خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعلام نظر نهایی مجمع درباره FATF: فروردین ۱۴۰۰

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از اعلام نظر نهایی این نهاد درباره لوایح مرتبط با FATF در فروردین‌ماه سال آینده خبر داد.

به گزارش فارس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز (چهارشنبه ۱۳ اسفند) در نشست خبری به‌مناسبت سالگرد تأسیس مجمع تشخیصم مصلحت نظام درباره ارجاع لوایح مرتبط با FATF به مجلس شورای اسلامی گفت: سه نفر از اعضای کمیسیون مشترک مجمع که عضو مجمع هستند، پیشنهاد بازگشت این لوایح به مجلس را داشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مجمع نمی‌تواند چنین کاری بکند و این یک بدعت خواهد بود، چرا که روند تصمیم‌گیری را دشوار خواهد کرد.

وی ادامه داد: عده‌ای گفتند مجلس تقاضای بازگشت لوایح مرتبط با FATF را به مجلس بکند که چنین درخواستی نکرده‌اند.

رضایی افزود: نظر نهایی مجمع درباره این لوایح فروردین سال آینده اعلام خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: درباره حق شرط آنچه مشخص است حق شرط نباید با محتوا موضوع این لوایح مغایرت داشته‌ باشد. چرا که اگر مغایرت داشته باشد در حقیقت ترتیب اثری به آن داده نمی‌شود. در مجمع عده ای میگویند حق شرط عملی میشود و عده‌ای دیگر میگویند که عملی نمی شود و هر دو طرف هم به دلایل حقوقی استناد میکنند.

وی با بیان اینکه دولت تاکنون تضمین نداده‌ که اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب شود، FATF عضویت ما را خواهد پذیرفت یا خیر، گفت: بحث این است که اگر شما این دو اهرم دیپلماسی را از کشور گرفتید، آیا چنن تضمینی از طرف مقابل گرفته‌اید که آنها را قانع کند که ایران عضو FATF شود؟

رضایی با بیان اینکه ما از دولت می‌خواهیم به‌طور واضح و صریح بگویند که آیا تضمین می‌کنند که عضویت ایران در FATF مورد پذیرش قرار بگیرد، گفت: این نگرانی از آن جهت است که از ۴۱ توصیه FATF، فقط دو توصیه عملی نشده، اما برخی مواردی که عملی کرده‌ایم را آن‌ها نپذیرفته‌اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: موضوع تصویب لوایح مرتبط با FATF برای غربی‌ها مطرح نیست، آن‌ها بحث پیوستن ایران به FATF را مطرح می‌کنند که برای اعضای مجمع روشن نیست که با وجود تصویب این دو لایحه، آن‌ها پیوستن ما را قبول می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی مخالفان تصویب لوایح مرتبط با FATF موضوع را به دعوای ایران و آمریکا تقلیل داده‌اند، گفت: مخالفان دو دغدغه عمده دارند؛ نخست اینکه آیا توصیه‌های FATF شامل سلاح موشکی و هسته‌ای می‌شود یا خیر.

رضایی ادامه داد: آن‌ها می‌گویند اگر قرار است بعد از عمل به این ۴۱ توصیه، آن‌ها بحث موشکی و هسته‌ای را هم مطرح کنند، الان بگویند تا ما بدانیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دغدغه دوم مخالفان FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را موضوع تحریم‌ها دانست و گفت: آن‌ها می‌گویند اگر نپیوستن به اف ای تی اف مضراتی دارد، از طرفی ضررهای پیوستن برای ما بیشتر است، چرا که ما در شرایط تحریم هستیم و امکان دور زدن تحریم را نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: حرف‌های منطقی از سوی دو طرف موافق و مخالف اف ای تی اف در مجمع مطرح می‌شود که در نهایت باید رأی اعضای مجمع تکلیف را روشن کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا