خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«هیچ مطالعه‌ای درباره مدت ایمنی‌زایی واکسن‌ها انجام نشده»

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسن های کرونا همگی در یکی دو ماه اخیر تزریق شده اند و هیچ مطالعه ای در مورد مدت زمانی ایمنی زایی آنها هنوز انجام نشده و اکنون هیچ کس نمی تواند اظهار نظر قطعی درباره مدت زمان ایمنی زایی این واکسن ها داشته باشد.

کیانوش جهانپور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این پرسش که واکسن های کرونا چند مدت ایمنی و مصونیت ایجاد می کنند، افزود: در مورد همه واکسن های کرونا موجود در دنیا تصور ایمنی و مصونیت بیش از چند ماه وجود ندارد البته قضاوت در این مورد هنوز زود است و نمی توان اظهار نظر قطعی در این مورد داشت.

وی توضیح داد: یک نوع ایمنی هومورال داریم که بر اساس وجود آنتی بادی های خنثی کننده است و یک نوع ایمنی سلولی داریم قاعدتا در  مورد کووید۱۹ ایمنی همورال مثلا بعد از تزریق واکسن چند ماه پیش بینی می شود و ایمنی سلولی نیز بیش از هفت تا هشت ماه پیش بینی نمی شود. البته واکسن های کرونا همگی در یکی دو ماه اخیر تزریق شده اند و هیچ مطالعه ای در مورد مدت زمانی ایمنی زایی آنها هنوز انجام نشده و اکنون هیچ کس نمی تواند اظهار نظر قطعی درباره مدت زمان ایمنی زایی این واکسن ها داشته باشد.

 سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: همه پیش بینی ها درباره مدت زمان مصونیت و ایمنی زایی واکسن های کرونا در حد حدس و گمان است. امیدواریم حداقل واکسن اسپوتنیک وی روسیه که یکی از بهترین واکسن های دنیاست و میزان اثربخشی و ایمنی زایی آن حتی برای افراد بالای ۶۵ سال حدود ۹۲ درصد برآورد شده و سایر واکسن هایی که وزارت بهداشت تایید کرده و به آنها مجوز مصرف اضطراری داده، مدت زمان قابل توجهی ایمنی ایجاد کنند. اما ممکن است برای ادامه ایمنی زایی این واکسن ها به دوز یادآور نیاز باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا