خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بلینکن: چین تنها کشوری‌ست که می‌تواند جهان را به چالش بکشد

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: چین تنها کشور دارای قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری است که می‌تواند سیستم بین‌المللی پایدار و باز، تمام قوانین، ارزش‌ها و روابطی که باعث می‌شود جهان همانطور که می‌خواهیم کار کند، به چالش بکشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اولین سخنرانی سیاست خارجی مهم خود خواستار احیای ائتلاف‌سازی آمریکا و همکاری دوباره با نهادهای بین‌المللی برای تعامل با چین شد که او به عنوان یکی از تنها کشورهایی توصیف کرد که از قابلیت‌هایی برای به چالش کشیدن جدی نظم جهانی برخوردار است.  

بلینکن گفت: چندین کشور ما را با چالش‌های جدی روبرو می‌کنند؛ از جمله روسیه، ایران، کره شمالی. و بحران‌های جدی از جمله در یمن، اتیوپی و برمه وجود دارد اما چالشی که چین مطرح می‌کند متفاوت است. چین تنها کشور دارای قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری است که می‌تواند سیستم بین‌المللی پایدار و باز، تمام قوانین، ارزش‌ها و روابطی که باعث می‌شود جهان همانطور که می‌خواهیم کار کند، به چالش بکشد.

وزیر خارجه آمریکا متعهد شد تا روابط ایالات متحده با چین را “در زمان نیاز رقابتی، در صورت امکان مبتنی بر همکاری و در جایی که باید مبتنی بر خصومت” کند.

بلینکن تاکید کرد که “هدف مشترک برای تعامل با چین از موضع قدرت نیاز است که براساس آن باید با متحدان و شرکا همکاری کرد نه اینکه به آنها اهانت شود چون ترکیب ما با یکدیگر به گونه‌ای می‌شود که چین نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.”

به گفته بلینکن، چنین رویکردی نیازمند تعامل در دیپلماسی و در سازمان‌های بین‌المللی است، به ویژه اینکه چین در هر جایی که ایالات متحده از آن خارج شده جایش را پر کرده است. او افزود: این نیازمند ایستادگی به پای ارزش هایمان در جایی است که حقوق بشر در سین‌کیانگ نقض می‌شود یا دموکراسی در هنگ‌کنگ متزلزل می‌شود، چون اگر ما این کار را نکنیم، چین با مصونیت بیشتری عمل خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا