خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«برنامه تحولی کوتاه‌مدت و فوری» رئیسی چیست؟

ایرنا، خبرگزاری دولت در متنی با عنوان «گام نخست دولت سیزدهم با «برنامه تحولی کوتاه‌مدت و فوری»» نوشت:

هفته گذشته در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی از یک برنامه تحولی، فوری و کوتاه مدت خبر داد که با نگاه به مسایل پیش‌رو تنظیم شده است و به مردم اطمینان داد «هم مساله خوب شناخته شده و هم راهکارهای مسایل شناسایی شده است و از نگاه کارشناسان، خبرگان و صاحب‌نظران هم بهره‌مند شدیم؛ ان‌شاءالله این مسایلی که امروز پیش پای دولت قرار دارد به صورت فوری و آنی و با قوت دنبال می‌شود».

به گزارش ایرناپلاس، واقعیت اینکه اوضاع کشور در مواردی چنان ویژه است که هر شهروند ایرانی به حق منتظر اقدامات جدی، سریع، هدفمند و کارشناسانه دولت جدید و تازه نفس است تا اندکی از مشکلات جاری کاسته شود.

تجربه رئیسی در قوه قضائیه در تدوین و اجرای «سند تحول قضایی» که از سوی رهبر معظم انقلاب هم مورد تائید قرار گرفت، نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری به رصد مسائل و مشکلات اساسی کشور پرداخته و با همکاری تیم اجرایی خود برای آنها برنامه‌ریزی کرده است.

از آنجا که کشور هم‌زمان درگیر مشکلات ناشی از تحریم، برخی بی‌تدبیری‌ها، کرونا و دیگر مسائل کلان اقتصادی و اجتماعی است، درباره طرح تحول «فوری و کوتاه‌مدت» دولت سیزدهم، به چند نکته باید توجه شود.

کرونا و واکسیناسیون
دیروز(۱۷ مردادماه) کشورمان با وقوع ۵۴۲ فوت ناشی از کرونا، رکورد بیشترین تعداد جان‌باختگان را از ابتدای همه‌گیری کرونا به ثبت رساند. از آنجا که این روند ناشی از چرخش تاسف‌بار سویه خطرناک دلتاست و ظاهرا تا چند هفته آینده نیز ما و دیگر کشورهای جهان از آن خلاص نخواهیم شد، به نظر می‌رسد فوری‌ترین و مهمترین اقدام دولت جدید، تدوین و اجرای قدرتمندانه برنامه‌ای اورژانسی برای کاهش آثار شوم این بیماری باشد.

مطابق آنچه کارشناسان حوزه بهداشت گفته‌اند، تنها راه جلوگیری از تکرار این وضعیت و کاهش موثر تعداد ابتلاها و مرگ‌ها، گسترش هرچه بیشتر واکسیناسیون و هم‌زمان با آن رعایت هرچه بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. با استقرار دولت تازه نفس، مردم مشتاقانه منتظر اجرای برنامه فراگیرتر واکسیناسیون و تدوین برنامه‌ای عملی و واقعی برای کاهش مرگ‌ومیرها و جبران کمبودهای کنونی در حوزه بهداست و درمان و پیشگیری هستند.

معیشت سه دهک پایین
بعد از کرونا، مهمترین مشکل این روزهای کشور، فشار سنگین اقتصادی به ۸ دهک جمعیتی کشور و تورم روزافزونی است که زندگی را برای بسیاری از خانواده‌ها سخت و دشوار کرده است. در این میان سه دهک پایین جامعه متحمل بی‌رحمانه‌ترین مضیقه‌های معیشتی هستند که از دولت انتظار می‌رود به طور ویژه به آنها رسیدگی کند.

اگرچه به تصدیق رهبر معظم انقلاب، حل مشکلات کنونی زمان‌بر و نیازمند صبر و حوصله است و توقع رفع سریع آنها، غیرمنطقی، اما می‌توان با تدوین و اجرای راهکارهای فوریتی کوتاه‌مدت، بخشی از فشار به طبقات محروم را کاهش داد و آنها را برای گذران زندگی یاری کرد.
در این‌زمینه می‌توان از تجربه‌های گذشته همراه با ابتکارات جدید برای کاهش سریع بخشی از فقر و برخورداری حداقلی معیشت آبرومندانه این سه دهک استفاده کرد و ضمن یک طرح ضربتی ویژه، نیازهای اولیه محرومان و اقشار آسیب‌پذیر را تامین کرد. البته با حضور آقای محمد مخبر به عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری و استفاده از تجربه‌های ارزشمند او در حرکت‌های جهادی فقرزدایی، امیدهای تازه‌ای در این زمینه ایجاد شده است.

تأمین کالاهای اساسی برای همه مردم
در کنار رسیدگی ویژه به اقشار ضعیف جامعه، لازم است دولت جدید، توجه ویژه‌ای به کالاهای اساسی عموم مردم داشته باشد و با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، این معضل فراگیر را حل یا کاهش دهد. اکنون در جامعه تامین نیازهای اساسی و ضروری مردم، دچار اخلال شده و تقریبا هر روز شاهد افزایش قیمت و یا کمبود برخی از این کالاها هستیم. با تامین مناسب اقلام ضروری، ضمن آرامش بخشیدن به میلیون‌ها خانوار، می‌توان گام‌های اساسی و زیربنایی برای حل درازمدت آن برداشت و به مردم اطمینان داد که در آینده‌ای نه چندان دور، خبری از گرانی لجام گسیخته و کمبودهای مقطعی نخواهد بود.

فساد و گلوگاه‌های آن
با توجه به تجربه ارزشمند رئیسی در دوران حضور در قوه قضائیه در مبارزه با فساد، وی می‌تواند به خوبی جنبه‌های پیدا و پنهان فساد اقتصادی را برآورد و چاره‌جویی کند. برنامه رئیس‌جمهوری در زمان تصدی ریاست قوه قضائیه در مبارزه با فساد لازم است به‌گونه‌ای گسترده‌تر و ریشه‌ای‌تر در دولت سیزدهم دنبال و اجرایی شود تا نتایج آن برای عامه مردم قابل لمس و درک باشد.

آنچه مهمتر از برخورد موردی با فساد است، کشف گلوگاه‌های فسادخیز در بدنه بزرگ اجرایی کشور است که تیم همراه آقای رئیسی با مشورت صاحب‌نظران می‌توانند آن را بخشکانند و امید تازه‌ای را برای آحاد مردم بیافرینند. بدیهی است که شرط لازم در مبارزه بی‌امان با فساد، استفاده حداکثری از مدیران پاکدست و درستکار است که البته رئیس‌جمهوری بر آن تاکید ویژه کرده است.

رفع تحریم در کنار خنثی‌سازی
تاکید همیشگی رهبر معظم انقلاب بر پیگیری مسئولان برای رفع تحریم در کنار خنثی‌سازی آن، نشان می‌دهد این سیاست جمهوری اسلامی با تغییر دولت‌ها نیز ادامه خواهد داشت و از جمله ضروری‌ترین اقدامات کابینه سیزدهم است.
اکنون که بسیاری از نهادهای علمی و پژوهشی و نهادهای اقتصادی و صنعتی کشور، شبانه‌روز در حال تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه غرب هستند، یکی از مهمترین اولویت‌های دولت رئیسی می‌تواند تلاش برای رفع تحریم‌ها از مسیر حضور عزتمندانه و هوشمندانه در مذاکرات احیای برجام باشد.

با برگزاری ۶ دور مذاکرات در وین و روشن شدن افق‌های احتمالی در مسیر آن، می‌توان انتظار داشت تیم دیپلماسی دولت جدید، ضمن استفاده از تجربه‌های گذشته، سد تحریم و محدودیت‌های ناشی از آن را با رعایت ملاحظات مهم رهبری از راه بردارد.

توجه داشته باشیم که تلاش در این جبهه منافاتی با نگاه به داخل و شرطی کردن اقتصاد کشور به مذاکرات خارجی نداشته و چنانچه رئیسی هم چندبار تاکید کرده‌اند، برجام توافقی ملی است و دولت تلاش خواهد کرد کشور از مزایای احیای آن بهره‌مند شود.

امید است با اجرای برنامه تحولی فوری و کوتاه‌مدت دولت، ضمن حل اورژانسی برخی معضلات، برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت برای کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور صورت گرفته و دولت جدید افق‌های روشنی از آینده ترسیم کند؛ افق‌هایی که در آستانه قرن جدید، لازمه طی مسیر عزتمندانه کشور در گام دوم انقلاب خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. به عنوان یک جوان تحصیل کرده از آقای رئیسی و دولت مطالبه داریم که سریع تر برنامه اقتصادی کوتاه مدت را اعمال کنند چون فقر و بیکاری بیداد میکند و مردم تا رسیدن تا برنامه میان مدت و بلند مدت دچار آسیب های جدی آن خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا