خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مردم استدلال «مسببان وضع موجود دولتمردان سابق هستند» را نمی‌پذیرند

جلال میرزایی، نماینده پیشین مجلس در خصوص اینکه چندین وقت است صاحبان تریبون به جای این‌که از مسئولان برای وضعیت پیش آمده سوال بپرسند توپ گرانی‌ها و تورم را در زمین مردم می‌اندازند و آنان را عامل این قضایا معرفی می‌کنند،‌ گفت: واقعیت قضیه این است که یک مشکلاتی این وسط وجود دارد. جریانی که درحال حاضر قدرت را به واسطه انتخابات سال ۱۴۰۰ در اختیار گرفته یک وعده‌هایی به مردم پیش از آمدن‌شان دادند و  به گونه‌ای صحبت می‌کردند که کشور وفور امکانات و منابع است و مقصر دولت سابق و یا جریان غربگرا است که نمی‌تواند از منابع استفاده درست کند. 

به گزارش ایلنا، این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این جریان در حال حاضر روی کار آمده و هر چقدر زمان می‌گذرد متوجه می‌شوند کشورداری با شعار امکان‌پذیر نیست و نیازمند برنامه است و پیشبرد برخی از برنامه‌ها نیاز به همراهی و حمایت مردم دارد منتها دولت در برخی از حوزه‌ها باید کارآمدی خود را برای مردم اثبات کند تا در جایی که نیاز دارد مردم هم پای کار بیایند فعلا این دولت در حوزه‌هایی که مردم انتظار داشتند به بخشی از وعده‌هایش عمل کند کاری نکرده است بنابراین باید با یک ادبیات دیگری باید با مردم صحبت کند.

وی تاکید کرد: معتقدم مسئولان اگر نیاز دارند در برخی از موارد از مردم پوزش بخواهند و بگویند برداشت‌های‌مان اشتباه بوده است، برنامه‌هایی که پیش از این در ذهن داشته‌ایم اشتباه بوده است یا برنامه‌ها منطبق با واقعیت نبوده است و صراحتا اعلام کنند در حال بازنگری، کسب تجربه و توجه به بازخورد است. 

میرزایی عنوان کرد: مثلا حرف‌هایی مانند صحبت‌هایی که اخیرا آقای مصباحی‌مقدم بیان کرد را ببینید البته من حساب آقای مصباحی‌مقدم را از دولت جدا می‌دانم. جریان آقای مصباحی مقدم به حاشیه رفته است و اگر صحبتی بیان می‌کند صرفا برای این است که بگوید ما هستیم. اما بیان کردن این صحبت‌ها در حال حاضر طبیعی است. چندماه پیش می‌گفتند مسببان وضع موجود دولتمردان سابق هستند در حال حاضر این صحبت در افکار عمومی کارآیی ندارد و به هیچ عنوان برای دولت استفاده از این استدلال که مقصر دولت قبل و دولت‌مردان سابق هستند، دیگر در حال حاضر، جواب نمی‌دهند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: روی آوردن بعضی از افراد که نزدیک به دولت هستند و کار فکری و رسانه‌ای می‌کنند و تئوری‌پردازی دارند به این گزاره‌ها دیگر جواب هم نمی‌دهد. معتقدم آن چیزی که واضح و روشن است این است که جریانی که قدرت را در دست دارد و به نوعی در دولت و مجلس هستند و اصلاح‌طلبان و جریان اعتدال را زیر سوال می‌برند و حتی تخریب هم می‌کردند و وعده دادند که اگر روی کار بیایند مشکلات را حل می‌کنند، باید متوجه باشند که امروز مردم انتظار دارند مسائل را حل کنند. این جریان تاکیدشان این است که برنامه‌های‌شان را توضیح دهند و در صورتی که برنامه‌هایی که داشته‌اند جواب نداده، این شهامت را داشته باشند و بگویند اشتباه بوده است و یا اصلا برنامه‌ای نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: یک روز توپ را در زمین دولتمردان سابق می‌اندازند. یک روز می‌گویند مردم مقصر هستند. یک روز می‌گویند رسانه‌ها همکاری نمی‌کنند و سیاه‌نمایی می‌کنند. یک روز می‌گویند دستاوردها برای مردم خوب تشریح نمی‌شود، این دستاوردها چیست که برای مردم تشریح نمی‌شود؟ دستاورد باید برای مردم ملموس باشد. نرخ تورم و کاهش قیمت خودرو باید برای مردم ملموس باشد این دیگر چیزی نیست که پنهان باشد. قیمت مواد غذایی، مرغ، گوشت و برنج ملموس است و نیاز به تشریح برنامه ندارد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در خصوص این‌که با یکدست‌سازی که برای قدرت صورت گرفت این تصور وجود داشت که شاید کارها روال منظم‌تر و سریع‌تری پیدا کند، عنوان کرد: نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران هم زمانی که در بعضی کشورها پارلمان دست یک جریان است و دولت هم دست جریان دیگر است به دلیل این‌که نظارت‌ها و دقت‌ها بیشتر می‌شود، اولاً کمک به توسعه کشور می‌کند ثانیاً از فساد جلوگیری می‌کند.

وی با بیان این که واقعیت قضیه این است ما هم در سال‌های اخیر هرجا که دولت و مجلس یکی نبوده‌اند منافع بیشتری داشتیم، عنوان کرد: ما خروجی تجربه‌ای که یکی – دوسال اخیر  از یکی شدن  قدرت به دست آمده را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم چندان به توسعه و پیشرفت کشور کمک نکرده است.

میرزایی خاطرنشان کرد: در مواقعی که دولت با مشکلاتی مواجه است کارشکنی‌هایی در جامعه و بخشی از نهادها و سازمان‌ها وجود دارد در آنجا اگر مجلس حامی دولت باشد، می‌تواند خروجی و برنامه‌هایش را پیش ببرد اما در شرایطی که همه ارکان حاکمیت یکدست از دولت حمایت می‌کنند و مجلس هم به نوعی منفعل است، این کمکی به توسعه کشور نمی‌کند.

وی گفت: ما این را در دو الی سه سال اخیر مشاهده کرده‌ایم که چه اتفاقاتی افتاده است. فرضیاتی را یک عده در اتاق‌های فکر دنبالش بودند و گمان می‌کردند قدرت یکدست شود به نوعی کشور به صورت جهشی جلو می‌رود و رشد می‌کند اما عملکرد این ۲ سال بطلان این فرضیات را آشکار کرده است لذا نیاز است در این زمینه بازنگری داشته باشیم البته این جریان هنوز کوتاه نیامده و فشار می‌آورد که حوزه مدنی، نهادهای مدنی، موسسات مدنی و رسانه‌ها باید با ما یکدست شوند تا ما بتوانیم موفق شویم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا