خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انکار توئيتر با مدل رسایی!

مطهره شفیعی در گزارشی در روزنامه‌ی آرمان با عنوان «انکار توئيتر با مدل رسایی!» نوشت:

«ریشه پیام‌رسان‌های خارجی به سرویس‌های امنیتی خارجی برمی‌گردد» در نگاه اول با مرور این جمله تصور می‌شود که از سوی یکی از مخالفان استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی بیان شده است که خودش از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های مجازی داخلی استفاده می‌کند اما این تصور باطل است چرا که این جمله را حمید رسایی فعال سیاسی اصولگرای دلواپس مطرح کرده بود؛ جمله‌ای که با عملکرد او همخوانی ندارد و حتی ناقض رویکرد عملی است مانند آنچه روز شنبه در اینستاگرام و تلگرامش منتشر کرد. در ایام تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری 96 ادعا شد توئیتر حساب رسایی را مسدود کرده و در توضیح آن آوردند: «حساب توئیتر رسایی به‌دلیل انتقاد از اظهارات روحانی و جهانگیری در مناظره، مسدود شد! این درحالی است که روحانی در فیلم انتخاباتی‌اش با نشان دادن توئیت رسایی ادعا کرد که منتقدان آزادی بیان دارند.» بی‌تردید این جوسازی و هیاهو تنها یک هدف داشت و آن هم کاهش آرای انتخاباتی روحانی بود اما طراحان این پروژه تخریب انتخاباتی کاندیدای موردحمایت اصلاح‌طلبان فراموش کرده بود که اجرای آن تنها به آرای انتخاباتی کاندیدای موردحمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خواهد افزود، چراکه جامعه سال‌هاست نحوه مواجهه جریانات سیاسی با نیازهایشان را تجربه کرده‌اند و به‌راحتی فریب فضاسازی‌ها و مظلوم‌نمایی‌ها را نمی‌خورند.

خوشحالی از محدودیت توئیتری

شامگاه شنبه اما رسایی خوشحال بود و در صفحه توئیترش نوشت: «ظاهرا توئیتر دید پوست ما کلفت‌تر از این حرفاست، صفحه‌ای رو که تعلیق کرده بود برگردوند. از این پس در این صفحه اصلی با شما در ارتباطم @hamidrasaee لطفا به دوستان دیگر هم خبر بدید. صورتک فرستادن بوسه یاعلی از دوستانی که این مدت در این صفحه همراهی کردند، سپاسگذارم. لطفا اینجا را هم داشته باشید.» البته رسایی در مدتی که حساب توئیتری‌اش مسدود بود، از این فضا جدا نشد بلکه حساب جدیدی باز کرد و در آن به انتشار دیدگاه‌هایش پرداخت که البته بیش از همه انتقاد به دولت روحانی بود، به‌عنوان نمونه روزی چنین منتشر کرد که «ظاهرا هیات دولت فرزندان و اقوام مسئولان دولتی هم وجود دارد که پا‌به‌پای هیات دولت حسن روحانی مشغول به فعالیت است اما در راستای جیب مبارک.» مهرماه هم حمید رسایی، نماینده سابق مجلس این‌بار در یک توئیت علاوه بر توهین به حسن روحانی و اعضای دولت، به ناشنوایان و سالمندان نیز توهین کرد یا اخیرا توئیت کرده بود: «کمترین اقدام مناسب در برابر ادعایی که وزیر اطلاعات در صداوسیما کرد، استعفا، عزل یا استیضاح است.» در حالی رسایی از رفع مسدود شدن حساب توئیترش خوشحال است که سال 97 عبدالصمد خرم‌آبادی معاون وقت دادستان کل کشور در امور فضای مجازی اعلام کرد که توئیتر یک شبکه اجتماعی آمریکایی است که دشمن کنترل آن را در دست دارد! مشخص نیست چرا امثال رسایی که خود را انقلابی و در صف مبارزه با آمریکا تلقی می‌کنند، حاضر به جدا شدن از شبکه آمریکایی نیستند!

غلط املایی آقای مدعی

نکته قابل تامل اشتباه املایی رسایی در توئیتی است که منتشر کرده. او نوشته: «از دوستانی که این مدت در این صفحه همراهی کردند، سپاسگذارم.» «سپاسگذار» اشتباه است و باید از واژه «سپاسگزار» استفاده می‌کرد که این غلط املایی از فردی که ادعای توانایی برعهده گرفتن مسئولیت‌های مهم را دارد و نماینده مجلس بوده، قابل تامل است. «گذاشتن» در معنی مجازی به معنی پی انداختن، وضع کردن و بنياد نهادن چيزی است مانند قانون‌گذار که قانون را وضع می‌کند اما «گزاردن» به معنی به‌جا آوردن، ادا کردن، انجام دادن است مانند سپاسگزار!

سوال بی‌پاسخ از رسایی

نکته قابل توجه کامنت‌هایی است که در زیر خبر رسایی در توئیتر و اینستاگرام مبنی برای رفع تعلیق حساب توئیتری‌اش از سوی مخاطبان منتشر شد که به برخی از آنها اشاره می‌شود: «حاج‌آقا میگم سمت شما توئیتر فیلتر نیست؟ والا واسه ما در جنوب کشور فیلتره» که رسایی به او پاسخ داد: «اینجا فیلتر نیست» یا مخاطب دیگری نوشته که «یه مدت تعلیق شدی مثل بقیه خلق خدا. عادت دارید الکی‌الکی همه‌چیز رو به مقاومت و سرسختی موهوم خودتون نسبت بدید. بابا مقاوم، بابا مبارز» که رسایی به او پاسخ داد: «بابا تندرو» مخاطبی هم پرسیده: «با چه فیلترشکنی دخول می‌کنید در توئیتر…» که رسایی پاسخی نداده است. مخاطبی هم نوشت: «شما چرا اصلا توئیتر داری؟ مگه فیلتر نیست؟» مخاطب دیگر خاطرنشان کرد: «چرا فیلتر می‌کنین بعد خودتون با فیلترشکن استفاده می‌کنین. یعنی مردم حق استفاده ندارن!» دیگری نوشت: «خوب چرا تو مجلس داد و هوار می‌زدین که فیلتر بشه» یا مخاطبی نوشته است: «توئیتر و فیلترشکن حرام نیست؟»

بی‌خیال فیلتر تلگرام؛ ما هستیم

البته رسایی به شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مانند تلگرام علاقه زیادی دارد. 9 شهریور 97 انصاف‌نیوز نوشت: «حمید رسایی» که پس از فیلتر شدن تلگرام فعالیت خود را به اپلیکیشن‌های ایرانی «سروش»، «بله»، «ایتا» و «آی گپ» منتقل کرده بود، به تلگرام برگشت. این فعال اصولگرا از چند روز پیش حضوری پررنگ در تلگرام دارد و مطالب خود را در آن به اشتراک می‌گذارد ولی در عین حال در برخی از پست‌های خود، آدرس دیگر شبکه‌های اجتماعی را نیز می‌نویسد. تعدادی از اصولگراها که مخالف آزادی تلگرام بودند و آن را یکی از عوامل شکست در انتخابات‌های اخیر می‌دانستند، پس از فیلتر شدن آن به شبکه‌های اجتماعی داخلی مهاجرت کردند.» رسایی بعد از بازماندن از حضور در مجلس به اینستاگرام‌نویسی روی آورده و در آن از سبزی‌کاری‌هایش می‌گوید و به طرفدارانش توصیه می‌کند از پشت‌بام‌ها و بالکن‌های خانه خود بهترین استفاده را ببرند و سبزی‌کاری کنند. او در یکی از پست‌های اینستاگرامی‌اش این‌طور نوشته: «این بوته کدوی خورشتی است که گل داده و چند کدو هم بار آورده. در کنار این بوته کدو، بوته خیار و گوجه و سبزی‌های ریحان، گشنیز و جعفری هم کاشته شده». البته صفحه اینستاگرام رسایی هم محدود شده بود. 29 تیر 98 تسنیم نوشت: شبکه اجتماعی اینستاگرام پست صفحه شخصی حجت‌الاسلام حمید رسایی در رابطه با مستند متولد اورشلیم را حذف کرد. وی در این پست ضمن انتشار تصویری از مستند متولد اورشلیم، نقدی در رابطه با آن مستند را هم به اشتراک گذاشته بود. «متولد اورشلیم» مستندی 47 دقیقه‌ای با روایت محمد دلاوری است که با 5 شخصیت یهودی اثرگذار گفت‌وگو می‌کند و چگونگی شکل‌گیری بنیان اسرائیل را به چالش می‌کشد.

جبهه پایداری بر دوراهی

رسایی عضو سابق جبهه پایداری است که به هر طریق به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده می‌پردازد یا مرتضی آقاتهرانی دبیرکل پایداری معتقد است «ما در زمین بیگانگان بازی می‌کنیم و اگر با اینستاگرام کار کرده باشید می‌بینید که وقتی اسم «قاسم سلیمانی» را به کار ببرید، بلافاصله حذف می‌شوید. با فیلتر کردن هم راه به جایی نمی‌بریم و باید به سراغ ایجاد «فضای ملی مجازی» برویم.» اما از سوی دیگر برخی از اعضای جبهه پایداری موافق سرسخت افزایش فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی هستند مانند کریمی قدوسی که در بهمن 97 گفت: «فیلتر اینستاگرام تصمیم حاکمیت است و وزیر ارتباطات به خود من گفت به‌زودی انجامش می‌دهم.» این فشارها تا چندی قبل بر وزیر ارتباطات بود که از انجام آن خودداری و عنوان کرد نهاد فیلتر کردن نیست!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا