خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزئیات بنزین دو نرخی

روزنامه «ایران»  گزارش داد:

معاون وزیر نفت می‌گوید: وزیر نفت به دلیل تجربه‌های گذشته از دو نرخی شدن بنزین اکراه دارد و قطعاً هیأت دولت سهمیه پایه را طوری تعیین می‌کند که مردم مایل نباشند از بنزین نرخ دوم استفاده کنند.

قیمت بنزین از مهرماه امسال مطابق با مصوبه مجلس شورای اسلامی دو نرخی خواهد شد. این بند که در قانون بودجه سال 95 گنجانده شده، پیشنهاد دولت نبوده است و از همان ابتدا مقامات دولتی بویژه وزیر نفت مخالفت خود را با دو نرخی شدن بنزین اعلام کرده بودند.

اما اکنون این مصوبه لازم‌الاجراست و دولت برای آنکه کمترین فشار به مردم وارد شود، در نظر دارد سهمیه پایه (سهمیه تعیین شده توسط دولت برای شارژ ماهانه هر کارت سوخت) را طوری تعیین کند که کمترین نیاز برای رجوع به نرخ دوم ایجاد شود.

عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، با بیان این مطلب به «ایران» گفت: در دوران دو نرخی بودن بنزین و پیش از آنکه نظام سهمیه‌بندی سوخت متوقف شود ماهانه در هر کارت سوخت معادل 60 لیتر بنزین یارانه‌ای شارژ می‌شد و در این شرایط حدود 90 درصد مصرف‌کنندگان از بنزین سهمیه‌ای با نرخ اول استفاده می‌کردند. اکنون که قرار است بنزین مجدداً دو نرخی شود سقف مصرف بنزین به گونه‌ای تعیین می‌شود که فقط مصرف‌کنندگان غیرمتعارف که کمتر از 2 درصد مصرف‌کنندگان را تشکیل می‌دهند نیاز به استفاده از نرخ دوم داشته باشند.

بی‌رغبتی مردم و دولت به بنزین دو نرخی

کاظمی با بیان اینکه “براساس تجربه، مردم رغبتی به استفاده از بنزین دو نرخی ندارند”، خاطرنشان کرد: وزیر نفت نیز از دو نرخی شدن به دلیل تجارب گذشته اکراه دارد و قطعاً هیأت دولت قیمت را طوری تعیین می‌کند که مردم نخواهند از نرخ دوم استفاده کنند. پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت، با حمایت از تک نرخی بودن قیمت بنزین گفته بود که اگر مجلس دو نرخی بودن قیمت بنزین را تصویب کند و قانون شود دولت مکلف به اجرای آن خواهد بود اما موافق بنزین دو نرخی نیست؛ چراکه دو نرخی بودن قیمت بنزین فساد می‌آورد و وزارت نفت نه تنها به دو نرخی بودن قیمت بنزین بلکه با دو نرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست.

اجرای مصوبه، چهار ماه پس از ابلاغ

وی با بیان اینکه “این مصوبه اکنون به تأیید شورای نگهبان رسیده است و به‌زودی به هیأت دولت فرستاده خواهد شد”، اظهار کرد: با ابلاغ این مصوبه به دولت، هیأت دولت شروع به بررسی بند الحاقی و برنامه‌ریزی برای اجرای آن به بهترین نحو ممکن خواهد کرد. پس از آنکه این قانون به طور کامل بررسی و شیوه اجرایی آن مشخص شد، به وزارت نفت ابلاغ می‌شود تا آیین نامه اجرایی آن را تدوین کند.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، مطابق با قانون، عرضه بنزین دونرخی چهار ماه بعد از ابلاغ مصوبه دولت انجام خواهد شد که بر این اساس تاریخ اجرای آن اوایل مهرماه خواهد بود.

کاظمی با بیان اینکه “هدف مجلس شورای اسلامی از طرح این مصوبه حفظ کارت‌های سوخت و به طور کلی سامانه هوشمند سوخت است”، گفت: اما وزارت نفت نیازی به استفاده مجدد از کارت سوخت ندارد و حتی از سال گذشته که سهمیه‌بندی بنزین متوقف شد دولت در کنترل مصرف سوخت موفق‌تر از گذشته عمل کرد. به طوری که در سال گذشته پیش‌بینی می‌شد که مصرف سوخت 5 درصد رشد کند اما فقط یک درصد افزایش یافت.

معاون وزیر نفت ادامه داد: آثار منفی این طرح را قطعاً در بخش حمل و نقل و مناسبات اقتصادی شاهد خواهیم بود. چراکه متأسفانه محاسبات حمل و نقل براساس نرخ دوم انجام خواهد شد.

نرخ اول همان هزار تومان است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان اینکه در سال جاری قیمت بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد و نرخ پایه همان هزار تومان برای هر لیتر باقی می‌ماند، گفت: همچنان باوجود پایین آمدن قیمت جهانی نفت برای بنزین یارانه پرداخت می‌کنیم؛ ولی برنامه‌ای برای افزایش مجدد نرخ بنزین در دولت وجود ندارد.

کاظمی، در مورد میزان سهمیه و تعیین قیمت بنزین گفت: هیأت دولت نرخ و شیوه توزیعی را بعد از بررسی در کارگروه‌های تخصصی تعیین خواهد کرد و ما از زمان ابلاغ مصوبه ملزم به اجرا خواهیم بود. وی افزود: قیمت‌های جدید فقط در دو نرخ تعیین خواهد شد و دولت بنزین را چند نرخی و پلکانی نخواهد کرد.

سخت‌افزارها فراهم است اما به فکر مردم هستیم

معاون وزیر نفت با بیان اینکه دولت آمادگی دارد این قانون را از فردا اجرایی کند گفت: سامانه هوشمند سوخت و همین‌طور جایگاه‌های سوخت آمادگی دارند که از یک روز پس از ابلاغ مصوبه اجرای قانون را شروع کنند اما مردم ظرفیت اجرای نادرست قانون را ندارند و به این منظور دولت در تلاش است که سازوکاری را تعریف کند که کمترین فشار به مصرف‌کنندگان وارد شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا