خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تخلف در انتخاباتِ نشریات دانشجویی؟

انتخابات نشریات دانشجوییِ امسال به‌صورت مجازی توسط وزارت علوم برگزار شد. برخی از فعالین دانشجویی ادعای رخ دادن تخلفاتی را در این انتخابات دارند. به همین دلیل تعدادی از این فعالین انتخابات امسال را تحریم کردند و در آن شرکت نکردند.

سید محمدحسین عربی فعال دانشجویی در این رابطه به انصاف نیوز می‌گوید: «مشکلات صرفا به‌خاطر مجازی برگزار شدن انتخابات نبوده است. این مشکلات در سال‌های گذشته هم وجود داشته و در انتخابات حضوری هم تخلفاتی انجام می‌شده است».

عربی دانشجوی ارشد دانشگاه رازی کرمانشاه، مدیر مسئول و سردبیر نشریه‌ی خرداد و دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه رازی کرمانشاه است.

این فعال دانشجویی در توضیح تخلفات انتخابات نشریات دانشجویی در سال گذشته بمی‌گوید: «سال گذشته در انتخابات سال ۹۸ یک سری وقایع و تخلفاتی رخ داد اعم از اینکه در صندوق‌های رای یک‌سری تعرفه‌های بدون مهر بود و این آراء را طبیعتا باید باطله حساب می‌کردند؛ اما این کار را نکردند و آراء شمرده شد. همچنین اعتراضات مختلفی از این دست رخ داد. اما به‌صورت غیرقانونی خود مدیران وزارت علوم و مجموعه‌ی وزارات علوم، درخواست اعتراضی مدیران مسئول را بررسی نکردند. طبق آئین‌نامه زمانی که نصف کسانی که در انتخابات شرکت کرده‌اند به نتایج انتخابات اعتراض داشته باشند، آن اعتراض باید بررسی شود. با وجود اینکه نامه‌ی اعتراضی توسط ۱۵۴ تن از مدیران مسئول امضا شده بود، ولی مدیران وزارت علوم به‌صورت غیرقانونی درمورد بررسی شدن یا نشدن آن در جلسات ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم رای‌گیری کردند. طبیعتا آن را بررسی نکردند و اجازه‌ی بررسی آن را هم ندادند. به این صورت بود که آن حجم از تخلفات بی‌پاسخ ماند. کمااینکه نفر دوم آن انتخابات در سال ۹۸ انصراف داد. انتخابات سال ۹۸ در دور اول به نتیجه نرسید و به دور دوم رفت. در دور دوم انتخابات، آقای کامفیروزی به‌عنوان نفر دوم انتخاب شد. ولی نتایج را تغییر دادند و اعتراض دانشجویان را هم بررسی نکردند. اتفاقی که افتاد این بود که نفر دوم انتخابات [آقای کامفیروزی] به نشانه‌ی اعتراض انصراف داد و سایر تخلفاتی که پیشتر هم خدمت‌تان عرض کردم رخ داد.»

سید محمد حسین عربی درمورد تخلفاتی که امسال به‌خاطر مجازی برگزار شدن انتخابات نشریات رخ داده است نیز گفت: «یک وجه تحریم کردن انتخابات به‌خاطر یک‌سری تخلفات متعددی است که مجموعه‌ی وزارت علوم انجام داده است. از جمله اینکه این انتخابات مجازی غیرشفاف است. چون مثلا اعضای دانشجویی کمیته‌ی اجرایی و اعضای هیئت نظارت باید به قید قرعه و با نظارت دانشجویان انتخاب شوند. اما این دوره هیچ نظارتی نبود و دانشجویان پشت درهای بسته فقط از نتایج مطلع می‌شدند.

او ادامه داد: «مسئله‌ی دیگر اینکه شیوه‌نامه‌ای که آورده شده به‌عنوان شیوه‌نامه‌ی برگزاری انتخابات شورای مرکزی ناظر برای انتخابات «حضوری» نگارش شده است. ولی انتخابات مجازی و انتخابات حضوری دو مقوله‌ی جدا از هم‌اند (از نظر بازه‌های زمانی‌شان و از نظر بسیاری دیگر از مسائل‌شان با هم متفاوت‌اند). انتخابات مجازی «بدون شیوه‌نامه» برگزار شده است و اصلا دانشجویان حتی نمی‌دانستند که الان باید طبق چه شیوه‌نامه‌ای اعتراض بکنند. یعنی اصلا بستر برگزاری انتخابات نامشخص بوده است. طبیعتا جایی که بسترش مشخص نیست که طبق چه آئین‌نامه‌ای باید انجام شود، وجاهت قانونی هم ندارد».

این فعال دانشجویی در ادامه گفت: «در کنار این ما یک مسئله‌ی دیگری داریم که بی‌معنی شدن حضور دانشجو (حضور نماینده‌ی واقعی دانشجویان) در شورای مرکزی ناظر است. ترکیب شورا به‌گونه‌ای است که طیف حکومتی و دولتی یعنی نماینده‌ی نهاد و مدیران وزارت علوم و نماینده‌ی وزارت ارشاد همیشه در ورطه‌ی حاکمیت هستند و نماینده‌ی واقعی دانشجویان و دفاع از دانشجویان همیشه محکوم بوده است. در سال‌های اخیر (سال‌های انتهایی دولت) این مسئله بیشتر از گذشته بروز داده می‌شود که مدیران وزارت علوم همدستی خود را خیلی آشکارتر و عیان‌تر از گذشته اعلام می‌کنند. آنها نه‌تنها با افراد داخل آن جلسات بلکه با نهادهای خارج از دانشگاه و خارج از مجموعه‌ی وزارت همدستی می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که اصلا برای دانشجو این تلقی ایجاد می‌شود که مدیران وزارت، تنها کارگزار انجام یک‌سری دستورات نهادهای خارج از دانشگاه هستند و وجهه‌ی دیگری ندارند. خب طبیعتا در این‌جور شورایی حضور نمایندگان واقعی دانشجو بلاموضوع است و دستاوردی نخواهد داشت».

سید محمد حسین عربی در مقایسه‌ی درصد مشارکت افراد در انتخابات نشریات دانشجویی امسال نسبت به سال‌های گذشته، گفت: «در سال‌های گذشته عموما مشارکت‌های حدود ۹۰ درصد را داشتیم (از سال ۹۶ تا به امروز) و حتی قبل از ۹۶ هم مشارکت‌ها عموما بالا بوده است. مثلا نفر نخست انتخابات سال ۹۶، ۱۲۱ رای، نفر نخست انتخابات سال ۹۷، ۱۴۹ رای و نفر نخست انتخابات سال ۹۸، ۱۴۸ رای داشته است. ولی نفر نخست امسال ۶۷ رای داشته است. نکته‌ی جالب‌تر این است که جمع آرای سه نفر نخست امسال به اندازه‌ی نفر چهارم سال گذشته هم نمی‌رسد! از طرف دیگر به‌صورت کلی حدود صد نفر از آراء دانشجویان کاسته شده است؛ به این صورت که واجدین حق رای در انتخابات سال ۹۸ حدود ۳۵۰ حق رای بوده و در این انتخابات ۲۵۰ حق رای بوده است. یعنی ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرده؛ در حالی که حضور همین ۱۰۰ نفر می‌توانسته است نتیجه‌ی انتخابات را به‌راحتی تغییر بدهد».

عربی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی چه راه‌حلی برای حل این مشکل وجود دارد، گفت: «به نظر من با مجموعه‌ی مدیران فعلی وزارت علوم، راه حل عملی امکان‌پذیر نیست. چون در انتخابات سال ۹۸ اسناد غیرقابل کتمانی وجود داشت و مدیران فعلی وزارت علوم -که در آن زمان هم مدیر بودند- خیلی راحت حتی از بررسی شکایات هم سر باز زدند. یعنی طبیعتا وقتی ما از خودِ این افراد شاکی هستیم نمی‌شود که شکایت ما را همین افراد بررسی بکنند، این یک امر غیرمعقولی است. مگر اینکه مجموعه‌ی وزارت علوم و نهادهای بالاتر اراده‌ای مبنی بر تغییر در روند شرایط وزارت علوم داشته باشند؛ که من متاسفانه این اراده را در مجموعه‌ی بالاتر از معاون فرهنگی وزیر علوم (یعنی از خود وزیر علوم گرفته تا نهادهای بالاتر) نمی‌بینم».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا