خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی آیت الله عرب به اعضای مجلس خبرگان

آیت الله «حسین عرب» استاد حوزه علمیه کاشان در نامه‌ای صریح به اعضای مجلس خبرگان رهبری، ضمن درخواست موضع گیری جمعی درباره‌ی بیانیه‌ی آیت الله جنتی به نام مجلس خبرگان، نوشته است: چنین حرکتی این برداشت را نیز در اذهان مردم تقویت می‌نماید که پس در شورای نگهبان نیز که سال‌ها دبیری آن به عهده‌ی حضرت آقای جنتی بوده است تصمیم به طور عمده در باب رد و تایید صلاحیت‌ها را شخص ایشان می‌گرفته و دیگر اعضا را متقاعد و یا حتی در مقابل عمل انجام شده واقع می‌ساخته است.

متن این نامه خطاب به اعضای مجلس خبرگان که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است، در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

آیات و حجج اسلام والمسلمین اعضای مجلس خبرگان رهبری ایدهم الله

پس از سلام و حفظ احترام و تبریک حلول ماه صیام

گر چه شاید از جهاتی عدم ورود به مسایل و مناقشات سیاسی اولی باشد اما به عنوان یک شهروند و هم لباس شما مضطر به بیان برخی نکات در باب مسایل جاری پیرامون موضوع برجام هستم، حداقل فایده‌ای که اینگونه موضع گیری‌ها دارد این است که از حصول اجماع بر اظهاراتی که از نظر اکثریت مردم محکوم است جلوگیری نماید:

۱- اینکه بیانیه‌ای به نام کل مجلس خبرگان صادر شده و پس از اعتراضات گفته می‌شود این بیانیه از شخص رییس آن مجلس بوده است بسیار نگران کننده است. شما که نماینده‌ی مردم برای تصمیم گیری درباره‌ی مهمترین منصب یعنی رهبری مردم ایران هستید تکلیفی بسیار خطیر بر دوشتان نهاده شده است و قدرتی که قانون به شما سپرده است از نظر نقش آن در سرنوشت ملت بی نظیر است. چگونه یک شخص ولو به عنوان رییس چنین مجلسی به خود جرأت می‌دهد به جای شما و برای شما تصمیم گرفته و نظر خود را به نام شما منتشر سازد ملت ایران که شما را برای چنان مسوولیتی برگزیده است با این حرکت چگونه مطمئن شود که اگر روزی نیاز باشد که شما به مسوولیت مورد اشاره خود عمل کنید شبانه دیگران برای شما و به جای شما تصمیم نگیرند و شما عزیزان را در برابر عمل واقع شده قرار ندهند لذا مقتضی است بالاتفاق اعضای محترم موضوع را برای مردم کاملا منقح و روشن سازند و وظیفه‌ی تاریخی خویش را جامه‌ی عمل پوشانده تا به جایگاه و شأن آن مجلس خدشه‌ای وارد نشود و اطمینان مردم به شما برای انجام آن مسوولیت بزرگ آسیب نبیند.

البته باید متذکر شوم که چنین حرکتی این برداشت را نیز در اذهان مردم تقویت می‌نماید که پس در شورای نگهبان نیز که سال‌ها دبیری آن به عهده‌ی حضرت آقای جنتی بوده است تصمیم به طور عمده در باب رد و تایید صلاحیت‌ها را شخص ایشان می‌گرفته و دیگر اعضا را متقاعد و یا حتی در مقابل عمل انجام شده واقع می‌ساخته است.

۲- کسانی که اطلاعات اندک از محتوای ادیان آسمانی و به ویژه دین مقدس اسلام داشته باشند تا چه رسد به شما علمای بزرگوار می‌دانند که این دین، دین دعوت است و نه دین دعوی؛ دعوت به سوی خدا و عدالت و اخلاق همانطوری که خداوند به حضرت رسول صلی الله علیه و اله وسلم خطاب فرموده یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا و داعیا الی الله باذنه و سراجا منیرا.  آنچه روح دین اقتضای آن را دارد این است که صلح و امنیت و ثبات و آرامش برای کل بشر یک اصل ثابت و ضرورت دائمی است و جنگ و درگیری و نزاع و مناقشه یک اضطرار موقت است آن یکی از ذاتیات ادیان و این جزء عرضیات آن محسوب می‌شود اما متاسفانه امروزه که دنیا طالب بیان جلوه‌های رحمانی دین و شریعت است عده‌ای اصل را در عکس قضیه نهاده و به گونه‌ای به نمایندگی از دین و شریعت سخن می‌گویند که گویی اصل بر جنگ و ماجراجویی است و صلح یک امر استثنایی و نادرالاتفاق است و تصمیم بر اساس این دو نوع نگاه و اتخاذ مواضع، بسیار می‌تواند متفاوت باشد. بدیهی است که حفظ اصول و ثبات بر آن با بهانه دادن به دست دیگران نظیر آنچه که در گذشته برای مرگ پادشاه عربستان تبریک گفته شد و هم چنین آتش زدن پرچم یک کشور که نماد ملیت آن است تفاوت آشکار دارد و نیز روشن است که اصل مذاکره منافاتی با حفظ اصول نداشته و نمی‌تواند مذاکره به سازش با دشمنان ترجمه شود.

۳- حقیر یک شهروند عادی و عاری از مسوولیت‌های سیاسی و غیره هستم و اخبار محرمانه‌ی نظام را در اختیار ندارم اما آنچه که رسما توسط شخصیت‌های معروف سیاسی و برخی از معروف‌ترین امیران نظامی در رسانه‌های رسمی و حتی صدا و سیما اظهار شده است این است که گفته‌اند اگر برجام نبود گزینه‌ی بعدی جنگ مستقیم بود، موضوعی که آقایان دلواپس و برجام‌ستیزان اصلا به آن اشاره‌ای نکرده و نمی‌کنند بنابراین اظهارات صریح، اگر برجام هیچ فایده‌ای نداشته است همین فایده کافی نیست که سایه‌ی شوم جنگ را از سر مردم ایران کم و کوتاه کرده و فرصت را از دیگران سلب نموده است؟

۴- متاسفم که با صراحت بگویم به بسیاری از مسایل مستحدثه از جمله برجام صرفا بر اساس منافع سیاسی و جناحی نگاه می‌شود. کاملا محسوس و آشکار است که با عوض شدن دولت، ادبیات بعضی از عزیزان حتی در خطب نماز جمعه که باید در آن انصاف و بی طرفی اصل باشد عوض می‌شود. هیچ گاه فراموش نکرده و نخواهیم کرد که در زمان دولت احمدی نژاد وقتی که بحث مسایل معیشتی مطرح می‌شد بعضی مردم را توصیه به قناعت و کم‌خوری و آمادگی برای یک وعده غذا خوردن می‌نمودند و عزیز دیگری مردم را به یاد زمانی انداختند که غذاهایی مانند اشکنه و امثال آن می‌خوردند اما وقتی که دولت آقای روحانی روی کار آمد اعتراض به وضع معیشتی به یک فضیلت تبدیل شد؛ نتیجه می‌گیریم که آنچه که مطرح نیست منافع و مصالح این ملت بیچاره است و آنچه که اهمیت بالذات برای برخی از ماها دارد همان حیات سیاسی و جناحی خودمان است، روزی در حمایت از دولتی و روزی با معارضه با دولتی دیگر؛ در قضیه برجام نیز کاملا همین وضعیت را مشاهده می‌کنیم.

آنان که موقع به نتیجه رسیدن برجام در مجلس گریه کردند و گفتند آبرویمان رفت دقیقا بر رفتن فرصت‌های جناحی خاص خود گریستند و نه بر منافع ملی. بدون شک اگر در زمان احمدی نژاد مذاکرات به نتیجه می‌رسید بعضی از برجام ستیزان امروز موضع دیگری داشتند.

۵- جالب است که در بیانیه‌ی مذکور از رییس جمهور محترم خواسته شده است که بابت برجام از مردم عذرخواهی کند. اگر به عذرخواهی باشد عزیزانی که نقش تعیین کننده در روی کار آوردن احمدی نژاد و تغییر اوضاع و گرفتار کردن هزاران نفر مستقیم و غیر مستقیم داشته‌اند و نیز در طول مدت مسوولیت خود به رد صلاحیت‌های گسترده‌ی آنچنانی غیر قابل دفاع دست زده‌اند به درگاه حضرت حق جل و علا و ملت ایران باید عذرخواهی نمایند. و شگفت‌انگیزتر آنکه در حرکت جدید آقای احمدی نژاد و پدیده‌ی نوظهور بست نشینی او که با همراهان، چیزی باقی نگذاشته و موجودیت و مشروعیت نظام را نفی ابد کرده و صریحا از بالاترین نهادهای نظام سلب عدالت نموده‌اند، عزیزان و از جمله حضرت آقای جنتی که اینک مطالبه‌ی عذرخواهی از رییس جمهور محترم دارند مهر سکوت بر لب زده و حتی اشاره‌ای در محکومیت این حرکت نداشته‌اند و این در حالی است که ایشان و برخی دیگر از دوستانشان برای بعضی از رویدادهای دیگر حکم محاربه صادر کرده‌اند و هنوز هم کمترین اظهار نظر در نقد مسایل مستحدثه از بزرگان و نویسندگان اصلاح طلب را تحمل نمی‌کنند؛ چگونه باید این تناقض آشکار را حل کرد و تا کی مردم ایران باید شاهد این مواضع ناسازگار و متهافت باشند خدا می‌داند.

توفیق آقایان محترم را در راستای وظائف شرعی و قانونی خود از درگاه حضرت حق خواستارم. حسین عرب ۲۷/۲/۱۳۹۷

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. براي نظرات اين اقا ملتي كه مي بيند چقدر در داخل و خارج .از نظر ديني و سياسي عزتش را از دست داده ارزشي قائل نيست
    جناب عرب حتما همچنان كه خود اعتراف كرده از مسائل جامعه و كشور به اندازه ي يك كارگر كه كل دوران دولت فخيمه ي روحاني بيكار و خجالت زده ي خانواده بوده اطلاع ندارد
    متاسفم كه افرادي مثل ايشان داد سخن سياسي و اجتماعيسر ميدهند

    4
    10
    1. مرد بود به مولا….
      شما شاید عزت رو متفاوت از اون چیزی که من در ذهن دارم متصور بشید که نگارنده این نامه رو بی عزت خطاب کردید…
      امام حسن عسكرى «ما تَرَكَ الْحَقَّ عَزيزٌ إِلاّ ذَلَّ وَ لا أَخَذَ بِهِ ذ ليلٌ إِلاّ عَزَّ»
      هيچ عزيزى حق را ترك نكرد، مگر اين كه ذليل شد و هيچ ذليلى به حق عمل نكرد مگر اين كه عزيز شد.

      2
      1
    1. جناب سجاد حسيني، بجاي چرت و پرت گفتن و استفاده از ادبيات آن موجود ، مستندا و با دليل و مدرک پاسخ جناب عرب را بدهيد، اگر ميتوانيد البته!! ناگفته نماند که همه تان از صدرتان تا به ذيل تان همين گونه ايد، بجاي پاسخگوئي، فقط بدزباني و فحش و فحاشي سر ميدهيد!!

      6
      1
  2. با تمام این نامه موافقم غیر از دو جا که گفتید :

    1 . جنتی را مردم برای ریاست شورای نگهبان انتخاب کردند (مردم هیچ نقشی در انتخاب اعضا شورای نگهبان ندارند)

    2 . روی کار آوردن احمدی نژاد و تغییر اوضاع و گرفتار کردن هزاران نفر مستقیم و غیر مستقیم داشته‌اند ( باید مینوشتید 80 میلیون )

    11
    1
  3. آقای محمد رضا حمیدی
    برای شما واعوا و انصارتان بسیار متعجب هستم چرا که فکر می کنید هر آنچه شما باور دارید حق است و دیگران احیانا در دور باطل هستند مطلبی را که جناب عرب ارائه نموده اند از دل بر خاسته و بر دل نشسته است احیانا اگر شما به مطلب ارائه شده ایرادی دارید با دلیل و برهان بنویسید تا همه استفاده کنند زمان انگ زدن و مهر چسباندن دیگر سپری شده است.

    1. دوست عزیز رکود حاکم بر جریان تعطیل شده اصولگرایی باعث شده جمعی از جوانان آنها بیایند به کانون های انصاف طلبان، حالا اگر در اینجا هم مانند اونجا سرکوب شوند که فایده ندارد باید بروند و خودکشی کنند که آنهم گناه کبیره است. پس بزارید تخلیه کنند خوشان را

  4. بسيار عالي مختصر و مفيد مشكل اصلي كشور و تصميم گير بلامنازع 30 ساله گذشته را مشخص كرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا