خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابتکار: گنبدهای نمکی گتوند چرا لحاظ نشد؟

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نیازمند پژوهش و تحقیقات کاربردی در حوزه محیط زیست هستیم تا بتواند ما را به سمت اهدافمان هدایت کند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ معصومه ابتکار در مراسم تودیع و معارفه معاون آموزش و پژوهش جدید سازمان حفاظت محیط زیست که پیش از ظهر شنبه 27 مهرماه برگزار شد، با اشاره به اینکه در تشکیلات جدید موضوعات مختلفی جزء وظایف معاونت آموزش و پژوهش سازمان است، گفت: یک از معاونت های مهم سازمان حفاظت محیط زیست آموزش و پژوهش است که خانم دکتر مظاهری با تجربه خوبی که در گذشته دارد می تواند در این معاونت مثمر ثمر باشد.

ابتکار گفت: گزارش مفصلی از ارزیابی اولیه طرح های بزرگ پژوهشی محیط زیست داریم. اینکه چقدر از این موضوعات کاربردی و حلال مشکلات محیط زیست کشور باشند برای من جای سوال است.

او گفت: تصمیم داریم براساس مطالعات و دانایی حرکت کنیم، پژوهش های کاربردی باید برای همه معضلات و بحران های اساسی محیط زیست مبنای تصمیم گیری قرار گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه حجم گسترده ای از مطالعات و پژوهش ها در حوزه محیط زیست انجام شده است، افزود: بسیاری از این پژوهش ها کاربردی نبوده است و در سیاستگذاری ها و تصمیمات قابل استفاده نیست.

او فاکتورهای محیط زیست در پژوهش متعدد عنوان کرد و گفت: در برخی از پژوهش های زیست محیطی برخی از فاکتور ها نادیده گرفته شده است.

ابتکار مطالعات زمین شناسی سد گتوند و نادیده گرفتن گنبد های نمکی را یکی از مطالعات غیر کاربردی برشمرد و افزود: دانشگاهیان باید به موضوعات پژوهشی متعهدانه نگاه کنند وبا توجه به شرایط حساس محیط زیست جهت گیری پژوهش ها را کاربردی نمایند.

به گفته او محیط زیست نیاز به طرح های عظیم که نتواند نتیجه ای برای مدیریت داشته باشد، ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از همه پژوهشگران و صاحب نظران در سطح استانها، دانشگاه های فعال در عرصه محیط زیست دعوت کرد برای حل مشکلات محیط زیست کشور فعال شوند و با نگاه توام با درک شرایط و دلسوزانه برای مشکلات محیط زیست چاره اندیشی کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ورود مباحث زیست محیطی در کتب درسی باید ادامه پیدا کند،‌ گفت: آموش همگانی و آموزش کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست باید روز آمد باشد. سازمان حفاظت محیط زیست باید آموزش پذیر باشد و با آخرین یافته ها و اطلاعات روز دنیا منطبق باشد.

او گفت: برنامه ویژه ای در تعامل با شورا ها شهر و روستا در سطح استانها خواهیم داشت،‌ یکی از وظایف مهم شوراها، توسعه پایدار شهر و روستا است و نمایندگان مردم باید بیشترین توجه به مصالح محیط زیست داشته و حامی برنامه های محیط زیست باشند. در برنامه تعاملی محیط زیست با شورای های شهر و روستا ، جریان سازی شوراهای طرفدار محیط زیست دنبال و کمیسیون های محیط زیست در شوراها شهر و روستا ایجاد می شود.

معصومه ابتکار با تاکید بر اهمیت اقتصاد سبز گفت: باید به سمتی رفت که اگر پروژه ای حتی ارزیابی زیست محیطی نداشته باشد ،‌ اقتصاد سبز محیط زیست آنقدر قوی باشد که در محاسبات هزینه ها به این نتیجه برسند که این پروژه توجیه اقتصادی ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بحث زیستگاه ها در سالهای اخیر واگذاری هایی اتفاق افتاده است و در بسیاری از وظایف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق چهار گانه دچار اغماض شده است.

وی با اعلام اینکه 11-7 در صد از خاک کشور ذخیرگاه ژنتیک محسوب می شوند، گفت: باید جاده کشی و تخریب در مناطق حفاظت شده بازنگری و طرح جامع مدیریت مناطق چهارگانه نیز احیا می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا