خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین خبرها از امیکرون در ایران

گزارش تسنیم از آخرین خبرها از امیکرون در ایران را در ادامه می‌خوانید:

«در شرایطی که کارشناسان نسبت به جهش ناگهانی آمارهای کرونایی در دوره پیک ششم با فعالیت گسترده ویروس جهش یافته آفریقایی هشدار می‌دهند که برآوردهای تازه نشان می‌دهد تا قبل از نیمه اسفند 1400 به قله این پیک می‌رسیم.

کارشناسان با اشاره به بررسی‌های آماری و همچنین درنظر گرفتن رفتار ویروس امیکرون در ایران معتقدند روند افزایشی نرخ ابتلای روزانه و همچنین صعود سایر شاخص‌های همه‌گیری تا نیمه اسفند 1400 همچنان سیر صعودی داشته و احتمالاً این پیک تا هفته اول فروردین 1401 ادامه دارد.

در این زمینه یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت چندی قبل در یک برنامه تلویزیونی رسماً اعلام کرد برآوردهای انجام شده بیانگر این نکته است که احتمالاً قله پیک ششم در هفته ابتدایی اسفند 1400 تجربه خواهد شد.

این درحالی است که گروه یاد شده تاکید می‌کنند البته این برآوردها براساس داده‌های فعلی و رفتار ویروس ثبت شده‌اند اما واقعیت اینجاست که کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 60 درصد در شرایطی که همواره اعلام شده است قدرت سرایت امیکرون بسیار بالاست می‌تواند تمام معادلات موجود را دستخوش تغییرات معناداری کرده و بحران همه‌گیری با ویروس جهش یافته آفریقایی را تشدید کند.

کارشناسان بهداشت و درمان درباره دوره پایانی پیک ششم نیز معتقدند آنطور که گفته شد کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها و البته افزایش ترددها در سطح شهرها و بین شهرها به واسطه نزدیک شدن به ایام پایانی سال نشان می‌دهد که تا اواسط فروردین 1401 پیک فعلی ادامه داشته و تا قبل از رسیدن به دوره نزولی پیک باید منتظر آمارهای غافلگیر کننده‌ای در زمینه همه‌گیری و نرخ ابتلای روزانه باشیم.

به گفته این گروه جهش ناگهانی آمار نرخ ابتلای روزانه اوایل اسفند 1400 به‌گونه‌ای بود که یکباره و در دوره‌ای کوتاه تعداد مبتلایان کرونا 2 برابر شد که در واقع آغاز زنجیره تغییرات آماری در پیک ششم بود و البته صعودی شدن نرخ بستری در مراکز درمانی و بخش مراقبت‌های ویژه شاهد مثال این روند است یعنی شکل‌گیری زنجیره تغییرات و تجربه آمارهای بیش از 30 هزار ابتلا دور از انتظار نیست و حتی گروهی براین باورند که قله پیک ششم نرخ ابتلای روزانه حدود 70 هزار نفر است.

واقعیت آماری چیست؟

در این زمینه بد نیست برای رسیدن به نتیجه‌ای منطقی از شرایط فعلی در دوره همه‌گیری کرونا نیم نگاهی به جداول آماری در سه نقطه مشخص باشیم، یعنی نقاطی که می‌توانند تعیین کننده شرایط آینده فعالیت ویروس امیکرون در سراسر کشور باشند. به این ترتیب مقایسه آمارها را در نقطه‌ ابتدایی 14 بهمن؛ نقطه میانی 18 بهمن و نهایتاً روز گذشته یعنی بیست و هشتمین روز بهمن 1400 مدنظر گرفته‌ایم.

در نگاه اول اگرچه نرخ ابتلای روزانه کرونا از نقطه ابتدایی تا نقطه پایانی سیر نزولی به خود گرفته و تقریباً نصف شده است اما واقعیت امر اینجاست که سایر شاخص‌ها روند صعودی قابل توجهی یعنی معادل 18.22 درصد داشته به صورتی که نرخ بستری در مراکز درمانی دو هفته قبل 1981 مورد بوده که هفت روز بعد یعنی 18 بهمن 1400 به رقمی معادل 2706 نفر رسیده و نهایتاً رقم 2342 نفر را ثبت کرد.

این درحالی است که در شاخص ورود بیماران به بخش مراقبت‌های ویژه واقعیت به شکلی معنادار نگران کننده می‌شود چون در دوره مورد نظرمان شاهد جهشی معادل 93.31 درصد بوده‌ایم؛ چون در ابتدای دوره 1945 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده‌اند که در میانه راه 2615 مورد بستری در این بخش دیده می‌شود درحالی که آخرین آمار منتشر شده در دوره مورد نظر ما رقم 3760 نفر در کارنامه پیک ششم کرونا در کشورمان وجود دارد.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان واقعیت ماجرا در آخرین شاخص یعنی تعداد نرخ مرگ و میر روزانه خودنمایی می‌کند به صورتی که آمار 61 مورد فوتی در ابتدای دوره تنها هفت روز بعد به رقمی معادل 104 نفر رسیده و نهایتاً دو هفته بعد با جهشی معادل 198 درصد تعداد موارد فوتی ناشی از ویروس منحوس 182 مورد رسماً اعلام شد.

این گروه تاکید می‌کنند واقعیت اینجاست که وقتی اعلام می‌شود نرخ مشارکت مردمی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل مراحل واکسیناسیون با سه دز واکسن معتبر کاهش یافته یعنی باید به زودی دوباره شاهد شکل‌گیری چرخه‌ای صعودی با ارقامی قابل توجه باشیم چون بارها اعلام شده است که روند افزایش تعداد بیماران در دوره فعالیت ویروس امیکرون تصاعدی خواهد بود.

واکسیناسیون را جدی بگیریم

از سوی دیگر کارشناسان با اشاره به اهمیت تکمیل مراحل واکسیناسیون در مدیریت کم هزینه پیک ششم کرونا می‌گویند: اگرچه در اوایل پاییز با ابتکار عمل دولت سیزدهم فرآیند واکسیناسیون سرعت قابل توجهی گرفت و هم اکنون بیش از 130 میلیون دز واکسن در مجموع تزریق شده است اما براساس تحقیقات انجام شده در زمانی که ویروس جهش یافته آفریقایی یکه‌تازی می‌کند تکمیل فرآیند واکسیناسیون با دز یادآور یا همان دز سوم خودمانی نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

به گفته کارشناسان نکته نگران کننده اینجاست که نگاه آماری دقیق به سهم دز یادآور واکسن از کل موارد تزریقی تنها نزدیک به 22 میلیون دز رسماً از سوی وزارت بهداشت اعلام شده که نسبت به کل موارد تزریق رقم قابل توجهی نیست و معنای واقعی آن این است که مشارکت در تکمیل فرآیند واکسیناسیون با دز یادآور زیاد از سوی هموطنان جدی گرفته نشده است، درحالی که اکنون نیاز بود هموطنان مثل پیک اول کرونا مشارکت حداکثری داشته باشند.

این گروه تاکید می‌کنند در یک برنامه تحقیقاتی مشخص شد که نرخ موارد بستری و فوتی در میان افرادی که تنها 2 دز واکسن دریافت کرده‌اند نسبت به افرادی که واکسن یادآور را هم تزریق کرده‌اند 10 برابر است و البته این موضوع در میان نوزادان مبتلا به کرونا نیز کاملاً مشخص و قابل توجه است، چون این تحقیقات نشان می‌دهد از هر 10نوزادی که اکنون مبتلا به کرونا شده‌اند 8 مورد مادرشان در دوران بارداری واکسن دریافت نکرده است.

پایتخت نمایی از واقعیت پیک ششم

در همین حال کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به جایگاه کلان‌شهرها و به‌ویژه پایتخت در این دوره از همه‌گیری می‌گویند: نگاه آماری به تغییرات معنادار کرونایی در پایتخت می‌تواند نمایی کلی ازشرایط کشور در پیک ششم کرونا باشد که البته این مقایسه می‌تواند نگرانی‌هایی به همراه داشته باشد، چون کودکان زیر ده سال ظاهرا قربانیان اصلی در این دوره از همه‌گیری شده‌اند.

در این زمینه فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران درباره وضعیت کودکان در سویه امیکرون گفت: در این دوره از فعالیت ویروس منحوس یعنی دوره فعالیت ویروس جهش یافته آفریقایی نسبت به سایر سویه‌ها قشر کودکان و نوجوانان بیشتر مبتلا شده‌اند و بر اساس جدیدترین آمارها اکنون 19.5 درصد بستری‌ها در کلانشهر تهران را گروه سنی زیر 10 سال تشکیل می‌دهند.

علیرضا زالی همچنین تاکید کرد در پیک گذشته میزان بستری کودکان حداکثر 6 درصد ثبت شده اما در این دوره جهش ناگهانی آمار بستری کودکان کاملاً معنادار شده و می‌توان گفت که اکنون کودکان هدف اصلی ویروس منحوس شناخته می‌شوند.

زالی در ادامه افزود: خطر ابتلا به سویه امیکرون در کودکان جدی است و با توجه به اینکه کودکان کمتر از 2 سال هم امکان استفاده از ماسک ندارند موارد ابتلا در این گروه سنی تصاعدی درحال رشد بوده و بهترین روش و کار در این دوره ویروس کرونا که ممکن است کودکان را درگیر کند، رعایت تمام پروتکل های بهداشتی از سوی والدین، عدم حضور کودکان در محیط‌های شلوغ مثل میهمانی‌ها و دورهمی‌ها است چون یک فرد آلوده در این اجتماعات می‌تواند قبل از پایان دورهمی تمام افراد حاضر را مبتلا راهی منازلشان کرده و دومینوی شکل‌گیری کانون ابتلای خانوادگی را به حرکت درآورد که قربانیان اصلی آن کودکان زیر 2 سال خواهند بود.

ثبت رکوردهای تازه موارد فوتی در پایتخت

از سوی دیگر سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در وبینار تخصصی آگاه‌سازی و افزایش درک خطر سویه امیکرن با اشاره به اینکه میزان بستری و فوت ناشی از سویه امیکرون دو برابر شده است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که پیک این سویه 10 اسفند خواهد بود و تصور باطل بی‌ضرر بودن امیکرون را باید کنار گذاشت.

علی نصیری طی یک هفته گذشته، میزان بستری و فوت ناشی از سویه امیکرون دو برابر شده است. تصوری وجود دارد مبنی بر این که امیکرون کمتر می‌کشد و خطر آن کمتر است.این حرف بر اساس بررسی نسبت فوتی‌های ناشی از امیکرن در مقایسه با فوتی‌های ناشی از سویه دلتا بیان شده و از این نظر درست است،چون نسبت کسانی که بر اثر ابتلا به سویه دلتا بستری می‌شوند به نسبت مبتلایان سویه دلتا کمتر است.

نصیری در ادامه گفت: ولی چون شیوع امیکرون به مراتب بیشتر است این بستری و فوت در تعداد بالای ابتلا جبران می‌شود. به عبارتی اگر ما نسبت به سویه دلتا وضعیت بدتری را شاهد نباشیم، وضعیت بهتری هم نخواهیم داشت.

وی افزود: از لحظه‌ای که یک اپیدمی آغاز می‌شود تا به قله یا پیک ابتلا برسیم ، زمانی طول می‌کشد. دو هفته بعد از قله ابتلا به پیک بستری ناشی از آن اپیدمی و در نهایت دو هفته بعد از قله بستری برای رسیدن به قله مرگ و میر زمان لازم است.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یادآور شد: در حال حاضر ما هنوز به نیمه اول پیک امیکرون هم نرسیده‌ایم و براساس برآوردها ظرف یک یا دو هفته دیگر این احتمال وجود دارد که به قله ابتلا برسیم، بنابراین دو هفته بعد وضعیت بیماستان‌ها بحرانی خواهد شد و در نهایت این احتمال وجود دارد که اگر نتوانیم مدیریت کنیم ، عید امسال به قله ناشی از ابتلا به امیکرون برسیم.

نصیری با اشاره به این که تصور باطل بی‌ضرر بودن امیکرون را باید کنار گذاشت، گفت: نکته دیگر این که در مورد امیکرون آن چیزی که حرف آخر را می‌زند، دز سوم است. تزریق این دز باعث می‌شود که بستری‌ها به طور جدی کاهش پیدا کنند و جلوی ابتلا و مرگ را می‌گیرد و در صورت ابتلا، علائم خفیف‌تر می‌شود.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه این وبینار خاطرنشان کرد: متاسفانه، پوشش واکسیناسیون نوبت سوم در کل کشور تا امروز کمتر از 30 درصد بوده است. تهران هم از این نظر خیلی تفاوت چشمگیری با کشور ندارد. این در حالیست که سویه جدید تفاوتی بین رده‌های سنی قائل نیست و نوزدان و کودکان و جوانان هم در معرض ابتلا قرار دارند. در نتیجه با توجه به عدم واکسیناسیون در افراد زیر 12 سال که تا کنون زیر 5 درصد صورت گرفته، خطر ابتلا بالاست به نحوی که 20 درصد بستری‌های ناشی از امیکرون را کودکان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت انجام واکسیناسیون در کودکان گفت: دوستانی که از ترس عوارض احتمالی از انجام واکسیناسیون برای کودکان خود بپرهیز می‌کنند، باید بدانند کودکان خود را به سمت ابتلا و بستری شدن سوق می‌دهند. در نتیجه خیلی شفاف باید در جامعه اعلام شود که کودکان باید واکسینه شوند.

استان فارس/ افزایش شمار جانباختگان و موارد بستری نگران کننده است

بنا بر آخرین تغییرات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت نیمی از شهرستان‌‌های استان فارس در وضعیت پرخطر یا قرمز قرار گرفتند، 13 شهرستان نیز در وضعیت نارنجی هستند و مابقی در وضعیت زرد قرار دارند.

بر این اساس 17 شهرستان شامل آباده، اقلید، خرمبید، پاسارگاد، سرچهان، ارسنجان، زرقان، بیضا، شیراز، سپیدان، ممسنی، فسا، زرین دشت، داراب، لارستان، اوز و خنج در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین شهرستان‌های نی‌ریز، بختگان، خرامه، استهبان، مرودشت، سروستان، کوار، خفر، جهرم، گراش، کازرون، کوهچنار و فراشبند در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های بوانات، رستم، فیروزآباد، قیروکارزین، لامرد و مهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، دو میلیون و 22 هزار و 456 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 589 هزار و 592 بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و 684 هزار و 758 تست تشخیصی مولکولی بوده که 498 هزار و 449 مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 337 هزار و 698 مورد تست سریع انجام شده و 91 هزار و 143 بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری 214 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته، هم اکنون هزار و 266 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 172 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

در 24 ساعت گذشته 15 مورد جدید فوتی کووید19 در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و 642 نفر رسید.

همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون 563 هزار و 454 هم استانی مبتلا به کووید19 بهبود یافته که از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و 714 هزار و 767 دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و 332 هزار و 974 دُز نوبت اول، سه میلیون و 38 هزار و 372 دُز نوبت دوم و یک میلیون و 343 هزار و 421 دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

استان هرمزگان/ 7 فوتی کرونا در 24 ساعت گذشته

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صبح امروز در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در هرمزگان اظهار داشت: متاسفانه شرایط کرونایی در استان هرمزگان مساعد نیست و هر روز بر میزان افراد جان باخته بر اثر این بیماری افزوده می‌شود.

وی افزود: شرایط کرونایی هرمزگان در حال حاضر نگران کننده است متاسفانه طی 24 ساعت گذشته نیز 7 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت‌: جانباختگان 4 آقا و 3 خانم از شهرستان‌های رودان، بندرخمیر، بستک، بندرعباس و میناب بودند.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب در بیست و هشتمین روز بهمن ماه جمع جانباختگان این بیماری در استان به 2 هزار و 513 نفر افزایش یافت.

نوروزیان گفت: با بستری شدن 123 بیمار جدید شمار کل بستری های کرونا در استان به 333 نفر رسید اکنون 55 بیمار در بخش آی سی یو بستری هستند و حال 12 نفر از آنها وخیم است.

نوروزیان گفت: از مردم می‌خواهیم در صورتی که علائم بیماری دارند حداقل خود را 5 روز قرنطینه کنند تا بتوان زنجیره انتقال را قطع کرد.

استان گیلان/ پوشش 40 درصدی دز سوم واکسن کرونا در منطقه

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر 713 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند و روند صعودی آمار بستری‌شدگان کرونایی همچنان در استان تداوم دارد.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان 184 بیمار کرونایی جدید در شبانه‌روز گذشته به آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان افزوده شده‌اند که 100 نفر از این تعداد بیماران کرونایی حال مساعدی نداشته و بدحال هستند.

همچنین 109 نفر از بیماران کرونایی در استان گیلان به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند که 18 نفر از این بیماران در پی نامساعد شدن حالشان طی 24 ساعت گذشته به بخش ICU بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

طبق آخرین آمار اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان حال حاضر بیش از 40 درصد جمعیت استان گیلان نوبت سوم واکسن کرونا، 90 درصد جمعیت 12 سال به بالا نوبت دوم و 95 درصد این جامعه هدف در استان گیلان دز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند.

همچنین با توجه به اینکه واکسیناسیون کودکان نیز در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است، در حال حاضر 88 درصد کودکان 5 سال به بالا در استان گیلان در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

طبق آخرین اعلام‌ها اکنون شهرستان‌های تالش، ماسال، رودبار، آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود، بندرانزلی، رشت، خمام، صومعه‌سرا، فومن، املش، سیاهکل و رودسر شهرستان‌های قرمز گیلان و شهرستان‌های آستارا، رضوانشهر و شفت نیز شهرستان‌های نارنجی هستند.

استان ایلام/ افزایش تصاعدی آمار ابتلا به کرونا نگران کننده شد

محمد کریمیان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 74 هزار و 998 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 399 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 137 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 41 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 69 هزار و 804 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و 188 نفر بوده است.

استان بوشهر/ 50 درصد تست‌های کرونا مثبت است

احمد یزدان‌پناه با اشاره به روند صعودی ابتلا به بیماری کرونا از طریق سویه جدید اومیکرون اظهار داشت: در پیک جدید کرونا، شمار کودکان بستری و مبتلا به سویه اومیکرون افزایش یافته است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر تأکید کرد: برای مقابله با سویه جدید و افزایش ایمنی کودکان باید علاوه بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تزریق واکسن کرونا برای کودکان در اولویت خانواده‌ها قرار بگیرد.

وی از افزایش بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته 77 بیمار جدید در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بستری شدند و اکنون 229 بیماری کرونایی بستری هستند.

یزدان‌پناه 50 درصد تست‌های کرونایی در استان بوشهر را مثبت دانست و افزود: براساس اعلام وزارت بهداشت اوج بیماری کرونا در 2 تا 3 هفته آینده رقم می‌خورد که لازم است شیوه‌نامه بهداشتی به‌صورت کامل از جمله پرهیز از دورهمی، مراسم تجمعی و استفاده مکرر از ماسک رعایت شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان را 29 نفر دانست و افزود: از مجموع موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی، 12 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارد.

یزدان‌پناه با بیان اینکه کرونا در شبانه‌روز گذشته یک خانواده دیگر بوشهری را عزادار کرد گفت: شمار قربانیان کرونا در استان بوشهر به 2 هزار و 63 نفر رسید.

وی از ترخیص 67 بیمار از بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر در 24 ساعت گذشته خبر داد و بیان کرد: از این تعداد، ابتلای 28 مورد به کرونا مثبت، قطعی بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تأکید بر لزوم انجام واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی تصریح کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 100 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان کرمان/ 6 فوتی در 24 ساعت

در شرایطی که به‌دلیل عادی‌انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی وضعیت کرونایی شهرها روزبه‌روز به‌سمت بحرانی شدن می‌رود و روند افزایشی نرخ ابتلای روزانه به سویه جدید همچنان ادامه دارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌ پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 تا ظهر روز قبل اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 468 مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد 298 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 44 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 48 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 21 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 57 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 144 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: با فوت 6 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان، مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 5 هزار و 295 مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و 240 هزار و 218 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و 971 هزار و 859 مورد و در نوبت سوم 705 هزار و 178 دوز تزریق شده است.

استان اصفهان/ 1296 بیمار مبتلا به کرونایی جدید شناسایی شدند

پژمان عقدک در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته 1296 مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی 2379 تست کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گرفته شده که از این میزان 1296 مورد مثبت اعلام شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 1259 بیمار کرونایی بستری هستند، گفت: در شبانه‌روز گذشته 199 بیمار به بیماران بستری اضافه شدند و 179 بیمار هم ترخیص شدند.

عقدک تصریح کرد: 170 نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال وخیم‌تری نسبت به بقیه بستری‌ها دارند.

وی ادامه داد: 15 مورد فوتی کرونا در 24 ساعت گذشته گزارش شده که 9 مورد آن قطعی و 6 مورد مشکوک به کرونا بودند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مجموع بیماران کرونایی بستری شده از ابتدا تا کنون، اظهار داشت: 195 هزار و 850 بیمار در اثر ابتلا به ویروس منحوس کرونا بستری شدند که از این تعداد 131 هزار و 555 نفر بهبود و 6 هزار و 459 نفر فوت کردند.

استان اردبیل/ 69 مورد ابتلای جدید در 24 ساعت

علی محمدیان اردی‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از جان باختن 3 نفر و بستری شدن 69 مبتلای جدید در 24 ساعت گذشته خبر داد و اظهار داشت: شمار کل جان باختگان ثبت شده کرونا در استان اردبیل به 2673 نفر رسیده و تعداد بستری‌های همزمان 316 نفر است و تعداد بیماران بدحال بستری در آی سی یو به 46 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ادامه داد: براساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستان مشگین‌شهر در وضعیت قرمز، شهرستان های اردبیل، پارس آباد، سرعین، نیر و اصلاندوز در وضعیت نارنجی، شهرستانهای خلخال، بیله سوار، گرمی، کوثر و نمین در وضعیت زرد قرار دارند.

محمدیان‌اردی با هشدار نسبت به اوج‌گیری شیوع بیماری کووید.19 در استان اردبیل طی روز‌های آینده گفت: آمار مراجعان به مراکز درمانی نشان دهنده شدت شیوع کرونا در سطح استان است.

استان البرز/ موارد بستری به 500 نفر رسید

مهرداد بابایی در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته از مجموع 2000 نفر از افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی در استان البرز 62 بیمار با علائم ‌کووید 19 بستری شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 500 نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی استان البرز بستری هستند، افزود: از این تعداد، ابتلای 224 نفر به بیماری کووید 19، تا این تاریخ قطعی شده است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز 83 هزار و 710 نفر است، بیان کرد: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 7 بیمار کووید 19 جان خود را از دست داده است و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به 6581 نفر رسیده است.

بابایی با اشاره به اینکه میزان سرایت سویه امیکرون بسیار سریع است، عنوان کرد: رعایت شیوه نامه های بهداشتی و استفاده از ماسک و تزریق دز سوم واکسن می‌تواند تاثیر مهمی در جلوگیری از شیوع کرونا داشته باشد».

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا