خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیشنهاد معاون رئیسی به «غربی‌ها»: اجلاس حقوق بشر را در سردشت برگزار کنید

دبیر ستاد حقوق بشر و ‌معاون بین‌الملل رئیس قوه قضاییه گفت: اگر غربی‌ها در ادعای خود مبنی بر صیانت از حقوق بشر صادق هستند، به جای برگزاری نشست نمایشی حقوق بشر در ژنو، اجلاس واقعی حقوق بشر را در سردشت برگزار کنند تا از نزذیک آثار جنایت‌های خود را که با گذشت بیش از سه دهه همچنان در کوی و برزن سردشت خودنمایی کرده و جان و تن جوانان دیروز و بزرگمردان امروز را ذره ذره مضمحل می‌کند، لمس کنند. 

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری کنی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه عصر امروز (پنجشنبه) در جمع خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان شیمیایی سردشت، ضمن ادای احترام به جوانمردانی که با نفس‌های به شماره افتاده‌شان، نفس دشمن را بریدند، اظهار داشت: کشورهایی که دیروز “وحشیانه” با “جنگ‌افزارهای شیمیایی‌” به جان ملت ایران افتادند، امروز “گستاخانه” با “نرم‌افزارهای قدرت اقتصادی و سیاسی” ، حقوق مردم ایران را پایمال می‌کنند.

باقری‌کنی افزود: دولت‌هایی که امروز با ابزار سیاسی و اقتصادی بیشترین فشارها و گسترده‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال می‌کنند، همان‌هایی هستند که دیروز هم سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند، هم از اقدام بین‌المللی علیه رژیم بعث جلوگیری کردند و هم از انعکاس رسانه‌ای جنایت صدام جلوگیری کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: به ساده‌لوحان غرب باور باید تصریح کرد؛ اگر ملت‌های تحت ستم، ظلم و جنایت غربی‌ها را هم فراموش کنند، آمریکا و همپیمانان غربی آن هیچگاه خوی سلطه‌گری و سرشت جنایت پیشگی را کنار نخواهند گذاشت. به همین دلیل است که “جلادان چکمه پوش” که دیروز مردم را در کوی و برزن “سردشت” خفه کردند، امروز در لباس “مدعیان حقوق بشر” در پی تضییع حقوق ملت ایران در برج و باروی “ژنو” هستند.

وی همچنین تاکید کرد: اگر غربی‌ها در ادعای خود مبنی بر صیانت از حقوق بشر صادق هستند، به جای برگزاری نشست نمایشی حقوق بشر در ژنو، اجلاس واقعی حقوق بشر را در سردشت برگزار کنند تا از نزذیک آثار جنایت‌های خود را که با گذشت بیش از سه دهه همچنان در کوی و برزن سردشت خودنمایی کرده و جان و تن جوانان دیروز و بزرگمردان امروز را ذره ذره مضمحل می‌کند، لمس کنند. 

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: در جنایت سردشت، هرچند صدام نقش جلاد را با جنایت بارترین شیوه بازی کرد، ولی رویکرد و اقدام برخی دولتهای غربی قطعا کمتر از نقش جلاد نبوده و نیست، چراکه این دولت‌ها عالمانه و عامدانه هم در ساخت و تولید و فروش سلاح شیمیایی، هم در حمایت سیاسی از صدام و جلوگیری از اقدام بین‌المللی علیه این جنایت و هم در تحمیل بایکوت رسانه‌ای در قبال این جنایت با هدف اغفال افکار عمومی به طور کامل ایفای نقش کردند.

وی یادآور شد: اسناد آمریکایی که اخیرا از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نه‌تنها از کاربرد سلاح شیمیایی توسط صدام به‌طور کامل اطلاع داشتند، بلکه علاوه بر تجهیز رژیم بعث به جنگ‌افزارهای شیمیایی‌ در دولت‌های ریگان و بوش پدر، از همه ظرفیت خود برای کابرد سلاح شیمیایی علیه نیروهای ایرانی استفاده کردند تا جایی که در سال  ١٣۶۶ و در حالی که ماهواره‌های جاسوسی آمریکا کشف کردند که ایرانی‌ها با استفاده از شکافی در خطوط دفاعی عراق، در آستانه یک پیروزی استراتژیک مهم قرار دارند، دولت آمریکا با “اطلاع کامل” از تصمیم ارتش بعث برای کاربرد سلاح شیمیایی علیه ایرانیها، محل استقرار نیروهای ایرانی را به عراقی‌ها اطلاع داد.

باقری‌کنی ادامه داد: فضاحت سیاسی و رسوایی حقوق بشری آمریکا و همپیمانان غربی آن زمانی به اوج می‌رسد که آمریکایی‌ها با تلاش اکثریت اعضای شورای امنیت برای صدور یک بیانیه (و نه قطعنامه) در محکومیت حملات شیمیایی مکرر عراق مخالفت کرده و به آن رأی منفی می‌دهند و چند کشور غربی دیگر ازجمله انگلیس و فرانسه در رأی‌گیری شرکت نکردند.

وی گفت: سردشت باید به پیشران نهضت جهانی خلع سلاح کشتارجمعی تبدیل شود و در این میان آمریکا که دارنده بزرگترین زرادخانه سلاحهای اتمی و شیمیایی در جهان است، باید به‌عنوان متهم اصلی تهدید اتمی و شیمیایی جهان به پای میز محاکمه افکار عمومی جهانی کشانده شود.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در پایان با تاکید بر اینکه دستگاه‌ قضایی به‌طور جدی پیگیر استیفای حقوق جانباران شیمیایی است، گفت: در این چارچوب تا کنون درخصوص بیش از ٢٠٠ نفر از آنها در دادگاه طرح دعوا شده که برای حدود ٧٠ تن از آنها رأی نهایی نیز صادر شده‌است. همچنین علیه چند شرکت اروپایی که در زمان جنگ مواد شیمیایی برای تولید سلاح دراختیار رژیم بعث قرار داده‌اند، در محکام بین‌المللی اقامه دعوا شده‌ است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. نمیشودمسائل را بهم مرتبط کرد….چنانکه انانند که باید درباره سردشت پاسگوباشند…بطریق اولی شما بایدبه وقایع اخیر پاسخ دهید….بزبان بهتر اهمال ویا ناعدالتی بودن دیگران نافی تکلیف ووظیفه شمانیست..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا