خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کواین در کوله پشتی فرزاد حسنی

حمیدرضا ابک در سال 1385 در روزنامه ی «شرق» یادداشتی با عنوان «كواين در كوله پشتي فرزاد حسني» نوشته است که انصاف نیوز با توجه به حاشیه های این روزهای این مجری صداوسیما آن را بازنشر می کند:

فرزاد حسني در برنامه كوله پشتي شبكه سه، يك مهمان ويژه داشت. دكتر ضيائي جوان برگزيده اي كه از فرانسه دكتراي فلسفه تحليلي گرفته بود. اينكه حالا يك دكتر فلسفه تحليلي به چه كار برنامه كوله پشتي مي آيد و چه دردي از مخاطبي دوا مي كند كه در اين تابستان داغ پاي تلويزيون بنشيند، بماند. اما فرض كه مردم كشور ما فيلسوف پسندند يا اثبات شده است كه مردم در تابستان، ناخودآگاه به سمت تعقل فلسفي، آن هم از نوع تحليلي، رو مي كنند. در اواسط برنامه مجري محترم، كه احتمالاً بيشتر دوست دارد به عنوان مجري جذاب شناخته شود، از دكتر محترم كه طبق معمول همه فلاسفه جوان، لفظ قلم حرف مي زد، پرسيد: آخرين كتابي كه خوانده ايد چه بوده است آقاي دكتر؟

(سي و هفت كيلومتر طول لبخند مجري بود هنگام پرسيدن اين سئوال)

آقاي دكتر كه اتفاقاً خيلي هم جوان نازنيني بود، گفت: «كتاب منطق رياضي كواين».

اين كتاب را مي توان مهم ترين اثر ويلارد ارمن ون كواين فيلسوف بزرگ آمريكايي قرن بيستم دانست كه مطالعه آن براي فيلسوفان تحليلي از اوجب واجبات است. شايد اصولاً كسي حق نداشته باشد ادعا كند دستي بر آتش منطق فلسفي يا فلسفه منطق در جهان امروز دارد و محتواي اين كتاب را شخم نزده باشد. اين كتاب به زبان فارسي ترجمه نشده است و احتمالاً به دليل محتواي پيچيده اش در آينده نزديك هم ترجمه نخواهد شد. شايد در كشور ما تعداد كتابخانه هاي تخصصي و شخصي و عمومي اي كه بتوان اين كتاب را در آن پيدا كرد به عدد انگشتان يك دست هم نرسد. اينها مهم نيست.

مهم اين است كه آقاي حسني پس از شنيدن اين جمله به مهمان محترم گفت: من اين كتاب را ديده ام. احتمالاً دست دوستانم.

آزمون چهارگزينه اي:

الف- فرزاد حسني دوست نزديك ضياء موحد و حميد وحيد دستجردي است و در يك عصر گرم تابستاني، در حياط انجمن حكمت و فلسفه كتاب را در دستان دكتر موحد ديده است. (دكتر موحد اين گزينه را تكذيب كرد.)

ب- مجري عزيز و جذاب شبكه سه، كواين را با كرت كوباين خواننده گروه نيروانا اشتباه گرفته كه در اين صورت موسيقيدان برجسته اي است و در كوله پشتي چه مي كند؟

ج- حسني خودش يك فيلسوف و فلسفه شناس است كه در اين صورت بايد نگاهي مجدد انداخت به پرسش هايي كه در طول مصاحبه از مهمان محترم پرسيد.

د- فرزاد عزيز قپي در كرده و پيش خودش گفته لابد اين بابا هم يكي مثل جبران خليل جبران و پائولو كوئيلو است كه همه دختركان شانزده تا بيست سال يك نسخه از كتاب هايشان را در كوله پشتي دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا