خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زمین روزنامه کیهان در دماوند ۳۰ وارث دارد!

/گفت‌وگو با گلستانی‌ها که ادعا می‌کنند صاحب زمین کیهان در دماوند هستند/

زهرا منصوری، انصاف نیوز: زمینی چند صد هکتاری در اختیار روزنامه‌ی کیهان واقع در شهرستان دماوند، 30 وارث دارد که با حضور در دفتر انصاف نیوز می‌گویند سند زمین را دارند و پدران آنها روی آن دامداری و کشاورزی می‌کرده‌اند. زمین در سال 75 توسط اداره کل منابع طبیعی مصادره و به کیهان واگذار شده است. در سال ۸۵ وارثان زمین از رئیس منابع طبیعی دماوند، حسین شریعتمداری، احمد و مجتبی توکلی، محمدعلی و محمد وحید، زهرا آل اسحاق، علی مستاجران، ابوالقاسم احسانی، محمد امین خانی، نصرالله خانی و آقای فروزش شکایت کرده‌اند. به گفته‎‎‌ی خانواده‌ی گلستانی، چون زمین مشاع است علاوه‌بر روزنامه‌ی کیهان باید از افراد مذکور هم شکایت قضایی می‌شده است. البته در نهایت رای دیوان به نفع کیهان بوده است. کل زمین این منطقه 2200 هکتار است که از بین آن 160 هکتار متعلق به گلستانی‌ها است. خبرنگار انصاف نیوز با روزنامه‌‌ی کیهان تماس گرفت اما آنها در این باره توضیحی ندادند.

از سوی دیگر جمشید جویباری -رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دماوند- به انصاف نیوز می‌گوید پس از بررسی عوامل نظارتی قرار شد سند قطعی زمین برای کیهان به قرار اجاره تبدیل شود.

در ادامه متن گفت‌وگو با امیر، رضا و امرالله گلستانی از وراث زمین دماوند و همچنین بخشی از گزارش انصاف نیوز درباره‌ی زمین کیهان در سال 95 را می‌خوانید.

گزارش انصاف نیوز در سال 95 درباره‌ی زمین کیهان

 سال ۱۳۷۵، سه سال پس از مدیریت حسین شریعتمداری بر روزنامه‌ی کیهان [۱۳۷۲]، یعنی در سال پایانی دولت هاشمی رفسنجانی، زمینی ۲۰۰ هکتاری در دماوند برای اجرای طرح کشاورزی در اختیار آن قرار گرفت و سپس بدون انجام مراحل و اجرای شرایط لازم، واگذار شد و همچنان از تصرف درنیامده است.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، پرونده‌ی این زمین که شرط واگذاری آن اجرای طرح درختکاری و دامداری بود و اجرایی نشده، حالا مدت‌هاست در شعبه‌ی ویژه‌ای در حال پیگیری قانونی است؛ بعد از پیگیری سازمان جنگل‌ها، رای بر فسخ انتقال قطعی واگذاری صادر شده ولی هنوز این رای اجرا نشده و از طرفی کیهان تقاضای اعاده‌ی دادرسی کرده است.

بعد از اینکه در سال ۸۶، قانون اصلاحی ۳۳ قانون حفاظت تصویب شد سازمان جنگل‌ها اجازه داشت که اگر در این زمین‌ها طرح اجرا نشده یا پیشرفت فیزیکی آن کمتر از ۴۰ درصد بود، در شعبه‌ی ویژه طرح دعوی کند. سازمان جنگل‌ها به استناد همین این قانون در مورد زمین کیهان طرح دعوی کرد که منجر به رای شد. طرح کیهان به کمیسیون‌های واگذاری نرفته بود و پیشرفت فیزیکی آن هم کمتر از ۴۰ درصد بود.

اما مقصر واگذاری چه کسی بود؟ هم کیهان به عنوان مجری که طرح را اجرا نکرده مقصر بوده، و هم دستگاه دولتی که بدون توجه به پیشرفت طرح، انتقال قطعی داده تقصیر داشته است. به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، در مقطع زمانی انتقال، دستور مستقیم وزیر وقت بر این انتقال بوده است، اما قانونی مصوب مجمع تشخیص اجازه می‌دهد که برای این موارد تعیین تکلیف شود.

موضوع دیگر درباره ی زمین کیهان، پنج سوله در آن است. این زمین در زمان واگذاری طرح مصوب نداشته است و تنها عنوان کل درختکاری و دامداری و امثال آن داشته و ساخت پنج سوله با موضوع آن همخوانی ندارد و در صورتی که مجری طرح برنامه‌ای برای استفاده‌ای غیر از کشاورزی داشته است، می‌بایست بعد از پایان دوره‌ی اجرای طرح، از کمیسیون‌های مربوطه مجوز جداگانه‌ای می‌گرفت. زمین‌خواری در منطقه ی دماوند یک از تخلفات شایع زمین‌های واگذار شده به عنوان طرح کشاورزی است.

گزارش انصاف نیوز در سال ۱۳۹۵

بیشتر بخوانید:
پرونده‌ی زمین واگذاری ۲۰۰ هکتاری به کیهان در دادگاه
سند | داستان زمین‌های کیهان از مجلس ششم


«دور زمین را فنس کشیده‌اند، اصلاً نمی‌گذارند به آن سمت برویم»

رضا گلستانی -یکی از وارثان زمین- درباره‌ی زمین مصادره‌ای در دماوند به انصاف نیوز می‌گوید: پدربزرگ ما دامدار و کشاورز بود اما مریض و خانه‌نشین شد، کمی بعد اداره کل منابع طبیعی زمین را مصادره می‌کند، البته می‌گویند ابتدا در روزنامه آگهی داده‌ایم تا صاحب زمین پیدا شود، وقتی صاحب آن پیدا نشده، اداره کل منابع طبیعی زمین را به روزنامه کیهان می‌دهد و بعد به کیهان یک طرحی را داده‌اند، اینکه مثلاً در دوره‌ی احمدی‌نژاد سی درصد کار را جلو ببرند، اما این کار را نکردند، الان فقط چند تا سوله و یک نگهبان دارد. در نهایت از این زمین 2280 هکتاری، 160 هکتار آن برای ما است و سند هم داریم. دایی من «یدالله گلستانی» در آن زمین به دنیا آمده و بعد هم در جنگ شهید شده است. سال 82 شکایت کردیم اما زورمان نرسید. دور زمین را فنس کشیده‌اند، اصلاً نمی‌گذارند به آن سمت برویم.»

امیر گلستانی یکی دیگر از وارثان درباره‌ی این زمین می‌گوید: «ما الان سند داریم، باید از طریق ثبت‌اسناد پیگیر می‌شدند و ما را پیدا می‌کردند اما در روزنامه آگهی دادند. یک سال بعد متوجه شدیم زمین مصادره شده است. چون محل زندگی آنها ورامین بود و زمین‌ها در دماوند بود. البته آن زمان ورامین و دماوند از هم فاصله‌ای نداشتند. یعنی از ورامین به دماوند از تهران به دماوند نزدیک‌تر است. وقتی استعلام گرفتیم سند به نام پدربزرگ من بود. ثبت احوال دماوند می‌گوید ما شما را وارث زمین می‌دانیم و بروید و زمین را پس بگیرید. زمین به نام حاج رحیم گلستانی است. قبلاً نوه‌ی حاج رحیم زمین را پیگیری می‌کرد الان من از همه وکالت دارم و پیگیر هستم.

«قبل از اینکه زمین مصادره شود، کیهان می‌خواست زمین را بخرد»

قبل از اینکه زمین مصادره شود، کیهان می‌خواست زمین را بخرد اما همه‌ی صاحبان زمین موافقت نکردند. در واقع به زمین چشم داشتند. دو سال بعد این شکلی مصادره شد. شش تا هفت میلیارد پیشنهاد داده بود و آنها هم سواد نداشتند و نمی‌دانستند زیر قیمت است. برای کسی که در ورامین زندگی می‌کند شش – هفت میلیارد پول زیادی است. وراث اصلی زمین 5 نفر بودند و الان به فرزندانشان و نوه‌های آنها می‌رسد، چون از این پنج نفر فقط یک نفر زنده است.»

رضا گلستانی در ادامه گفت: «برای این زمین خیلی پیگیری شده است؛ پسرهای حاج رحیم نامه‌ای به مقامات کشور هم نوشتند. یک روز همراه با مهندسی به آنجا رفتیم تا از زمین نقشه‌برداری کنیم، نگهبان گفت «برای چه اینجا آمده‌اید؟» گفتم «زمین ماست» بعد با یک نفر تماس گرفت و گوشی را به من داد، کسی که پشت خط بود به من گفت «کدخدای اینجام» من هم پاسخ دادم «کدخدای اینجا خیلی وقته که مرده‌» نگهبان گفت «برید و با نیروی انتظامی بیاید.» من هم گفتم «شما برید نیروی انتظامی رو بیارید، چون ما مالک اینجا هستیم.»

امرالله گلستانی نوه‌ی حاج رحیم هم درباره‌ی این زمین و پیشنیه‌ی آن می‌گوید: «متولد 1327 هستم، ماها روی آن زمین‌کار کردیم. مادر من دختر حاج رحیم است و من نوه‌ی او هستم. هر سال سی و شش روز بعد از عید تا مهرماه آنجا بودیم و بعد به ورامین بازمی‌گشتیم، چون هوا خیلی سرد بود. چهل سال پدر من در آنجا کار می‌کرد، شتر و گوسفند داشتند. اصل زمین دست کیهان است اما چون با احمد توکلی هم مشاع است، ثبت‌اسناد گفته است باید از آنها هم شکایت کنید تا دردسر نشود. به هر کس بگویید این زمین برای چه کسی است، می‌گویند حاج رحیم؛ سند در دست ما نبود، وگرنه زودتر پیگیری می‌کردیم. اصلاً نمی‌دانستیم سند داریم. فامیل‌های ما شکایت کردند؛ به جایی نرسید. بعضی از این 30 وارث 160 هکتار زمین نان شب ندارند که بخورند.»

رضا گلستانی در انتها گفت: «از وقتی آقای رئیسی آمده، بهتر با ما همکاری می‌کنند، قبلاً مسئول ثبت‌اسناد می‌گفت یواشکی مدارک را ببین و برو. بعضی از فامیل‌های ما در آنجا زندگی می‌کنند؛ شاهدهای زیای داریم. مادر من هم ‌روی آن زمین‌ها کار کرده است. قیمت مادی این زمین 160 هکتاری الان خیلی بالاست.»

امیر گلستانی در انتها می‌گوید: «تهران بیست یک برنامه‌ای داشت، رئیس اداره منابع طبیعی هم در برنامه حضور داشت؛ مجری پیامک ارسالی ما را درباره‌ی زمین خواند و او هم پاسخ داد اشتباه یکی از همکاران ما بوده و وارثان زمین از طریق سیستم قضایی پیگیری کنند.»

جویباری: قرار بود سند به قرارداد اجاره تبدیل شود

جمشید جویباری -رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دماوند- درباره‌ی آخرین اطلاعات خود درباره‌ی زمین کیهان در دماوند به انصاف نیوز گفت: متولی واگذاری امور اراضی جهاد است و آنها باید اطلاعات بدهند. اما تا جایی که بنده می‌دانم عوامل نظارتی گفتند پیشرفت فیزیکی زیر ۴۰ درصد است، درخواست کردند سند به قرارداد اجاره تبدیل شود. چون در ابتدا سند قطعی برای کیهان صادر شده بود.

او افزود: تبدیل سند قطعی به اجاره را دادگاه پذیرفت. بعد از آن هم عوامل نظارتی باید پیشرفت فیزیکی هم برای سازمان جهاد کشاورزی بفرستند، آنها پس از بررسی تصمیم بگیرند و اخطار لازم را بدهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. مگر کیهان خود مصادره شده فعالیت غیر فرهنگی هم دارد؟ بدون توجه به ادعای خانواده گلستانی، اصل واگذاری مشکل دارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا