خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیلی از آسیب پذیری طیفی از اعتدالگران

تبسم نمازی در خبرآنلاین نوشت:

جریانی که این روزها «خالص‌ساز» تعبیر می شود، به خوبی توانسته تا اینجای کار اهداف خود را به پیش ببرد. آنها تا جایی که توانستند از طریق ساز و کارهای نظارتی اصلاح طلبان را حذف کردند و از سوی دیگر با اقدامات تند و مغایر با خواست عمومی مردم همچون طرح های «صیانت» و «حجاب و عفاف» بدنه اجتماعی این جریان را از هرگونه امید به تغییر و اصلاح در سیستم حاکمه تهی کردند

با پایان پیش ثبت نام های انتخابات مجلس دوازدهم و آغاز مجادلات سیاسی، تقریبا وضع احزاب در این بازه زمانی روشن تر شده است. خبر پیش ثبت نام پنجاه هزار نفری و در کنار آن ثبت نام حداقلی جریان اصلاح طلبی، چشم انداز انتخاباتی سرد و کم رمق را نشان می دهد. برخلاف آنچه جریان اصولگرایی سعی در القای آن داشت، یعنی ثبت نام گسترده چهره های برجسته اصلاح طلب در پیش ثبت نام ها و انتشار لیست بلند بالایی از افراد متنفذ در این جریان با تکذیب پی در پی افراد مشخص شد که در این جریان، تکاپوی قابل ملاحظه ای وجود ندارد.

آنچه تاکنون از اسامی افراد ثبت نام کننده نزدیک به اصلاح طلبان منتشر شده، حاکی از آن است که اگر زمان ثبت نام ها تمدید نشود، اصلاح طلبان اساسا امکان بستن فهرست هم ندارند. جالب است که خود اصولگرایان از یک سو از استقبال گسترده آنان می گویند و از سوی دیگر معتقدند که اصلاح طلبان به دلیل مواجهه با ثبت نام زود هنگام، غافلگیر شده وبه دلیل نداشتن وقت کافی، امکان اقناع افراد برای ثبت نام را نداشته اند. اما هر چه باشد اگر تغییری در وضعیت ایجاد نشود، بعید به نظر می رسد که دیگر در این جریان بر سر مشارکت یا عدم مشارکت اختلافات جدی شود چرا که اصلا امکان مشارکت برای آنان فراهم نیست واز سوی دیگر، دامنه دار شدن اختلافات در جریان اصولگرایی محرز می کند که آنها هم مطمئن هستند که قرار نیست در انتخابات پیش رو به رقابت جدی با رقیب دیرینه بپردازند و به همین دلیل رقابت را از خارج به درون منتقل کرده اند که اگر آنها نگران مشارکت اصلاح طلبان بودند، طبیعتا مانند دوره های گذشته و برای احتراز از شکست در برابر آنها هم که شده مجبور به ائتلافاتی استراتژیک می شدند.

در واقع جریانی که این روزها «خالص ساز» تعبیر می شود، به خوبی توانسته تا اینجای کار اهداف خود را به پیش ببرد. آنها تا جایی که توانستند از طریق ساز و کارهای نظارتی اصلاح طلبان را حذف کردند و از سوی دیگر با اقدامات تند و مغایر با خواست عمومی مردم همچون طرح های «صیانت» و «حجاب و عفاف» بدنه اجتماعی این جریان را از هرگونه امید به تغییر و اصلاح در سیستم حاکمه تهی کردند. با تداوم وضعیت اقتصادی و اجتماعی حاضر که امیدی به بهبود در آن دیده نمی شود، هم انگیزه ای برای بخش خاکستری برای مشارکت باقی نگذاشته و بدین طریق خیالشان را از بابت جریان اصلاح طلب که حضورش به معنای حذف تندروها بود، راحت کردند و همچنین رقابت را به درون جریان اصولگرایی کشاندند.

آنان حال می توانند پروژه «خالص سازی» را در آنجا تکمیل کرده تا دوره ۱۰ ساله مد نظرشان که در آن باید نظام سیاسی یکدست باشد، تمام شود و مدعی دیگری باقی نماند. اما برای نمایش چیزی به نام انتخابات رقابتی، نیاز دارند تا در سطح جامعه با تزریق اخبار نادرست از حضور اصلاح طلبان دم زنند. در نهایت با مهندسی انتخابات، رقبای داخلی را هم کنار زنند. اما خطر جدی، بالا گرفتن دعوا در درون جریان اصولگرایی و یک ۸۸ دیگر است. جایی که بازندگان این انتخابات، آرا را به رسمیت نشناسند. چرا که پروسه این انتخابات پیچیده تر از تمام انتخابات گذشته است.

این بار اختلاف درون جبهه خودی است و مشخص نیست که عقلای این قوم چقدر توان کنترل جریان تند در این جبهه را داشته باشند. به نظر می رسد که در حال حاضر رشته امور از دست همه در رفته از هر گوشه صدایی به گوش می رسد که هم نوا با بقیه نیست. بیشترین آسیب هم متوجه جریان اعتدالگراست. آنان که پایگاه رایشان با تندروها در یک سبد به نام اصولگرایی ریخته شده اما در بیان اعتدالگرایی هم نه می توانند از مواضع تندروها عبور کنند، نه قادر به تبین مواضع خود هستند که می توانند به تیر غیب خالص سازان گرفتار آیند. باید بنشینیم و شاهد خانه تکانی اصولگرایان باشیم مگر آنکه مددی از غیب رسیده و تا مهرماه ورق برگردد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا