خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش نیویورک‌تایمز از پشت‌پرده ترور جمال خاشقچی

به‌نوشته‌ی نیویورک‌تایمز گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکا نشان می‌دهد که هفت تن از عوامل قتل روزنامه نگار و منتقد سعودی از اعضای تیم نخبه یا همان نیروهای واکنش سریع هستند که ماموریت حفاظت از ولیعهد سعودی را برعهده دارند.

به گزارش ایسنا، نقش عوامل این یگان در کشتن جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی به تقویت یافته‌های سیا مبنی بر اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اجازه عملیات ربودن یا قتل خاشقجی را داده، کمک کرد.

روزنامه نیویورک تایمز این یگان را “یگان قتل عربستان” توصیف کرد و با استناد به مصاحبه‌های انجام شده با مسؤولان آمریکایی که گزارش‌های اطلاعاتی محرمانه را پیرامون کارزار نابودی مخالفان سعودی خواندند، نوشت، این تیم کارزار وحشیانه برای در هم شکستن مخالفان سعودی در داخل و خارج را اجرایی کرد.

این روزنامه نوشت، نیروهای واکنش سریع کارزار علیه مخالفان را در سال ۲۰۱۷ شروع کردند؛ سالی که بن سلمان به ولیعهدی رسید.

طبق گفته مسؤولان آمریکایی، عملیات قتل خاشقجی تنها عملیات تیم واکنش سریع نبوده بلکه این تیم ده‌ها عملیات در داخل عربستان و خارج از آن اجرایی کرده است از جمله اینکه سعودی‌های موجود در دیگر کشورهای عربی را به زور بازگرداند. همچنین به نظر می‌رسد این تیم در بازداشت و بدرفتاری با فعالان زن در حوزه حقوق بشر مانند لجین الهذلول دست داشت حتی یک زن دیگر را در سال ۲۰۱۸ بازداشت و تحت شکنجه روحی قرار داد و وادار کرد خودکشی کند.

سعود القحطانی از دستیاران ارشد ولیعهد که به عنوان مشاور رسانه‌ای در دفتر سلطنتی کار می‌کرد، مسوول این تیم بود. گزارش سیا به اظهارات القحطانی اشاره دارد که گفته تصمیمات بدون موافقت ولیعهد گرفته نمی‌شود.

این مسؤولان آمریکایی گفتند، فرمانده میدانی نیروهای واکنش سریع ماهر عبدالعزیز مطرب، افسر سازمان اطلاعات عربستان است که غالبا با ولیعهد به خارج از کشور سفر می‌کرد. نیروی دیگر در این تیم ثار غالب الحربی است که عضو گارد سلطنتی عربستان بود و در سال ۲۰۱۷ به دلیل عمل شجاعانه در جریان حمله‌ای به یکی از کاخ‌های ولیعهد ترفیع گرفت.

در گزارش سیا آمده است که این سه شخص بخشی از تیم ۲۱ نفره هستند که در قتل خاشقجی دست داشتند؛ یا دستور این کار را صادر کردند یا در این جنایت همدست بودند یا به نیابت از ولیعهد مسؤول قتل این روزنامه نگار بودند.

پس از انتشار گزارش مذکور دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا احمد حسن عسیری، نایب رئیس سابق سازمان اطلاعات عمومی عربستان و تیم واکنش سریع را در لیست مجازات قرار داد.

این وزارتخانه در واکنش به قتل خاشقجی اعطای گذرنامه به ۷۶ سعودی را ممنوع اعلام کرد. این مجازات شامل تحریم اموال و منافع افراد متهم حاضر در خاک آمریکاست.

خاشقجی که از اعضای روزنامه واشنگتن پست و مقیم ایالات متحده آمریکا بود دوم اکتبر ۲۰۱۸ داخل کنسولگری عربستان در استانبول توسط یک تیم ۱۵ نفره به قتل رسید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا