خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سقوط بخش صنعت و معدن در چه سالی رقم خورد؟

رشد رعد آسای صنعت و معدن ایران در اولین سال دهه هشتاد ، در سال 1391 جای خود را به سقوط بیش از 8 درصدی بخش صنعت داد .

زهرا علی اکبری در گزارشی در خبرآنلاین نوشت: بررسی رشد صنعتی ایران در دو دهه اخیر نشان می دهد ایران در دو دهه گذشته هر چند در مسیر رشد صنعتی قرار گرفته است اما در آغازین سال های دهه نود سقوطی شگفت آور را شاهد بود که این روند همچنان تداوم دارد . کاهش رشد صنعتی که ریشه در رکود ایجاد شده در اقتصاد ایران دارد، سبب شده است بخش صنعت و معدن ایران نتواند موقعیت پیشین خود را تداوم بخشد .

به این ترتیب مقایسه عملکرد سه دولت اخیر ایران نشان می دهد بهترین رشد بخش صنعت و معدن در سال های فعالیت دولت هفتم . هشتم و بدترین وضعیت در سال های استقرار دولت نهم و دهم اتفاق افتاده است . در سال های استقرار دولت یازدهم نیز تا کنون یک سال رشد بخش صنعت و معدن مثبت و در دو سال دیگر منفی گزارش شده است اما میزان رشد منفی صنعت در این دوره بسیار کمتر از دوران فعالیت دولت پیشین است.

گزارش ارائه شده در دو دهه اخیر توسط بانک مرکزی نشان می دهد بالاترین رشد صنعتی ایران در سال 1380 اتفاق افتاده است . در این سال صنعت و معدن ایران رشدی برابر با 12.9 درصد را تجربه کرد . در هشت سال فعالیت دولت هفتم و هشتم در ایران ، 5 سال رشد صنعت و معدن ایران دو رقمی گزارش شده است این در حالی است که در هشت سال فعالیت دولت نهم و دهم تنها یک سال رشد صنعتی ایران دو رقمی گزارش شده است .

در سال 1391 صنعت و معدن ایران کاهش رشدی معادل با 8.4 درصد را شاهد بود. تداوم رشد منفی بخش صنعت و معدن در سال 1392 سبب کوچک شدن سهم این بخش از اقتصاد ایران شد و در این دو سال رشد اقتصادی ایران نیز منفی گزارش شده است . هر چند در سال 1393 رشد اقتصادی و به تبع آن رشد صنعتی ایران مثبت شد اما این وضعیت در سال 1394 دوام نیاورد و گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص رشد اقتصادی 9 ماهه دلالت بر رشد منفی 1.2 درصدی بخش صنعت و معدن دارد . نمودار زیر وضعیت رشد بخش صنعت و معدن در دو دهه اخیر را نشان می دهد :

54653

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا