خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دفاع دفتر مولوی عبدالحمید از حمایتش از رئیسی و طالبان

«اهل سنت از سیاسیون اصلاح‌طلب ناامید شد»

دفتر مولوی عبدالحمید، امام‌جمعۀ اهل سنت زاهدان، در بیانیه‌ای از حمایت او از طالبان که در افانستان روی کار آمده و همچنین از حمایتش از ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری دفاع کرد.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعۀ اهل سنت زاهدان، متن این بیانیه در پی می‌آید:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
اخیرا اطلاعیه‌ای از سوی «کانون مدافعان حقوق بشر» منتشر شده که در آن نسبت به موضع‌گیری شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پیرامون تحولات اخیر افغانستان و همچنین حمایت ایشان از رئیس‌جمهور منتخب در انتخابات خرداد 1400 اعتراض شده است. در همین خصوص نکاتی چند جهت پاسخ به کانون مذکور و تنویر افکار عمومی عرض می‌شود.

قبل از هرچیزی تأکید می‌شود مواضع مولانا عبدالحمید هرگز تغییر نکرده‌اند و ایشان همچنان از حقوق و کرامت انسان و حق آزادی به توفیقِ الهی سرسختانه دفاع می‌کنند. این اعتقاد ایشان است که از حقوق حقۀ انسان‌ها و مظلومان باید دفاع شود و در برابر ظالم – هر کس که باشد – ایستادگی بشود.

ایشان معتقدند حقوق انسان در شریعت اسلام که از ظرفیت بالایی برخوردار است، کاملا در نظر گرفته شده است و قرآن مجید به عنوان آخرین کتاب مقدس حقوق‌الناس را بیش از حقوق‌الله مورد تاکید قرار داده است. اگر امروزه مسلمانان این نکته را رعایت نمی‌کنند، تقصیر و کوتاهی از خودشان است، کما اینکه بسیاری از فرائض و واجبات دیگر دین را نیز ترک کرده‌اند. مسئلۀ حقوق بشر چنان برای ایشان اهمیت دارد که درصدد برگزاری کنفرانسی با موضوع شریعت اسلام و حقوق انسان هستند و می‌خواهند از اندیشمندان جهان اسلام و کشورهای مختلف جهان دعوت به عمل آورند تا در این موضوع اظهار نظر کنند. البته ایشان از رویۀ فعالان حقوق بشر نیز انتقاد دارند که بعضا سیاسی عمل می‌کنند و صاحبان قدرت را به چالش نمی‌کشند.

در خصوص موضع مولانا عبدالحمید پیرامون تحولات افغانستان باید گفت که افغانستان همسایۀ بسیار نزدیک زاهدان است و این شهر در چند کیلومتری مرز افغانستان و پاکستان واقع شده و طبیعی است با توجه به جایگاه حضرت مولانا و این همسایگی، اطلاعات ایشان بسیار دقیق‌تر و بیشتر باشند. ناگفته پیداست که جنبش طالبان تجربه کسب کرده و شکست بیست سال پیش خود را آسیب‌شناسی نموده و متغیر شده‌ است؛ اعلام عفو عمومی، نهایت تلاش این گروه برای ورود به شهرها بدون خونریزی و برخورد مناسب با زنان که پیش از این متأثر از سخت‌گیری‌های فرهنگ بومی افغانستان بود، بیانگر همین نکته است. طالبان می‌توانستند مدعی شوند که آمریکا حکومت‌شان را به زور ساقط کرده و اکنون موفق به بازگشت شده‌اند و حاکم مشروع هستند، اما می‌بینیم که برای تشکیل حکومتی فراگیر تلاش دارند و در حال رایزنی با سیاسیون افغان هستند.

افغان‌ها سال‌هاست که تشنۀ امنیت و صلح هستند و جز طالبان، هیچ حکومت و سازمانی نمی‌تواند امنیت را به این کشور برگرداند؛ آثار مثبت امنیت و صلح در افغانستان در سایر کشورها و جهان نیز احساس خواهد شد. زمانی‌که دولت دست‌نشانده در کابل سر کار بود، صدها تن از نخبگان افغان مثل علما، خبرنگاران، فعالان مدنی و تحصیل‌کردگان به طرز مشکوکی ترور شدند. هم نیروهای بیگانه و هم وابستگان افغان‌شان مرتکب نقض حقوق بشر می‌شدند، اقلیت‌های مذهبی امنیت نداشتند، اما اکنون بزرگان شیعه در افغانستان ابراز خرسندی می‌کنند و در ایام محرم با آسودگی طبق مذهب خودشان به عزاداری مشغولند. در روزهای گذشته طالبان تغییر نگرش و عملکرد خودشان را در عمل نشان داده‌اند؛ اگر خطائی باشد علمای افغانستان و اندیشمندان جهان اسلام می‌توانند در اصلاح این گروه تأثیرگذار باشند و اتخاذ رویکرد تقابلی، نفعی برای مردم افغانستان ندارد. مطمئنا حضرت شیخ‌الاسلام از نفوذ خودشان در راستای تعدیل سیاست‌های طالبان درخصوص مسائلی مثل حقوق زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی و… استفاده خواهند کرد. انتظار می‌رود صاحبان فکر و اندیشه و فعالان واقعی حقوق بشر این مسائل را مدنظر قرار دهند.

امیدِ قوی داریم که به‌زودی امنیت پایدار و آرامش در افغانستان حاکم شود و آحاد مردم این کشور از جمله زنان به‌صورت حداکثری به حقوق خود برسند، إن‌شاءالله. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک فعالان حقوق بشر بتوانند با آسودگی خاطر به افغانستان سفر کنند و وضعیت حقوق بشر را بررسی نمایند.

در خصوص حمایت حضرت شیخ‌الاسلام از آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری این نکته مدنظر باشد که اهل‌سنت از 43 سال گذشته تاکنون گرفتار تبعیض و نابرابری هستند. طی 24 سال گذشته که اهل سنت دارای رأیی منسجم بوده، همواره به علت انداختن رأیشان در سبد اصلاح‌طلبان، مورد غضبِ اصول‌گرایان قرار گرفته‌اند؛ اصول‌گرایان، اهل سنت را علت شکست خودشان در انتخابات ریاست‌جمهوری تصور می‌کردند. اهل سنت هزینۀ پیروزی اصلاح‌طلبان را پرداخت کردند، اما مطالباتشان مبنی بر رفع تبعیض‌ها و فراهم نمودن آزادی‌های مذهبی در چارچوب قانون برآورده نشد، مگر بسیار ناچیز. این امر باعث ناامیدی اهل سنت از سیاسیون اصلاح‌طلب شد. از طرفی، شرایط اهل سنت ایجاب نمی‌کند که از هر دو جناح موجود کشور جدا شوند و مستقلا ابتکار عملی مؤثر داشته باشند. اقلیت‌ها در جهان بیش از سایر اقشار جامعه آسیب‌پذیرند و شرایط خاص‌شان باید درک شود.

بنابراین، پس از رایزنی و مشورت به اصول‌گرایان روی آورده شد که در طول این مدت می‌گفتند برای یک بار هم که شده اصول‌گرایان را تجربه ‌کنید. دولت جدید وعده داده است که از شایستگان اهل‌سنت استفاده خواهد کرد و ما منتظر نتیجه هستیم. این نکته هم قابل ذکر است که فساد اقتصادی و اداری از معضلات بزرگ کشور است و ضربات سنگینی بر پیکرۀ ملت وارد کرده است. جناب آیت‌الله رئیسی هم در کسوت ریاست قوه قضائیه در راستای مبارزه با فساد در ماه‌های گذشته اقدامات خوبی انجام داده و بسیاری از قضات متخلف و مفسدان اقتصادی را به میز محاکمه کشانده است. رئیس‌جمهور جدید هم تصریح کرده که مدیران ناکارآمد را کنار می‌گذارد و تغییرات مثبت می‌آورد.

حضرت شیخ‌الاسلام برای اصلاح تلاش دارند و معتقدند باید تا جایی که امکان دارد در این راستا تلاش شود. قضاوت افراد و گروه‌ها صرفا براساس سوابق و گذشته‌شان صورت نمی‌گیرد و کنشگران عمل‌گرا، مسائل متعددی را در تصمیم‌گیری‌هایشان مدنظر قرار می‌دهند. با توجه به این نکات، ایشان در مصاحبه با «سنی‌آنلاین» دولت جدید را آخرین امید برای ایران دانسته‌اند. این نکته همواره مدنظر باشد که برای مولانا عبدالحمید، منافع ملی بر مطالبات قومی و مذهبی اولویت دارد.

در پایان تأکید می‌شود مولانا عبدالحمید انتظار دریافت جایزه را نداشته‌اند و در آینده نیز چنین توقعی ندارند. این حُسن ظن فعالان حقوق بشری بوده که آن را ابراز داشته‌اند. ایشان معتقدند هر کسی خدمتی انجام می‌دهد، باید برای رضایت الله‌تعالی و در راستای منافع عموم مردم باشد، نه برای تشویق و دریافت جایزه.

دفتر امام‌جمعه اهل سنت زاهدان
27 مرداد 1400

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا