خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جهانگیری: برای توسعه با کسی تعارف نداریم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای توسعه با کسی تعارف نداریم، گفت: هرچند نهادی ممکن است که برای ما عزیز هم باشد ولی وقتی نه خود پولی می آورد و نه اجازه می دهند که دیگر سهامداران پولی برای این طرح بیاورند، باید حذف و بخش خصوصی و یا نهاد دیگری جایگزین آن شود چرا که مردم به این طرحها امید دارند و با تلف کردن وقت نباید اجازه داد که امید مردم ناامید شود.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی و افتتاح همزمان طرحهای اقتصادی و عمرانی کردستان، اظهار داشت: با اعمال تحریم‌های ظالمانه کشور در شرایط بسیار حساس و دشواری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه، این شرایط سخت و حساس برای مسوولان اهمیت ویژه ای دارد، افزود: این شرایط به ویژه در مقاطع که فشار بر زندگی مردم بیشتر شد، وظیفه اخلاقی، انسانی و شرعی مسوولان را سنگین‌تر کرد تا هر از آنچه در توان دارند برای رفع گرفتاری مردم استفاده کنند.

جهانگیری با اشاره به دورانی تحریم‌های قبل از انجام مذاکرات سخت و فشرده با ۱+۵ افزود: این مذاکرات در نهایت منجربه توافق برجام شد و در پی آن فعالیتهای اقتصادی و عمرانی کشور به ویژه در سال ۱۳۹۵ شتاب بیشتری گرفت و این سال سال ویژه ای برای کشور بود.

وی اضافه کرد: کشور در این سال بالاترین رشد اقتصادی دنیا را داشت و از سال ۱۳۹۶ با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا شرایط تغییر یافت.

معاون اول رییس جمهوری از ترامپ به عنوان فردی نام برد که جز به مسائل تبعیض نژادی به هیچ قاعده اخلاقی و حقوق بین المللی ارزش قائل نبود، اضافه کرد: این فرد علاوه بر تحریمهای زیادی که علیه ایران وضع کرد، از نظر از توافق بین المللی ۶ کشور هم در حالی خارج شد که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده بود.

جهانگیری این اقدام ترامپ را خارج از همه عرف و قوانین بین الملل برشمرد و اظهارداشت: وی به قول خود تحریمهای دردآوری را آغاز کرد تا مردم دست به حرکتهای خطرناک علیه نظام بزنند و فکر می کرد که اقتصاد کشورمان را فلج می کند.

وی تاکید کرد: این در حالی بود که ایران در برابر ابر قدرت‌ها هم ضعفی از خود نشان نداده و در برابر هرگونه تحرک نظامی آمریکا واکنش بهتری نشان داد و قدرت خود را به رخ دنیا کشاند که نمونه آن ساقط کردن مجهزترین پهباد آمریکا بود.

جهانگیری به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی، هم گفت: آمریکا این اقدام را انجام داد تا زهرچشم دیگری از ایران بگیرد اما واکنش فوری ایران در موشک‌باران عین الاسد نشان داد که کشورمان تسلیم پذیر نیست.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: راهبرد اقتصادی کشور در جنگ و فشار حداکثری که رهبر معظم انقلاب آن را ترسیم کردند، بکارگیری راهبرد مقاومت بود که دشمنانی را انتظار داشتند در دومین سال تحریم‌های شدید و همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب در تهران باشند، ناکام گذارد تاجایی که خود اروپا به شکست تحریمهای سنگین اذعان کرد.

جهانگیری با اذعان به اینکه قبول داریم زندگی مردم بسیار سخت و گرانی کالا و اجناس افزایش یافه است، افزود: با این وجود اقتصادی کشور تعطیل و کشور درگیر قحطی و ناامنی حاصل از این شرایط نشد.

وی افزود: امروز دیگر از ترامپ و تیم وی در دنیا خبری نیست و جمهوری اسلامی برنامه های خود را برای افق‌های آینده ترسیم می کند.

جهانگیری اضافه کرد: وقتی ترامپ در شورای امنیت علیه ایران مکانیسم ماشه را فعال کرد، تنها خود و نفر همراه وی به آن رای داد و تمام کشورهای عضو شورای امنیت به نفع ایران موضع گیری کردند.

وی افزود:در شرایط کرونا به رغم مدعی بودن حقوق بشر، اجازه ورود دارو ندادند ولی با این وجود هیچ شهروند ایرانی احساس کمبود دارو نکرد و هنوزهم با وجود کمک سازمان جهانی بیش از یک سال است که اجازه وارادت برخی داروها را به ما نداده اند.

جهانگیری گفت: راهبرد ما در برابر دولت جدید آمریکا همان است که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده اند و آمریکا با برداشتن تمامی تحریمها و راستی آزمایی از سوی ایران می تواند به برجام برگردد چرا که ایران تنها کشوری بود که به تمام تعهدات خود پایبند ماند و با خروج آمریکا از این تفاهمنامه، همچنان منطقی عمل کرد.

معاون اول رییس جمهوری به بزرگترین افتضاح اروپا هم اشاره و اظهار داشت: این افتضاح زمانی رقم خورد که شرکتهای این کشورها وقتی توسط دولت خود ملزم به همکاری با ایران می شدند، با آمریکا همراهی کرده و از ترس جریمه آمریکا جرات عمل به دستور دولت خود را نداشتند.

جهانگیری گفت: مسوولان جمهوری اسلامی در دوره مقاومت از موضع منطق رفتار کردند و مردم هم وقتی دیدند مسوولان موضع لجباری نداشته و بر منطق اصرار دارند، تاب آوری بی نظیری از خود بروز دادند که باید در تاریخ ثبت شود.

معاون اول رییس جمهوری ‌پیش بینی روزهای خوشی برای کشور داشت و تاکید کرد: آمریکایی‌ها مجبور به تسلیم در برابر اراده ملت ایران هستند و به زودی به جایی می رسیم که همه نیازهای اصلی و توسعه ای کشور برآورده می شود.

وی گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ادامه حتی یک ساعت تحریم جایز نیست و برای لغو آن باید تلاش شود، منتها برنامه بی اثر کردن تحریمها ادامه دارد و برای همین سیاست ما این است تا اگر بتوانیم حتی به اندازه ذره ای از بار سختیهای زندگی مردم کم کنیم.

جهانگیری سال ۱۳۹۹ را سخت ترین سال از نظر منابع درآمدی در طول دوران انقلاب اسلامی برای مردم دانست و افزود: در سالهایی با کسری ۵۰ درصدی بودجه مواجه بودیم ولی به فضل الهی بودجه سال آینده بصورت مناسب بسته شده که امیدواریم این بار تصویب شود.

اقتصاد مقاومتی شاه بیت تاب ‌آوری

معاون اول رییس جمهوری در ادامه سخنان خود، شاه بیت تاب آوری در مسائل اقتصادی را سیاست اقتصاد مقاومتی اعلام و تاکید کرد: این مساله هدیه بزرگی بود که در اختیار دولت قرار گرفت و دولت هم با تمام توان آن را اجرایی کرد.

جهانگیری اضافه کرد: در قالب این اصل، گلوگاه های اصلی اقتصادی کشورمانند بنزین و امنیت غذایی و دیگرنقاط آسیب پذیر کشور توسط فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی شناسایی شناسایی و براساس دانش و تجربه و خودکفایی در بخشهای مختلف آغاز شد.

وی یکی از ثمرات اقتصاد مقاومتی را پیش بینی خرید بیش از ۹۰ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری اعلام کرد و افزود: گندم به قیمت بیش از ۴۰ هزار ریال از کشاورز خریداری و به قیمت ۶هزار ریال در اختیار نانوا قرار می‌گیرد تا نان مردم با کمترین قیمت تامین شود.

جهانگیری با انتقاد از برخی اظهار نظرها درباره اینکه در کشور رانت شده تاکید کرد: اگر زندگی همین عده بررسی شود، به جز رانت، شایستگی دیگری آنها را به این جایگاه نرسانده است و در حالی فریاد رانت سرداده اند که دولت از این رانتها برای مردم استفاده می کند.

باز کردن گره‌های توسعه کردستان

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: دولت تلاش کرده تا در حد توان گره‌هایی از مسیر توسعه استان مهم و راهبردی و استراتژیک کردستان بردارد تا مردم استان احساس آرامش و راحتی و شرایط بهتری برای زندگی و توسعه استان خود داشته باشند.

جهانگیری افزود: این را می دانیم که مردم عزیز کردستان خودشان را بیش از بقیه ملت انقلابی می دانند و شهید داده پو در جنگ آسیب دیده اند و عقیده داریم که باید فرصتهای توسعه آن افزایش یابد.

وی به دغدغه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مبنی بر انتصاب معاون وزیر اهل سنت ، افزود: این دغدغه برای ما هم قابل قبول است و بررسی می شود البته تاکنون این مسالله از نظر دور نبوده و در حال حاضر سفیر زن اهل سنت در خارج از کشور داریم.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: راهبرد ما در انتصاب افراد، همان راهبرد رهبر معظم انقلاب است که فرمودند مذهب و قومیت مبنای تبعیض در دادن پستها نیست وتنهابر اساس شایستگیها و کارآمدی است.

وی اضافه کرد: همه اقوام بر اساس قانون اساسی برابر هستند و دولت هم در این زمینه تابع قانون اساسی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است و غیر از این چارچوب، نمی شود در اداره کشور عمل کرد هرچند اشکالاتی مطرح است که باید رفع شود.

راهبرد جدی برای توسعه کردستان

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه اصل توسعه کردستان کشاورزی است، گفت: برای همین هم تخصیص آب استان افزایش یافت و امیدواریم سهم کشت آبی استان بازهم افزایش یابد.

جهانگیری افزود: کشت گلخانه‌ای و آبیاری مدرن باید در استان تقویت شود و از آنجا که ۸۵ درصد منابع آبیاری مدرن را دولت بصورت بلاعوض به کشاورز کمک می کند، کردستان باید تلاش بیشتری کند تا در دریف استانهای اول کشور از این لحاظ قرار گیرد.

وی تاکید کرد: آبیاری مدرن نقش ویژه ای در صرفه جویی دارد و کردستان باید در ردیف استانهای اول کشور باشد و در این مسیر هیچ مانع ملی وجود ندارد.

جهانگیری تکمیل صنایع تبدیلی متناسب با کشاورزی استان را هم مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: کشاورزی تا به صنعت تبدیل نشود نمی تواند به رشد و شکوفایی برسد و برای همین باید به بخش خصوصی اعتماد شود تا سرمایه گذاری در این زمینه توسعه یابد و صندوق توسعه ملی هم حامی این طرحهاست.

صنعت، بخش مغفول معدن

معاون اول رییس جمهوری به راه اندازی زنجیره فولاد در کردستان اشاره کرد و افزود: این طرح اگرچه طرحی زمان‌بر است ولی تاکنون باید به نقطه حساسی می رسید ومشخص است که گیرهایی دارد و آن هم در ترکیب سهامداری است.

جهانگیری با بیان اینکه برای رشد توسعه با کسی تعارف نداریم، افزود: هرچند نهادی ممکن است که برای ما عزیز هم باشد ولی وقتی نه خود پولی می آورد و نه اجازه می دهند که دیگر سهامداران پولی برای این طرح بیاورند، باید حذف و بخش خصوصی و یا نهاد دیگری جایگزین آن شود چرا که مردم به این طرحها امید دارند و با تلف کردن وقت نباید اجازه داد که امید مردم ناامید شود.

وی گفت: کردستان ظرفیت معادن مهمی دارد و توسعه و رشد آن نیازمند قرار گرفتن در کنار صنعت است چرا که معادن بدون فرآوری هیچ خاصیتی ندارند و اقتصادی نیست.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت صنایع پایین دستی گفت: مسوولان استان به بخش خصوصی اطمینان لازم را بدهند دهند تا آنان ترغیب به سرمایه گذاری شوند.

وی افزود: با جلوگیری لحظه ای صادرات مخالفیم و وقتی کارخانه های داخلی به تولیدات مواد اولیه همانند پتروشیمی نیاز داشته باشند، قطعا اولویت با داخل است.

معاون اول رییس جمهوری به نگرانی های دولت از وضعیت آب آشامیدنی سنندج هم اشاره و اختصاص هزار میلیارد ریال برای رفع آن در بودجه را گامی مهم برای رفع آن دانست .

وی در زمینه واکسن کرونا هم گفت: تمام تلاشمان را می کنیم تا زمان تولید انبوه واکسن داخلی، به هر روشی از هرجای دنیا واکسن تامین کنیم که مدتی بخاطر مشکلات جابجایی پول با وقفه مواجه شدیم ولی از واکسن مهم تر، رعایت مداوم دستورالعملهای بهداشتی است.

جهانگیری افزود: به امید خدا با کنترل کرونا، گردشگری باز هم به راه می افتد و کردستان باید از مقاصد اصلی گردشگران باشد که اگر نشود باید خودمان را سرزنش کنیم چرا که زیرساختها را فراهم نکرده‌ایم.

معاون اول رییس جمهوری از راه آندازی راه آهن سنندج – همدان – تهران تا چند ماه آینده خبرداد و تاکید کرد: این مساله وقتی خیر اقتصادی دارد که به شبکه راه آهن ‌آهنن جهانی وصل شود و باید تا اقلیم کردستان عراق ادامه یابد.

معاون اول رییس جمهوری در این سفر یک روزه به کردستان، با حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، چند طرح را در بخش‌های مختلف به صورت همزمان افتتاح می‌کند و عملیات اجرایی چند طرح نیز با حضور وی شروع می‌شود.

از مهم‌ترین برنامه‌های سفر دکتر جهانگیری به استان کردستان، می‌توان به بهره‌برداری از منطقه ویژه اقتصادی بانه، شروع عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰۰ روستا و ۱۵۰ واحد صنعتی و تولیدی، طرح‌های مسکن مهر و ۲۰ زمین ورزشی، ۴.۲ هکتار گلخانه و ۹۲۳ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و طرح‌های قابل افتتاح حوزه کشاورزی استان اشاره کرد.

جهانگیری همچنین با حضور در روستای “هانیس” سنندج، ۱۴۶ کیلومتر راه روستایی را به بهره‌برداری می‌رساند، سپس در نشستی با نخبگان اقتصادی استان شرکت می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا