خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اگر جنگی بین ایران و امریکا رخ دهد…

جلال پورالعجل در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

پس از ۲۰ سال جنگ بی‌امان و ویرانگر؛ زمانی که امریکا مفتضحانه از خاک ویتنام عقب‌نشینی کرد، پرچم ویتنام پیروزمندانه بر تلی از خاکستر میلیون‌ها انسان بی‌گناه افراشته شده بود! ویتنام در اوج پیروزی شکست را تجربه کرد!

در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پس از ۸ سال جنگ نابرابر و خونین زمانی به پای میز مذاکره نشستیم که خسارت ناشی از ۲۰۰ هزار شهید، ۵۰۰ هزار جانباز و ۴۰ هزار اسیر و ویرانی‌های فراوان ناشی از جنگ برشانه‌هایمان سنگینی می‌کرد و علیرغم اینکه عراق مقصر و آغازگر جنگ شناخته شد هرگز غرامتی به ایران پرداخت نشد!

اگر جنگی بین ایران و امریکا رخ دهد قطعاً این جنگ در درون و پیرامون مرزهای ایران خواهد بود. حتی در صورت شکست و عقب‌ نشینی امریکا از این جنگ باز هم بازنده این جنگ نافرجام ایران خواهد بود که باید خسارت جانی و مالی حاصل از آن را تا سالیان متمادی بر خود هموار نماید، بدون اینکه بتواند غرامتی دریافت کند. این رویِ خوشبینانه سکه است. اما این سکه روی دیگری هم دارد که ایران مغلوب جنگ شود به ویژه اگر مقصر و مسبب جنگ هم شناخته شود. در این صورت باید همانند حمله عراق به کویت تمامی خسارت وارده به همسایگان و کشورهای درگیر در جنگ را تا آخرین دلار از محل فروش نفت پرداخت کند. این یعنی نابودی نسل حاضر و چند نسل بعد. تازه اگر به تجزیه و فروپاشی ایران منجر نشود.

در جنگ ایران و امریکا چه پیروز شویم و شکست بخوریم ما بازنده خواهیم بود. امریکا برای شکست ایران نیازی به جنگ نظامی ندارد. اگر به نتایج جنگ سرد و بی‌حاصل ۴۰ ساله‌ی بین ایران و امریکا که همچنان ادامه دارد نیک بنگریم متوجه خواهیم شد که بازنده اصلی این نبرد بی‌حاصل ما بوده‌ایم. اگر شرایط کنونی و چهل سال قبل ایران را با شرایط کنونی و چهل سال قبل کشورهایی نظیر کره جنوبی، مالزی، اندونزی، سنگاپور و ترکیه و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس که با فاصله زیاد پشت سر ایران قرار داشتند مقایسه کنیم خواهیم دید که ما سالهاست در توهم پیروزی به سر می‌بریم و با مغزهای آکنده از تعصب و توهم پرچم امریکا را به آتش می‌کشیم.

آخرِ تمامی جنگ‌های خونین و ویرانگر به مذاکره و صلح انجامیده است. خردمندانه آن است که مذاکره را به بعد از جنگ موکول نکنیم. آیا در این سرزمین نفرین شده، که خردورزی و دموکراسی در گورستان تعصبات کور و بی‌حاصل مدفون شده، خردمندی یافت می‌شود؟!

محض اطلاع عرض می‌کنم که مؤسسه پی.دبلیو.سی اخیراً با انجام مطالعه‌ای اقتصاد جهان در سال ۲۰۵۰ را پیش‌بینی نموده است. بر اساس نتایج مطالعات فوق الذکر، اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای در سال‌های آتی رخ ندهد؛ اندازه اقتصاد جهان دو برابر اندازه کنونی خواهد شد. تا سال ۲۰۵۰ چین عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را از آن خود خواهد کرد و هند، آمریکا و اندونزی به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار خواهند گرفت. در این سال‌ها ویتنام، هند و بنگلادش سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان را تجربه خواهند کرد و سهم اقتصادهای E7 (چین، هند، اندونزی، برزیل، روسیه، مکزیک و ترکیه) از تولید ناخالص داخلی جهان از ۳۵ درصد فعلی به ۵۰ درصد خواهد رسید. اما ایران با این همه ثروت خدادادی و سرمایه انسانی در صحنه اقتصاد جهان محلی از اعراب نداشته و نخواهد داشت!

امروز حرف اول در جهان را نه ایدئولوژی و نه قدرت نظامی بلکه اقتصاد می‌زند. کشوری که رشد اقتصادی بیشتری دارد در جهان سروری می‌کند. کسانی که نبرد ایدئولوژیک را آرمان خویش ساخته‌اند باید نعش اقتصاد و توسعه کشور خویش را بر دوش بکشند. جهان امروز برای ایدئولوژی‌ای که جز خشونت، ویرانی، عقب ماندگی، فقر و بیکاری ارمغانی به همراه ندارد تره هم خرد نمی‌کند.

تفکر غرب‌ستیزی و توسعه‌طلبی در خاورمیانه که شاکله اصلی سیاست خارجی ایران را تشکیل می‌دهند عامل اصلی ویرانی و عقب‌ماندگی کشور است. بدون تردید این تفکر مخرب و ویرانگر در دادگاه تاریخ و نزد وجدان‌ های بیدار نسل‌های آتی محاکمه خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. واقعا جای تاسف داره خوب شما که خیلی ادعاتون میشه راهکار ارائه بدید، جمهوری اسلامی رو متهم به غرب ستیزی و ایدئولوژی افراطی و توسعه طلبی و خشونت میکنید، در حالی یکبار حاضر نیستید از اون ور به قضیه نگاه کنید ،حاضر نیستید از تاریخ درس بگیرید، چه کسی اول خشونت به خرج داد و دموکراسی رو نقض کرد؟ آیا همین آمریکای عزیزتر از جان نبود که دولت ملی مصدق رو که برآمده از خواست مردم و دست یابی به منافع ملی بود رو با کودتا سرنگون کرد ؟ مصدقی که از قضا با آمریکایی ها رابطه خوبی داشت و اون هارو دوست خودش میدونست،جوری حرف از ایدئولوژی و آرمانگرایی میزنید که انگار آمریکا محض رضای خدا موش میگیره و فقط برای راحتی مردم و دموکراسی ( البته دموکراسی با تعریف خودشون)بقیه کشور ها میجنگه ،در حالی جنگ سرد با شوروی نتیجه همین ایدئولوژی گرایی آمریکایی ها بود چرا که اون ها نمیخواستند کمونیسم مقابل سرمایه داری بایسته ، همین آمریکای مدعی دموکراسی اون جایی که ببینه دموکراسی و حرف مردم خلاف منافع و خواسته های اونه با تمام توان مقابل خواست مردم می ایستده و هر جور شده حتی با کودتا اجازه ادامه کار رو نمیده (نمونش رو در کودتای ۲۸ مرداد دیدیم)،آمریکا به گفته خودتان به نقاط مختلف جهان لشکرکشی میکنه اما بازهم ازنظر شما و هم فکرانتان این جمهوری اسلامیست که توسعه طلب و خشونت طلب است و باید مقابل زیاده خواهی های آمریکا کوتاه بیاید،معتقدید که آخر همه جنگ ها صلح و مذاکره است و میگویید که باید قبل از جنگ مذاکره کرد در حالی یک بار هم از خودتان نمیپرسید که چرا آمریکای قبله آمال توافق به اصلاح تاریخی برجام رو نقض کرد ایران رو که با این توافق و عمل به اون حسن نییتش رو نشون داد
    به شدت تحریم کرد ،در مورد این گفتید که حرف اول رو در جهان امروز اقتصاد میزند نه ایدئولوژی و قدرت نظامی، در حالی باز هم سرتون رو مثل کبک تو برف کردید(کما اینکه قبل از برجام هم مدعی بودید دنیای فردا دنیای گفتمان هاست نه دنیای موشک ها و آخرش هم دیپلماسی و مذاکره و گفتمانتون رو هم دیدیم) وبه این سوال جواب نمیدید که چرا همین آمریکای مدینه فاضله یکی از بزرگترین قدرت نظامی در جهان هست و از این قدرت به همراه تحریم اقتصادی و تهدید برای به زانو در آوردن ملت ها و دستیابی به منافع خودش استفاده میکنه ؟ اگر به گفته شما در دنیای امروز قدرت نظامی جایگاه چندانی نداره، چرا قدرت های مطرح دنیا به موازات اقتصاد در حال پیشبرد توانایی های نظامی خودشون هستند ؟ هروقت تونستید آمریکای عزیزتر از جان و بقیه کشورها (انگلیس ،فرانسه ،روسیه ،ترکیه ،آلمان و…)رو راضی کنید که کمتر به توانایی های نظامی توجه کنند اون وقت بیاید برای ایران هم از این حرف ها بزنید . کلام آخر اینکه:مشکل شما و هم فکرانتون اینه که مدام بقیه را به کوته فکری ،خشک مغزی و تعصب بیجا متهم میکنید در حالی که این شما هستید که با تقلید کورکورانه از حرف های آن ور آبی ها در رابطه با جمهوری اسلامی(مثل ایدئولوژی گرایی افراطی ،توسه طلبی و خشونت)مدام ایران را متهم میکنید در حالی که یک بار حاضر نیستید که از اون ور به قضیه نگاه کنید ، حاضر نیستید تمامی جوانب غرب را بسنجید و درست قضاوت کنید ،از نظر شما جمهوری اسلامی همیشه متهم است ، غرب در یمن از کشتار مردم توسط سعودی ها حمایت میکند و به آن ها سلاح میفروشد ،از اسراییل برای اخراج فلسطینی ها از سرزمینشان و کشتار آن ها حمایت میکند، در سرزمین های خاورمیانه و مسلمانان با استفاده از تروریسم کنترل شده آشوب و بی ثباتی ایجاد میکند ، اما باز هم از نظر شما این جمهوری اسلامی است که خشونت طلب وتوسعه طلب است،چرا چون دارد با تروریسم کنترل شده غرب مبارزه میکند، آمریکا و غرب از هر ابزاری (کودتا ،جنگ تحریم ،تهدید…)برای به کرسی نشاندن دموکراسی مدنظرشان(دموکراسی موافق آمریکا و تابع ومطیع آنها) استفاده میکنند اما باز هم ازنظر شما و همفکرانتان جمهوری اسلامیست که ایدئولوژی گرای افراطیست، یک بار بنشینید و درست پیرامون رفتار ها و افکار غرب تفکر کنید و ببنید که غرب تا به حال چگونه با جمهوری اسلامی ایران رفتار کرده آن وقت بیاید و جمهوری اسلامی را متهم کنید

    33
    7
    1. فقط ۵۰درصد حق رو به شما میدم. فکر کن و ببین چرا اینو گفتم. اما ۹۰درصد حق رو به نویسنده مطلب میدم

      3
      1
    2. جنگ آخرش چی میشه ؟ تو جنگ حتی برنده هم چیزی از دست میده
      که غیر قابل جبرانه چه برسه بازنده
      چهل سال جنگیدیم از جیب ملت آخرش چی شد
      از الان میگم روسیه هم پشت ایران خالی می‌کنه چین هم همینطور
      تابستان ۱۴۰۱
      روسیه هم مثل شوروی میشه
      من مرده و شما زنده میبینیم

      2
      6
      1. 40 سال جنگ؟!! چرا دری وری مینویسی
        خود روسیه از ما تسلیحات می‌خره
        روس ها فقط بمب و موشک اتمی دارند که در صورت جنگ هسته ای خودش و اروپا و آمریکا همه باهم با خاک یکسان خواهند شد
        همین وسلام

        1. من که قبول ندارم
          ایران داره با کل جهان می جنگه و در موشک سازی در رتبه های اول هست،نظام و امنیت خوبی هم دارد.
          در جنگ ایران و عراق،ایران داشت با بیشتر کشور ها می‌جنگید چون کلی کشور پشت سرش بودند.
          ایران هم خود نما نیست و در نابود کردن آمریکا پشت کار دارد.
          اگر بخواهد مستقیم حمله کند خسارت وارد میشود.
          این نظر منه وآمریکا خود نما هست و نصف خود نمایی هاش تقلبی است.

  2. سلام…من‌میگویم‌بایدواقع‌بین‌بودوقتی‌خوب‌بنگریم‌علی‌
    رغم‌همه‌شعارهای‌ضد‌غربی‌مدل‌زندگی‌غربی‌وتقلید‌ناشیانه
    از‌آن‌درتمام‌‌‌سطوح‌واردزندگی‌مردم‌مامیشودوحتی‌شدیدترازدوره‌قبل‌انقلاب‌ماقبل‌انقلاب‌درخانه‌غنی‌ وفقیرآشپزخانه
    اوپن‌نداشتیم‌خانه‌های‌قدیمی‌دوره‌قاجارفرهنگ‌مابودو….
    بایدیک‌مدل‌فرهنگی‌اقتصادی‌سباسی‌و…بافاصله‌کم‌طبقاتی
    میساختیم‌وتدریس‌زبان‌مادری‌ملی‌ترکهای‌شیعه‌آذربایجان‌را‌و…در‌مدارس‌میپذیرفتیم‌و…آنگاه‌غرب‌به‌زانودر‌میآمددین‌
    جهانی‌اسلام‌ظرفیت‌‌تحمل‌عقلانیت‌وعدالت‌را‌دربطن‌خود‌
    دارد‌

    7
    8
  3. سلام…باید‌خود‌را‌جای‌دشمن‌بگذاریم‌‌امریکا‌‌در‌صورت‌تصمیم‌به‌جنگ‌احتمالادرچند‌مرحله‌زمانی‌انجام‌میدهدشیطان‌بزرگ‌
    احمق‌فرض‌نکنید‌او‌میداندما‌موشک‌داریم‌لذا‌ما‌نندعین‌الاسد
    پایگاه‌های‌خود‌را‌تخلیه‌میکند‌ناوهای‌هواپیمابر‌خود‌را‌‌تا‌
    مسافتی‌دور‌‌میبرد‌از‌قبل‌قطعی‌مقطعی‌جربان‌نفت‌را‌با‌
    همپیمانان‌خود‌محاسبه‌میکنند…..آنگاه‌باتجربه‌ای‌که‌از‌
    ناجوانمردی‌امپریالیسم‌‌امریکا‌در‌جنگهایش‌داریم‌مراکز
    اقتصادی‌مانند‌پالایشگاهها‌.نیروگاههای‌برق….را‌از‌دور‌میزنند
    بعد‌سازمان‌ملل‌را‌میفرستند‌میانجیگری‌بعداگرتحمیلات‌آنها
    را‌نپذیرفتیم‌صبر‌میکننداثرات‌روانی‌وتخریبات‌…ظاهر‌شود‌..بعد….لذابه‌نظر‌من‌‌تنها‌شانس‌پیروزی‌‌ایران‌در‌جنگ‌‌پیشدستی
    ‌وآستفاده‌از‌‌غافلگیری‌طرف‌است‌….باهمه‌توان‌وباجسارت
    که‌تصمیمات‌و‌طراحی‌دقیق‌میطلبد

    6
    3
    1. کلی اندیشکده معتبر در آمریکا هست که اذعان دارند ایران در حال تبدیل به یک ابرقدرته
      اونوقت شما رفتی جرجیس رو گیر آوردی تو مقاله کاملا احساسیت بهش استناد کردی ؟

      16
      9
  4. جنگ آخرش چی میشه ؟ تو جنگ حتی برنده هم چیزی از دست میده
    که غیر قابل جبرانه چه برسه بازنده
    چهل سال جنگیدیم از جیب ملت آخرش چی شد
    از الان میگم روسیه هم پشت ایران خالی می‌کنه چین هم همینطور
    تابستان ۱۴۰۱
    روسیه هم مثل شوروی میشه
    من مرده و شما زنده میبینیم

    5
    1
    1. فعلاً که مردم روسیه باهم متحد هستند. 5 هزار موشک هسته ای روسیه، خاک انگلیس و آمریکا رو نشانه گرفته. اقتصاد روسیه هم مثل شوروی فلج و ضعیف نیست که بخواد باعث تجزیه شود

      اگر جنگ هسته ای هم شروع نشود آخرش که همه خواهند مُرد خب به درک

      5
      1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا