خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حمله هیولای سواحل شرقی در اروپا

فرهاد بنی زمان، کارشناس مدیریت ریسک و بحران، انصاف نیوز: برف، سرما و یخبندان بی سابقه بسیاری از کشورهای اروپایی را از اوایل ماه فوریه سال جدید در نوردیده است به طوری که از آن به عنوان «قیامت برفی» نام می‌برند.

در نتیجه افزایش فشار هوا در سواحل شرق، شامل روسیه  و اسکاندیناوی، یک سامانه هوای سرد ناپایدار از روی دریا به سمت اروپای مرکزی و غربی جریان یافته است. علت اصلی وقوع این پدید، گرمایش ناگهانی استراتوسفری در اوایل ژانویه و افت گردباد قطبی است. این پدیده در کشور انگلیس به هیولای سواحل شرقی موسوم است. سامانه جوی که به این صورت شکل گرفته است در جاهایی که رطوبت هوا بیشتر بوده باعث ریزش برف انبوهی شده است به طوری که در بیشتر کشورهای اروپایی، بارش بیشترین برف و سرمای کم سابقه در دهه گذشته را به‌دنبال داشته است.

پتوی برفی در پایتخت روسیه

در مسکو از 11فوریه ریزش برف بی سابقه‌ای شروع شد. بارش برف روز دوازدهم به‌تنهایی رکورد پیشین بارش برف سال 1973 را شکست به‌طوری‌که نیمکت‌های پارک زیر برفی با ارتفاع  56سانتیمتر برف مدفون شدند.

طی این رویداد جوی، مجموع بارش برف تجمعی تا 13 فوریه معادل 75% برف متوسط سالانه ماه فوریه در سال‌های گذشته بوده است. همچنین سرعت وزش باد بین 54 تا 72 کیلومتر در ساعت گزارش شده است. پس از کم شدن بارش برف در پایان روز چهاردهم فوریه، اتوموبیل‌های زیادی زیر خروارها برف مدفون شده بودند. بارش برف سه‌روزه باعث ایجاد تأخیر در پرواز صدها هواپیما و ترافیک زمینی سنگین در بسیاری از جاده‌ها شد. شدت برف به حدی بود که 000و60 نفر برای پاکسازی خیابان‌ها فعالیت نمودند و 500و13 واحد تجهیزات و ماشین‌آلات به‌کار گرفته شدند.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی روسیه(فوبوسFOBOS)، علت بروز این سرمای بی‌سابقه، حرکت گردبادهای قطبی حاوی باد سرد از دریای شمال به سمت دریای سیاه است. مسکو؛ برخلاف زمستان امسال، سال گذشته از زمستانی گرم برخوردار بود. دلیل این تفاوت فاحش، بروز پدیده تغییر اقلیم گزارش شده است.

وزش طوفان برفی دارسی  در هلند و آلمان

در هفتم فوریه طوفان برفی موسوم به دارسی که اولین طوفان برفی از سال 2010 شمرده می‌شود بخش‌هایی از اروپای غربی از جمله هلند و آلمان را در نوردید.

بر اساس پیش‌بینی‌ای صورت گرفته از وقوع این طوفان، در روز 7 فوریه برای کل کشور وضعیت قرمز اعلام شده بود. در نتیجه برخورد این طوفان به هلند، دمای هوا به طور عمومی به منفی 5 درجه سانتیگراد افت نمود و باعث ریزش برف با ارتفاع عمومی 10 سانتیمتر و در بعضی جاها 35 سانتیمتر شد. این پیشامد باعث اختلال قابل توجهی در حمل و نقل هوایی و زمین شد از جمله این‌که به‌واسطه لغو و تأخیر پروازهای فرودگاه آمستردام، فرودگاه آیندهوون تعطیل شد و کلیه سفرهای داخلی و خارجی قطارها لغو شدند. همچنین، دست کم 80 مورد تصادف خودرو گزارش شد.

طوفان دارسی در آلمان

سرویس هواشناسی آلمان (DWD) قبل از وقوع این طوفان، برای تمام کارکنان شرایط اضطراری در کل کشور حالت آماده‌باش اعلام کرد.

طی وقوع این طوفان، شهرهای هامبورگ و هانوفر برفگیرترین نقاط آلمان بودند. وقوع این طوفان برفی غلیظ باعث ایجاد دید کم در رانندگی شده به‌طوری که در خیابان‌ها حتی آمبولانسها هم نتوانستند تردد کنند و صدها تصادف به‌وقوع پیوستند. در روز شنبه 6 فوریه، 222 تصادف جاده‌ای ثبت شده بود. همچنین، به‌خاطر یخ‌زدگی جاده‌ها، پلیس شماری از جاده‌ها را بست. ارتفاع برف بین 30 تا 40 سانتیمتر متغیر بود.

ادامه طوفان دارسی در انگلیس-یخبندان شدید بی‌سابقه در دهه گذشته

طوفان دارسی بادهای شدیدی را به‌سمت جنوب شرقی انگلند هدایت کرد به‌طوری که اداره هواشناسی انگلیس حالت هشدار زرد اعلام کرد و به لغو تمام سفرها توصیه نمود.

 در طول این رویداد جوی، قطع برق در بخش‌هایی از لندن و جنوب و جنوب شرقی انگلند در روزهای 7و8 فوریه اتفاق افتاد. به‌واسطه رخ‌داد طوفان دارسی، یخبندان شدیدی که در طول یک دهه بی ‌سابقه‌ بوده است اتفاق افتاد. در پنجشنبه 11 فوریه، با رسیدن دمای هوا به 23-درجه سانتیگراد، سردترین شب طی 25 سال گذشته  تجربه شد. وقوع این شرایط از سال 1995 تاکنون با 27- درجه سانتیگراد سردترین دوره یخبندان تلقی می‌شود. شرایط ایجاد شده که هیولای سواحل شرقی دوم نامیده می‌شود باعث باریدن برفی با ارتفاع بیش از 2 متر در جاهای برفگیر بریتانیا شده است. با وجود چنین هوای سردی، هر نوع بارشی تبدیل به برف می‌شد. در طول آن هفته برفی، درجه حرات منفی 10 درجه سانتیگراد بود که وزش بادهای تند باعث سردتر شدن دمای هوا شد.

در نتیجه وقوع این شرایط، 70 مدرسه و بسیاری از کسب و کارها و سفرها تعطیل شدند. در 10 فوریه، راه‌ها به‌‌دلیل وجود لایه ضخیم یخ به سمت جنوب(کنت) غیر قابل گذر بودند. اتوبان M20 از هر دو سمت کاملاً مسدود بود. همچنین اختلال شدیدی در رفت‌و‌آمد قطارها ایجاد شد. هچنین با توجه به موجود نبودن مسیرهای جایگزین، شرایط رانندگی بسیار خطرناک بود. کشاورزان دچار سختی‌های زیادی شدند، برف‌ها را در مزارع خود پارو می‌نمودند و پیمانکاران برای کمک به برف‌روبی با تراکتور به مناطق برف‌گرفته رفتند.

طوفان دارسی در اسکاتلند

با ادامه روند یخبندان در جزیره بریتانیای کبیر، اسکاتلند نیز سردترین شب سال را در 9 فوریه از سال 2010 تا به امروز تجربه کرد.

با رسیدن دما به نزدیک 17- درجه سانتیگراد و رسیدن ارتفاع برف به 15 سانتیمتر در مناطق ساحلی و تا دومتر در مناطق داخل سرزمین، در روز دهم فوریه ارائه بسیاری از خدمات اداری مختل شد. سفر قطارهای بین ادینبرگ و گلاسکو دچار تأخیر زیاد شدند. 380 کلاس درس تعطیل شدند. کشاورزان به دردسرهای زیادی برخوردند و پیمانکاران ساختمانی برای باز کردن راه به کمک آن‌ها شتافتند.

ایرلندشمالی

کولاک شدید در شمال ایرلند شرایط سفید برفی و کم‌بینی ایجاد کرد.

در ایرلندشمالی نیز پس از وقوع یخبندان شدید در انگلیس، یکشنبه 13 فوریه همه‌جا سفیدپوش شد و دیدچشمی به صفر رسید. به‌گفته یکی از شاهدان عینی، وقوع این حالت بسیار سخت بوده است. وقوع این طوفان از دهه گذشته تا به‌امروز بی‌نظیر بوده است. همچنین در 11 فوریه، ایرلندشمالی سردترین شب سال با دمای 23- درجه در طول 25 سال گذشته تاکنون تجربه کرده است.

پیش‌بینی شده است که یک سامانه کم‌فشار به‌سمت جنوب در حرکت است که با بارش گسترده ریسک وقوع سیل را افزایش خواهد داد. در همین‌حال، بارش برف در ارتفاعات به‌وقوع خواهد پیوست.

یونان

وقوع طوفان برفی تاریخی در یونان سه کشته به‌همراه داشت

دست‌کم سه نفر در بارش برف سهمگین 16 فوریه در یونان کشته شدند. این برف بسیار شدید، در سراسر کشور یونان از جمله آتن ویرانی‌های زیادی برجای گذاشت. پس از بارش برف بادهای سرد کشور را در نوردیدند. این واقعه با عث ایجاد تأخیردر حمل و نقل، قطع برق و تعلیق خدمات شد. جبهه هوایی موسوم به میدیا(از اسامی یونان باستان) باعث افت شدید دمای هوا به‌اندازه 19- درجه سانتیگراد در شهر فلورینا واقع در شمال غربی یونان شد. آخرین بار نظیر چنین اتفاقی در سال 2008 (12سال پیش) به وقوع پیوسته بود.

در جزیره اویا، قطعی برق سبب شد دستگاه تنفسی دو مرد سالخورده از کار بیوفتد و به مرگ آن دو انجامید. همچنین، در روستای کامیناکی واقع در شرق جزیره جسد مردی 60 ساله در برف خارج از انبار غله‌اش پیدا شد. بنابر گفته نخست‌وزیر یونان پس از تشکیل جلسه اضطراری کابینه، مهمترین مشکل موجود، قطع برق تحت تأثیر قطع و افتادن درختان است.

مراجع:

1-درگاه اینترنتی watchers.news

2-درگاه اینترنتی Euro news

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا