خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاداتی به گزارشی از مشکلات شرکت دخانیات

بعد از انتشار گزارشی با تیتر «شرکت دخانیات ایران: از مافیا تا رانت و ۴۰۰۰ نیروی مازاد» یکی از بازنشستگان شرکت دخانیات ایران در تماسی با انصاف نیوز به موضوعاتی در این گزارش اعتراض کرد.

این بازنشسته شرکت دخانیات در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: ما بخشی از بازنشستگان شرکت دخانیات هستیم. مطلب شما باعث آزردگی بخشی از ما شد. برخی هم گفتند که بخش‌هایی از حرف‌ها درست است. از طرفی کارمندان یک شرکت بعد از سال‌ها فعالیت در آن شرکت به آن تعصب دارند. من هم بر اساس همین می‌خواهم حرف‌هایی را بزنم.

وی افزود: دخانیات مانند فرزندی است که صد پدر دارد! هم برای اداره‌ی کار است، هم برای فولاد هم برای بخش خصوصی و… واقعاً دخانیات بی‌صاحب است و همه در آن اعمال‌نظر می‌کنند. هرکسی مدیرعامل بشود از همه طرف مورد فشار قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: ما منکر مشکلات دخانیات نیستیم. اینکه نیروی مازاد وجود دارد درست است. اتفاقاً این ناراحتی کارمندان دخانیات است. یکی از اشکالات دخانیات این است که دخانیاتی‌ها سرکار آن نیستند و هرکسی با هر تحصیلات نامرتبطی را آنجا می‌گذارند.

او در انتقاد به بخشی از مصاحبه که در آن مطرح شده بود «سیگار با عنوان ترانزیت وارد ایران می‌شود ولی در بازار پخش می‌شود و سیگار درجه‌دو به‌جای آن گذاشته می‌شود از کشور خارج می‌شود» گفت: اما بخش‌هایی از مطلب شما کاملاً اشتباه بود. من سوالی دارم. شما می‌توانید سیگاری را خالی کنید و پر کنید بدون اینکه خراب بشود؟ اینکه نوشته شده سیگار خالی می‌شود و با توتون بی‌کیفیت پر می‌شود اشتباه است چون چنین امکانی وجود ندارد. این کذب محض است. دخانیات از خدا می‌خواهد و آرزو دارد که سیگار صادر کند که هنوز هم به آن نرسیده است.

این بازنشسته شرکت دخانیات به بخش دیگری از مصاحبه انتقاد کرد: آن مدیر در مطلب شما نوشته شده است که مدیر فروش 15 سال است که تغییر نکرده است درحالی‌که این اشتباه است. در 15 سال 10 مدیر فروش تغییر کرده است! سال 84 آقای سمیعی بودند، بعد آقای تاج‌دار (که الان در بخش خصوصی همین کار را انجام می‌دهند.)، بعد آقای حسینی، دوباره آقای تاج‌دار، آقای ابراهیمی، آقای جهان دوز، آقای فیروزیان، خانم جامعی، خانم گرامی تا سال 97 مدیران بخش فروش بودند. از سال 97 تا 98 اصلاً بخش فروش مدیر نداشته است.

وی افزود: پس این حرف بسیار اشتباه است که گفته شده «15 سال مافیای فروش». دخانیاتی‌ها به فروش علاقه دارند چون حقوقشان از این بخش تأمین می‌شود. اتفاقاً به نظر من اصل مشکلات در جاهای دیگر است.

او به صحبت‌های یکی از مدیران شرکت دخانیات در مورد سیگار «رویال وان» توضیح داد: در مورد «رویال وان» هم اشتباه نوشته‌اید. این یک سیگار ظاهراً مشارکتی است. دخانیات خط تولید خود را در اختیار یک شرکت خصوصی قرار داده است تا او سیگار را تولید کند. این کار در خود دخانیات هم مخالفانی داشت. پس این سیگار اصلاً مربوط به دخانیات نیست.

او به سوالی در مورد «نبود قیمت و تاریخ در بسته‌های سیگار که توسط خبرنگار تأیید شده» پاسخ داد: همه‌ی سیگارهای دخانیات الان تاریخ تولید دارند ولی قیمت ندارد. تا جایی که من می‌دانم شرکت دخانیات یک سال است که بلااستثنا سیگارهایشان تاریخ تولید دارد.

وی افزود: نکته‌ی بعد اینکه سیگار قاچاق یکی از معضلات بزرگ دخانیات است. در اربیل عراق با برند «بهمن» (که با وجود کیفیت پایین‌تر نسبت به سیگارهای خارجی برند خوب شرکت دخانیات است) سیگارهای تقلبی تولید می‌شود. یکی از معضلات دخانیات این است که در اربیل با کیفیت بسیار پایین تولید می‌شود و به داخل می‌آید. اگر چنین سیگاری به دست مشتری بهمن برسد بعد از چند بار مصرف بهمن را کنار می‌گذارد و این به ضرر شرکت دخانیات است.

او با انتقاد از ستاد قاچاق کالا و ارز افزود: پیش‌ازاین دخانیات خودش با قاچاق مبارزه می‌کرد. در آن زمان محکم جلوی قاچاق سیگار را می‌گرفت و آن را امحا می‌کرد. این مسئولیت را از او گرفتند و دادند به ستاد قاچاق کالا که زیاد جدی نمی‌گیرد که حتماً چیزهایی پشت آن است. پس اینکه مسئولیت مبارزه با قاچاق را از دخانیات گرفتند به ضرر او است.

این بازنشسته مدعی شد خبر منتشر شده در انصاف نیوز به سفارش رقیبان دخانیات است و توضیح داد: در گروه‌های دوستان بسیاری معتقدند که این خبر سفارش رقبای دخانیات است. چون آمار دخانیات مشخص است که در سال گذشته بازار مصرف شرکت دخانیات 12 یا 14 درصد افزایش پیدا کرده است. همکاران معتقدند اینکه در یک سال گذشته این‌همه به دخانیات حمله می‌کنند کار شرکت‌های رقیب است.

او گفت: همان شرکت‌های رقیب دخانیات که شما در خبر از آنها نام بردید چطور در اوج تحریم مواد اولیه داشتند؟ دخانیات نمی‌توانست به‌راحتی چنین کاری را بکند. پس برای آنها سنگین است که دخانیات در چنین شرایطی چنین کاری را کرده است. پس مسلماً سه شرکت خارجی که از آن نام بردید از این موضوع ناراحت هستند.

وی افزود: یکی از مسائلی که دخانیاتی‌ها از آن خوشحال هستند این است که مدیرعامل از جنس دخانیات است. خیلی‌ها اهم ایشان را دوست ندارند ولی ما معتقدیم که بدترین کارمند دخانیات بالاسر ما باشد بهتر از این است که بهترین آدم از بیرون بیاید. الان مدیری آورده‌اند که جزو چند نفر اول شرکت است. این مدیر اصلاً نمی‌داند که فیلتر سیگار از کدام‌ور است. هیات مدیره اصلاً نمی‌دانند که سیگار چیست! پس نتیجه همین می‌شود.

او به بخشی دیگر از مصاحبه که قیمت سیگار بالاتر از بازار است هم واکنش نشان داد: در مطلب شما آمده است که عامل می‌آید محصول را تحویل می‌گیرد و می‌برد در بازار مولوی با قیمت بالاتر می‌فروشد. این چه ایرادی دارد؟ اینکه قیمت بالاتر به فروش می‌رسد به خیلی ارتباطی به دخانیات ندارد.

او به سوالی در مورد اینکه اگر روی سیگار قیمت درج شود جلوی گران‌فروشی گرفته می‌شود گفت: اینکه قیمت باید درج شود درست است.

وی افزود: دخانیات دارد به شدت روی پخش مویرگی کار می‌کند. دخانیات حدود سه سال است که نزدیکی شرکت در خیابان قزوین یک فروشگاه بزرگ (که قبلاً بانک ملی بود) تأسیس کرده است که هرکسی با جواز کسب و کارت ملی به آنجا مراجعه کند می‌تواند به‌راحتی هر میزان که برای فروشگاهش نیاز دارد می‌تواند خرید کند.

او به انتقادی که به گرفتن ودیعه از عاملان شده پاسخ داد: یک نکته هم در مورد پول ودیعه‌ای که در آنجا می‌گذارند. یکی از دوستان من خواست که عاملیت شرکت را بگیرد. من تماس گرفتم برای این دوستم که کاری کنم. دوستان من در فروش گفتند: «ما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم به عامل‌های جدید بار بدهیم! فقط به آنهایی که ودیعه گذاشته‌اند بار می‌دهیم. چون پیش‌ازاین بارها کسانی مثل نمایندگان فشار می‌آوردند که باید به فلانی بار بدهی!»

او این ودیعه گذاری را مفید خواند: «ودیعه‌گذاری» دست بسیاری از سفارشی‌ها را قطع کرد. اگر آقای روحانی هم زنگ بزند شرکت به کسی بار نمی‌دهد. پیش‌ازاین خیلی از این موضوعات داشته‌ایم که نفر سوم کشور تماس گرفته و گفته است به فلانی بار بدهید ولی الان چنین اتفاقی نمی‌افتد. صددرصد جلوی این سفارشی‌ها گرفته شده است. درست است که با ودیعه بخشی از کمبود نقدینگی حل شده است ولی یکی از خوبی‌های این کار ندادن بار سفارشی بود.

او در انتها با انتقاد از دخالت نمایندگان گفت: یکی از مدیران ما سال گذشته با فشار نمایندگان برکنار شد. داستان این بود که سه نماینده می‌گفتند که باید به فلان شرکت ما که خیریه است باید بار بدهید. وقتی به آن بار ندادند مدیر را برکنار کردند. با قلدری هم گفته بودند که اگر بار ندهی تو را برکنار می‌کنیم و آن را هم برکنار کردند. هرچند آن نماینده‌ها سر قصه خودرو خودش رسوا شد! با پول پیش دست این تیپ سفارشی‌ها کاملاً قطع شد. باید ازاین‌جهت هم نگاه کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا