خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمدرضا بهشتی: تنها هنرمندان و ورزشکاران برای الگوبرداری مهم جلوه داده می‌شوند

«محمدرضا بهشتی»، استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: استاد عالی‌نسب می‌گفت واحد اقتصادی تنها با پول نمی‌گردد مهمترین عامل آن نیروی انسانی است. ایشان توقع واحدهای تولیدی از کارگران را منطقی‌سازی شده می‌دانست و می‌گفت صاحبان واحدهای تولیدی باید توقع منطقی از کارگران برای انجام کارها داشته باشند و بیش از توان آنها کار نکشند.

به گزارش ایلنا، مراسم نکوداشت سیزدهمین سالگرد درگذشت استاد میرمصطفی عالی‌نسب با حضور و سخنرانی محمدرضا بهشتی استاد فلسفه دانشگاه تهران و علیرضاقلی پژوهشگر توسعه تحت عنوان دیده بان غیرتمند اقتصاد ملی در موسسه مطالعات دین و اقتصاد برگزار شد.

در این همایش محمدرضا بهشتی؛ استاد فلسفه دانشگاه تهران اظهار داشت: استاد عالی‌نسب دید کلان اقتصادی داشت و تمام موارد را به درستی و دقت نظر بررسی می‌کرد. دیده مرحوم عالی‌نسب بود که می‌توانست افت و خیزهایی را که اقتصاد را دچار نوسان کرده از پیش رو بردارد.

وی افزود: من در هامبورگ که بودم نگاه آنها به فرش با ما متفاوت بود، ما به فرش به چشم یک سرمایه نگاه می‌کنیم اما آنها تنها به چشم یک زیرانداز به آن نگاه می‌کنند. فرش به غیر از نگاه هنری و طرح آثار هنری توسط آن لزومی نداشت که به تولید انبوه برسد و به کشورهایی صادر شود که هیچ شناختی به این هنر ندارند. زمان و نیروی اضافی برای این کار صرف شد که تنها باعث زیاد شدن دست در تولید آن و ایجاد بازار رقابتی و کاهش قیمت فرش در منطقه شد.

بهشتی تاکید کرد: دید عالی‌نسب یک دید عالی اقتصادی و بازرگانی بود که عرق ملی داشت و دلش برای ایران می‌تپید. عالی‌نسب دیده جهانی داشت، حیف که در کشور ما چهره‌‌ای مانند ایشان به‌جای اینکه الگوی جوانان قرار بگیرد و حتی یک چهره‌ای که عرصه تولید کار کرده باشد الگوی جوانان ما باشد تنها افرادی که در عرصه‌های هنری و ورزشی اشتغال دارند برای الگوبرداری مهم جلوه داده می‌شوند.

وی افزود: من حدود ۲۵ سال توفیق همراهی ایشان را داشتم. حساسیت مرحوم عالی‌نسب در خصوص ربا بود ایشان با وجود اینکه کارخانه‌دار موفق قبل از انقلاب بود و جزو واحدهای غیردولتی محسوب می‌شد اما کاملا کارخانه‌اش را علمی اداره می‌کرد. ایشان ۲ واحد کارخانه با ۴۰۰ کارگر داشتند و روی مدیریت آن بسیار حساس بودند.

وی افزود: ایشان متوجه شده بود که یکی از ارکان موفقیت در ایران استفاده درست از نیروی انسانی است ایشان مساعده‌های بسیاری را برای کارگران خود درنظر می‌گرفت که از وام مسکن برای اولاد کارگران تا هزینه بیمارستان و هزینه‌های مختلف ازدواج کارگران کارخانه را شامل می‌شد.

بهشتی اذعان داشت: استاد عالی‌نسب یک جمله زیبایی داشت که می‌گفت این واحد اقتصادی تنها با پول نمی‌گردد مهمترین عامل آن نیروی انسانی است. ایشان توقع واحدهای تولیدی از کارگران را منطقی‌سازی شده می‌دانست و می‌گفت صاحبان واحدهای تولیدی باید توقع منطقی از کارگران برای انجام کارها داشته باشند و بیش از توان آنها کار نکشند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: ایشان از  کبریت‌فروشی در کوچه‌های مشهد شروع کردند و تا مشاور عالی شورای اقتصاد در این اواخر پیش رفتند. اگر جوانان ما بخواهند الگوبرداری داشته باشند بهتر است از این افراد که سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند استفاده کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا