خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“با بگیر و ببند نمی شود فساد را ریشه کن کرد”

محمد مقدم گفت: آگاهی حق مسلم مردم است و اگر مردم جامعه ای آگاهتر شوند زمینه های رشد فساد به همان اندازه کمتر خواهد شد.
دکتر محمد مقدم در گفت‌وگو با جماران در پاسخ به سوالی درباره ارتباط شفافیت اطلاعات و پیشگیری از فساد اظهار داشت: فساد مولود نامبارک جوامع بسته است. تا زمانی که جامعه بسته باشد و شفافیت در آن وجود نداشته باشد و مردم از آنچه در سطح جامعه  شکل می گیرد، مطلع نباشند، فساد در مرحله اول به شکل اپیدمی و در مرحله بعد به صورت قارچ رشد خواهد کرد.
وی افزود: در جوامع توسعه یافته بر این باورند که مطبوعات و رسانه ها رکن رکین دموکراسی محسوب می شوند. برای اینکه  هر چقدر در جامعه خبر، مطبوعات و اطلاع رسانی در امنیت بیشتر باشد، رشد میکروب فساد کمتر خواهد بود.
دکتر محمد مقدم با اشاره به شفافیت اطلاعات در کشورهای توسعه یافته، گفت: وقتی برخی مطوعات و روزنامه های آلمانی را می خوانم می بینم چقدر راحت می توانند شخصت‌های مهم کشورشان را زیر ذره بین قرار دهند. این از ضروریات یک جامعه مردم سالار است که باید همه انسانها در قبال عملکردشان در جامعه پاسخگو باشند، همه نهادها باید در برابر عملکردشان پاسخگو باشند، همه مؤسسات مالی و بانکی باید شفاف عمل کنند و پاسخگو باشند و اگر پاسخگو نبودند باید مطبوعات و رسانه های اطلاع رسانی مطمئن  وجود داشته باشند تا در خدمت ایجاد و گسترش شفافیت اقدام کنند.
وی ادامه داد: با بگیر و ببند نمی شود فساد را از جامعه ریشه کن کرد و باید فضایی را به وجود بیاوریم که همگان پاسخگو باشند و نظارت بر آنها وجود داشته باشد و یکی از ابزارهای نظارت، شفافیت اطلاعات از سویی و رسانه های اطلاع رسانی  و مطبوعات ازسوی دیگر است که باید تقویت شوند تا به جای روپوشانی، مسائل را دقیق و شفاف به اطلاع مردم برسانند. آگاهی حق مسلم مردم است و هر چقدر مردم جامعه ای آگاهتر شوند، زمینه های رشد فساد به همان اندازه کمتر خواهد شد.
مقدم در پایان افزود: به عنوان یک شهروند می گویم اگر ما نظاممان را به سمت پاسخگو کردن ببریم و همه نهادهای مالی واقتصادی را ملزم به پاسخگویی و شفافیت کنیم، راز و رمز مبارزه با فساد و  جلوگیری از رشد آن را به دست خواهیم آورد و خواهیم توانست به مقابله و مبارزه با آن بپردازیم.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا