خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا واردات خودرو سخت شد؟

اعتماد آنلاین نوشت: بابک صدرایی کارشناس خودرو معتقد است اگر خودرو وارداتی به قیمت سامانه تخصیص خودرو و بازار برسد دیگر کسی خریدار خودروهای چینی‌ها نخواهد بود.

مدیران خودرو اصلی ترین مونتاژ کننده چینی در حالی قیمت محصولات خود را افزایش داده که بابک صدرایی کارشناس خودرو معتقد است اگر خودرو وارداتی به قیمت سامانه تخصیص خودرو و بازار برسد دیگر کسی خریدار خودروهای چینی ها نخواهد بود.

به گزارش برنا، در حالیکه هنوز بازار به طور کامل وارد فضای کاری نشده مدیران خودرو قیمت محصولات خود را افزایش داده است. نمایندگی 777 میران خودرو در آخرین قیمت گذاری قیمت FX پریمیوم را 1 میلیارد 730 اعلام کرده اما این قیمت وجود خارجی ندارد و بعد از چند تماس اپراتور شما را به سمت بازار آزاد هدایت می کند.

در این بازار هم قیمت 27 اسفند 2 میلیارد 250 میلیون بود اما در اولین هفته بعد از عید قیمت آن به 2 میلیارد و 250 میلیون رسیده است قیمت آریزو 5 توربو نیز که در سایت رسمی این نمایندگی 1 میلیارد 52 میلیون است در هفته اخر اسفند 1میلیارد و 209 بود که امروز 1 میلیارد و 262 در بازار معامله می شود. این درحالیست که وزارت صمت با شعار تنظیم بازار سال قبل وارات خودرو را آزاد کرد اما هیچ تاثیری در قیمت خودروها نداشت.

ابتدای سال نیز مدیران وزارت صمت از برنامه ریزی گسترده برای واردات خبر دادند اما مونتاژکنندگان چینی با خیال راحت باز هم قیمت ها را افزایش دادند گویا مدیران این خودروسازها می دانند که قرار نیست اعدادی که اعلام شده واقعی شوند و در این حاشیه امن قیمت های خود را افزایش می دهند و حتی برند جدید به این بازار انحصاری معرفی می کنند تا حداکثر بهره را ببرند.

این درحالیست که رئیس سازمان برنامه بودجه در تعطیلات نوروز خواستار توقف واردات خودرو شد و همزمان شایعاتی در خصوص بیش اظهاری واردکنندگان خودرو منتشر شده است.

بابک صدرایی کارشناس حوزه خودرو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر بیش اظهاری واردکنندگان خودرو اظهار داشت: این که وارد کننده قیمت یک خودرو ۱۰ هزار دلاری را ۱۵ یا ۲۰ هزار دلار اظهار کند وجود ندارد، زیرا وزارت صمت مستقلا استعلام قیمت می‌گیرد، ضمن آنکه خیلی راحت می‌توان از طریق اینترنت قیمت فوب خلیج فارس انواع خودرو را مشخص کرد.

وی ادامه داد: به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ناشی از عدم ارتباط بانکی بین المللی قیمت تمام شده خودرو‌های وارداتی بیش از بقیه کشور‌ها است و همین امر سبب می‌شود که وارد کننده هزار تا دوهزار دلار قیمت خودرو را بیشتر اعلام کند، اما اینکه بخواهد ۵۰ درصد بیش اظهاری کند امکان آن وجود ندارد.

صدرایی افزود:مشکلات و حاشیه‌هایی که امروز برای قیمت گذاری خودرو‌های وارداتی به وجود آمده به دلیل نبود شفافیت است امروز همان بلایی که سر بازار خودرو داخلی آمد برای خودرو وارداتی نیز تکرار شده، به طور مثال امروز اگر کسی بخواهد یک خودرو ۲۰۷ خریداری کند با دو قیمت روبرو است یکی قیمت کارخانه و دیگری قیمت بازار این یعنی هیچ قیمت مشخصی وجود ندارد و به دلیل نوسان زیاد قیمت ارز و نبود سیاست‌های مشخص حتی نمی‌توانید قیمت خودرو داخلی در بازار را پیش بینی کنید.

وی ادامه داد: برای خرید یک خودرو داخلی شما باید در سامانه ثبت نام کنید و اگر شرایط داشته باشید باید منتظر بمانید که تولید کننده اعلام ظرفیت کند و بعد از آن در بهترین حالت ۹۰ روز بعد می‌توانید خودرو خود را تحویل بگیرد حالا همین وضعیت برای خودرو‌های خارجی به وجود آمده و امروز کسانی می‌توانند خودرو خارجی داشته باشند که چند ماه قبل ۵۰۰ میلیون در سامانه سپرده گذاشته و حالا بر اساس خودرو‌های معرفی شده یکی از آنها را انتخاب کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در این شرایط مشخص است تویوتا کرولا ۲۰۲۳ که ۲ میلیارد و ۲۰۰ در سامانه عرضه شده قیمت آن حداقل ۴ میلیارد می‌شود این به دلیل نبود شفافیت در نحوه واردات و توزیع خودرو است از طرفی بازار به صحبت‌ها و وعده‌های مدیران اعتماد ندارد به طور مثال وقتی قانون واردات خودرو دست دوم تصویب شد قیمت خودرو‌های خارجی که در سال‌های قبل وارد شده بود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد، اما وقتی بازار دید با اینکه قانون است، اما وارداتی صورت نمیگیرد دوباره قیمت‌ها جهش پیدا کرد و حتی گران‌تر از قبل شد.

وی با بیان اینکه یک نوع شلختگی و دست اندازی در روند واردات خودرو از سوی وزارت صمت وجود دارد گفت: اگر تویوتا کرولا مدل سال به همان قیمتی که وارد کننده عرضه می‌کند به دست مصرف کننده برسد یعنی تویوتا سال بشود ۲ میلیارد دیگر کسی سمت خودرو‌های مونتاژی نمی‌رود دولت ابتدا به دنبال تنظیم بازار با خودرو‌های وارداتی بود، اما عملا مشخص شد که هیچ خودرو وارداتی کمتر از ۱ میلیارد تمام نمی‌شود در حالیکه مشکل اصلی بازار خودرو در قیمت‌های ۵۰۰ تا ۱ میلیارد است.

صدرایی در خصوص اظهارات اخیر وزیر صمت مبنی بر واردات ۱۰۰ هزار خودرو در سال جدید گفت: با وجود مشکلات عمدی و قوانین اضافی که بر سر واردات خودرو وجود دارد در خوش بینانه‌ترین حالت ۲۰ تا ۲۵ هزارواردات خودرو بنزینی خواهیم داشت این در حالیست که نیمه دوم سال انتخابات آمریکا برگزار می‌شود و در صورت رای آوری ترامپ ممکن است دولت برای مدیریت ذخایر ارزی خود واردات را محدود کند.

وی در خصوص خودرو‌های مونتاژی گفت: بخشی از جامعه دیگر به هیچ قیمتی حاضر نیستند که خودرو بی کیفیت و بدون آپشن داخلی خریداری کنند و به ناچار به سمت خورو‌های چینی رفتند این در حالیست که هر خودرو چینی به اندازه ۳ خودرو داخلی ارز بری دارد و در صورت وقوع اتفاق‌های سیاسی احتمال اینکه تولید این خورو‌ها نیز محدود شود وجود دارد.

وی در پایان تصریح کرد: زمانی وضعیت بازار متعادل می‌شود که دولت دست از دخالت در نظام واردات و توزیع خورو‌های وارداتی بردارد اگر بازار این واقعیت را حس کند که روند وارات به صورت پیوسته و بدون مشکل در حال انجام است شاهد شفافیت در قیمت گذاری خواهیم بود و این اتفاق بر قیمت گذاری خودرو‌های تولیدی نیز اثر می‌گذارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا