. بر اساس نگرش کلی نهضت آزادی بعد از انقلاب اسلامی هیچ‌گاه با انتخابات قهر نکرده است. جمهوریت را در آزادی، سلامت و منصفانه بودن انتخابات معنا کرده است.

نهضت آزادی در تمامی انتخابات‌ها حضور فعال داشته و از این شرایط برای آگاهی‌رسانی استفاده کرده است. در سال 90 نهضت برای انتخابات مجلس گفت ما نمی‌توانیم شرکت کنیم چون هیچ کاندیدایی نیست. در اسفند 98 هم بیانیه‌ی نهضت مشتمل بر این بود که ما امکان شرکت نداریم. چون به‌خاطر نظارت استصوابی از حداقل امکان حمایت از کاندیدها برخوردار نیستند. ترکیبی که الان در مجلس یازدهم می‌بینیم نشان می‌دهد، پیش‌بینی نهضت واقع‌بینانه بوده است. به طور عام برنامه‌ی ما این است که در انتخابات حضور داشته باشیم و آگاهی‌بخشی کنیم.

چشم انداز امیدوار کننده‌ای از انتخابات 1400 نخواهیم داشت

استانداردهای انتخابات آزاد را به حاکمیت یادآوری کنیم که ضرورت تأمین دموکراسی و تعیین حاکمیت ملت امروز برای بقای نظام و امکان تداوم حاکمیت و گذر از بحران‌های جامعه بیش از پیش لازم است. تلاش ما این است بتوانیم حاکمیت را قانع کنیم به یک انتخابات آزاد تن دهد. نشان دهیم تن ندادن به یک انتخابات آزاد و رد صلاحیت گسترده‌ی کاندیدها با سلایق مردم چه اثرات عمیقی بر امنیت ملی می‌تواند داشته باشد. انتخابات قبلی در اسفند 98 کاملاً مأیوس‌کننده بود. متأسفانه برخی از مقامات ارشد هم پیام دادند که بهترین انتخابات را داشتیم. اگر به این حرف‌ها دقت کنیم چشم انداز امیدوار کننده‌ای برای انتخابات 1400 نخواهیم داشت.»

نهضت آزادی حضور نظامیان در انتخابات را خطرناک می‌داند

او درباره‌ی گزینه‌هایی که تا به امروز برای انتخابات 1400 مطرح شده‌اند، گفت: «هیچ‌کدام از اصلاح‌طلبان به طور قاطع در انتخابات اعلام حضور نکردند و صحبت درباره‌ی آنها امکان‌پذیر نیست. درباره‌ی کاندیدای جریان اصول‌گرا هنوز فردی در سطح رجل ملی دیده نشده است، متاسفانه یک رویکرد نظامی گرایی هم وجود دارد. نهضت آزادی حضور نظامیان در انتخابات را بسیار خطرناک برای جمهوریت و اسلامیت نظام می‌داند. این کاندیدهایی که از طرف محافظه‌کاران اعلام می‌شوند، نه‌تنها مورد تأیید نیستند بلکه نسبت به حضور آنها باید یک هشداری هم داد چون لطمه آفرین است.»

این فعال سیاسی درباره‌ی رویکرد اصلاحات نسبت به انتخابات گفت: «اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی علاوه بر اینکه به انتخابات فکر می‌کنند، باید به پسا انتخابات هم توجه کنند. مدیریت خود را به این انتخابات گره نزنند، چون ممکن است یه هیچ وجه بنا بر انتظارات آنها نباشد و اما اگر بتوانند سازماندهی و اجماع خود را انجام دهند و ساختار مدیریتی خود را برای پسا انتخابات تدارک ببینند، آن زمان می‌توانند امیدوارتر باشند، اگر همه چیز را در سبد انتخابات پیش‌رو قرار دهند، آن زمان ممکن است شکست سنگین‌تری بخورند. تا جایی که اصلاح‌طلبی وجود دارد، انتخابات هم وجود دارد، اما به این معنی نیست که در هر انتخاباتی یک اصلاح‌طلب الزام به مشارکت دارد؛ آن چیزی که از ارزیابی روند نزولی پایگاه رأی اصلاح‌طلبان از دی 96 دیده می‌شود، این است که اصلاح‌طلبان نباید تنها برنامه‌ی خود را انتخابات قرار بدهند اگرچه همیشه یکی از برنامه‌های اصلی آنها است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا