خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یادی از سهراب مرزبان

روزنامه ستاره صبح نوشت: سهراب مزربان طراح گرافیگ به یادماندنی با گستره مخاطبان بین‌المللی ۲۸ فروردین درگذشت. او از جمله طراحان پیشرو و اثرگذار طراحی گرافیک ایران بود. در آثارش نگاه خاص حاصل از جهان‌بینی ویژه او را می‌توان دید. به همین مناسبت گفت‌وگوی ایرج میرزاعلیخانی را درباره این هنرمند فقید می‌خوانید:

سهراب مرزبان (۱۳۳۵ – ۲۸ فروردین ۱۴۰۲) نقاش و طراح گرافیک ایرانی بود. وی دوره‌های متفاوتی را در نقاشی تجربه و آثار متنوعی خلق کرد. مجموعه اخیر نقاشی‌های وی نماهای دور و نزدیک طبیعت بود. سهراب مرزبان فارغ‌التحصیل گرافیک از دانشکده هنرهای تزئینی و مدرس دانشگاه در ایران و مالزی بود. وی عضو هیئت موسس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران در سال ۱۳۸۲ و ۱۳۸۹، عضو شورای برگزاری و اجرایی بینال‌های مختلف گرافیک، عضو انجمن طراحان گرافیک جنوب شرق آسیا، برنده جایزه بهترین طراحی روی جلد کتاب ۱۳۷۹، برنده جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره محیط زیست، برنده جایزه ویژه هیئت داوران در نمایشگاه جهان اسلام از سوابق وی بود. سهراب مرزبان در بیش از ۸۰ نمایشگاه گروهی در کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه، سوئیس، اسپانیا، ایتالیا، تایوان، چین، بلژیک، سنگاپور، مالزی، آلمان، لهستان و ترکیه شرکت و نمایشگاه‌های انفرادی همچون آثار گرافیک مانند خانه هنرمندان ۱۳۸۰، نقاشی یا گالری ماه مهر ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ و نقاشی در آرت اکسپو مالزی ۲۰۱۴ را نیز برپا کرده است.

ایرج میرزاعلیخانی، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک، درباره جایگاه سهراب مرزبان در رشته گرافیک و نقاشی، در گفت‌وگو با ایسنا اینطور بیان کرد: واقعیت امر این است که مرزبان در حیطه گرافیک، از بنیان‌گذاران فعالیت‌های گرافیک در انجمن طراحان گرافیک ایران بود. او عضو اولین هیئت مدیره تعاونی طراحان گرافیک بود که قبل از انجمن طراحان گرافیک شکل گرفت. در حیطه نقاشی نیز می‌توان گفت همه دوستانی که گرافیک را در آن مقطع شروع کردند، قاعدتا از حیطه نقاشی وارد رشته گرافیک می‌شدند و مرزبان نیز به همین شکل دستی در نقاشی و همینطور کار با حجم داشت.
او ادامه داد: همچنین مرزبان در زمینه خط و تایپوگرافی نیز فعالیت داشت. او چندین نمایشگاه نقاشی داشت و قرار بود در همین چند ماه آینده نیز، یک نمایشگاه نقاشی از آثار خودش به اجرا بگذارد.
میرزاعلیخانی درباره یکی از نقش‌های مهمی که مرزبان در طول فعالیت هنری خود ایفا کرد، گفت: نگاه تبلیغاتی مرزبان که از حیطه گرافیک آن را داشت، نگاه فوق‌العاده ارزشمند و مهمی بود. طراحی پوسترهای ناب و نشانه‌ها و همچنین طراحی روی جلد از جمله فعالیت‌های مرزبان محسوب می‌شود. او در ادامه مرزبان را از طراحان گرافیک جهان‌شمول دانست و بیان کرد: او در همه رشته‌هایی که در حیطه گرافیک قرار می‌گیرد، فعالیت درجه یک داشت. این هنرمند گرافیست در پاسخ به این پرسش که «چرا چهره‌های گرافیک پس از مدتی فراموش می‌شوند و آیا انجمن طراحان گرافیک برای یادبود مرزبان و سایر هنرمندان این حوزه که دیگر بین ما نیستند، برنامه‌ای دارد؟» اینطور گفت: دلیل اینکه هنرمندان حوزه گرافیک پس از مدتی فراموش می‌شوند این است که قائدتا طراحان گرافیک مثل ورزشکاران یک رشته ورزشی یا بازیگران نیستند. این ماجرا در خیلی از رشته‌های هنری دیگر جاری است. حتی جلوتر، خیلی از کارگردان‌های مشهور نیز به دست فراموشی سپرده شده‌اند، چه برسد به طراحان گرافیک یا نقاشان که اسمشان جلو نیست. این موضوع به شکل و شیوه‌ای که هنرمند کار می‌کند، مربوط است و موضوع عجیبی نیست. او درباره برنامه انجمن طراحان گرافیک نیز اینطور پاسخ داد: ما گاهی در انجمن برای هنرمندان این عرصه بزرگداشت برگزار می‌کنیم و مسلما به زودی در انجمن یک نمایشگاه از آثار مرزبان نیز خواهیم داشت. میرزاعلیخانی در پایان این گفت‌وگو، از دوران کودکی خود با مرزبان به خاطره‌ای اشاره کرد و افزود: دوستی ما به پنجاه سال پیش برمی‌گردد و قدیمی است. من و سهراب در مدرسه هم‌کلاسی بودیم و مسیر خانه‌هایمان تقریبا یکی بود. مرور تبلیغات تلویزیونی در راه برگشت از تفریحات ما بود؛ بدون اینکه در جریان باشیم پنجاه سال بعد قرار است هر دو به شکلی در حوزه گرافیک و تبلیغات فعالیت کنیم و دوباره در کنار هم باشیم. مرزبان، دوست بسیار درجه یک و انسان بسیار شریفی بود که جایش در بین ما همیشه خالی می‌ماند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا