خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«به خاتمی گفتم نظرتان را صريح به رهبرى نمى‌گوييد»

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

دوشنبه 18 اسفند 1376  |  10 ذيقعده  1418  |  9 مارس 1998

سرشب، مراسم ازدواج هاله، دختر اخوى احمد با آقاى سيدمحمدصادق موسوى بود؛ طلبه است و پدرش روحانى و امام‏ جماعت مسجد كاشانك، پشت‏ كاخ نياوران و مسئول عقيدتى سياسى در ستاد ناجا. آقايان اشكورى و دو برادرزن ايشان هم بودند؛ شاگردآیت‏‌الله منتظرى است. مقدارى از اهميت و عمق و فواید درس آیت‏‌الله منتظرى گفت و از ضررهاى تعطيلی درس و محدود كردن ايشان و گفت جمعى از طلاب، مشغول تهيه نامه‌اى خطاب به علما، براى رفع محدوديت هستند. معتقد است اكثريت حوزه و علما از اين وضع ناراحت‏‌اند. در نجف تحصيل‏كرده و درس‌هاى علماى نجف را ديده و معتقد است، درس آقاى منتظرى از همه آنها بهتر است، چون به شيوه درس آيت‌الله بروجردى است.

عقد را خوانديم؛ با مهر السنه و هزينه سفر حج و هديه دو هزار متر مربع باغ مركبات در روستايى در شهر نور، از طرف پدر داماد به عروس. شام، همشيره طيبه و بستگانش ميهمانمان بودند؛ از بيرون خريديم.

سه‌شنبه 19 اسفند 1376  

آقاى سیدمحمد خاتمى، ریيس‏‌جمهور، براى ديدار عيد و سفر عُمره آمدند و گفتند كه در دوران سفر من، احساس نياز به حضور من در كشور جدى بود. مقدارى درباره مسایل و نكات مهم سفر عربستان صحبت‏ كرد و نيز راجع به مسایل دانشگاه‌ها و انتخابات و مسأله آیت‏‌الله منتظرى. ايشان گفت به آيت‌الله خامنه‌اى گفته است گرچه شوراى عالى امنيت ملی، رأى داده است‏ كه محدوديت [حصر خانگی] آقاى منتظرى ادامه يابد، ولى فعلاً معتقد است‏ كه بايد رفع محدوديت شود؛ نظير رأى آقاى عبدالله نورى، وزيركشور.

گفت شوراى عالی امنيت ملی جلسه‏ گذاشته و آقاى نورى نظرش را گفته و آقاى یحیی رحيم‏‌صفوى، فرمانده سپاه، با تلخي وزارت‏ كشور را متهم‏ كرده و ايشان از آقاى نورى دفاع‏ كرده و همين مسأله با رهبرى هم مطرح شده است؛ رهبرى هم به وزارت‏ كشور انتقاد دارند.

گفت آیت‏‌الله منتظرى مشغول تهيه نامه‌اى هستند كه در آن نظر جديدى درباره ولايت‏ فقيه اظهار مى‌كنند، اولاً شرط آن را مرجعيت مى‌دانند و ثانياً اختيارات را در حد نظارت مى‌دانند و اگرچنين مرجعى نباشد، شوراى رهبرى را  لازم می‌دانند و معتقدند، بايد در قم باشد و در آخر نامه مى‌گويند كه بعضى از اظهارات گذشته خود را اصلاح مى‌كنند كه نسبت به رهبرى تند بوده است و اضافه كرد كه به آقاى منتظرى پيغام داده است‏ كه مصلحت نيست، نامه منتشر شود.

گفت، آمريكا اخيراً پيغام داده كه در امر مبارزه با مواد مخدر همكارى‏ كنيم و از من توقع داشت كه‏ كمك كنم بر سر اين و نيز براى اينكه به جاى پيام‌ها توسط سفارت سویيس، پيام‌ها بين ايران و آمريكا مستقيم شود. من گفتم شما نظرتان را صريح به رهبرى نمى‌گوييد و رهبرى فكر مى‌كنن دكه  شما با مذاكره با آمريكا مخالفيد. ايشان گفت صريحاً مى‌گويم‎ كه با مذاكره موافقيم، گرچه اين به معناى ايجاد فورى رابطه نيست.

از من توقع دارند كه براى تغيير نظر رهبرى در مورد مسأله آیت‏‌الله منتظرى و نيز مسأله آمريكا و مصركمك‏ كنم. از اينكه مذاكراتشان در جلسه خصوصى هفتگى با رهبرى، ضبط مى‌شود، راضى نيست و نوعى كم‏‌اعتمادى تلقى مى‌كند. در مورد انتخابات هم از شوراى نگهبان به خاطر ردصلاحيت بعضى از نامزدها گله‌مند است. گفتم اقدام وزارت كشور در ردصلاحيت خانم شهلا حبيبى، منطق اين جناح را در مقابل شوراى نگهبان ضعيف‏ كرده است.

شب آقايان حسن خمينى و محمدرضا توسلى آمدند. درباره سفر به عربستان صحبت شد و از آثار آن ابراز خوشحالى كردند. در مورد مسأله آیت‏‌الله منتظرى، حسن‏ آقا معتقد بود مشكلى در ادامه وضع فعلى در چند ماه آينده نيست، ولى آقاى توسلى مسأله را مشكل‌زا مى‌دانند و داغ‏ شدن اختلافات بعضى را هم باعث زياد شدن كينه‌ها و مشكلات سياسى مى‌دانند.

سفيرمان در رياض، تلفنى‏ خواست، تلفنى از حال ملك فهد، پادشاه عربستان سعودی كه به خاطر بيمارى در بيمارستان بستري ‌شده، احوال‏پرسى‏ كنم.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1376

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا