خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دکتر پزشکیان: هر چه بود وعده های تو خالی بود

دکتر مسعود پزشکیان گفت: هرچه بود وعده‌های توخالی بود که بعد از 8 سال معلوم شد نه از کار خبری هست نه از درمان تورم و نه برای اشتغال و فرهنگ کاری انجام شده؛ همه حرف بود. عدد و رقم که دعوا ندارد. اعداد و ارقام را بیاورید؛ 150 میلیارد دلار در هر سال؛ نتیجه مشخص است.

به گزارش انصاف نیوز (رسانه ی کمپین انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان)، این بخشی از گفته های وزیر دولت اصلاحات و کاندیدای احتمالی انتخابات آتی است که در گفتگویی با روزنامه ی همشهری بیان شده. معصومه حاتم خانی، خبرنگار پارلمانی این روزنامه در مقدمه ی این گفتگو می نویسد: مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت اصلاحات، در تمام سال‌هایی که بر کرسی وزارت بود و بعدها هم که در مجلس حضور داشت چهره‌ای معتدل از خود نشان داده و اگر جایی به تندی رفته است، تندی‌اش بی‌قانونی را نشانه گرفته است؛ چنان که در جلسه‌ی استیضاح وزیر کار علیه بی‌قانونی صحبت کرد. او به عنوان یکی از گزینه‌های اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم مطرح است.

متن کامل این گفتگو در پی می آید:

تا چندی پیش صحبت از حضور اصلاح طلبان در انتخابات بود و حالا بیشتر صحبت از نحوه حضور است، آیا اصلاح طلبان به اجماع رسیده اند؟
خبر ندارم …

خب پیش بینی و یا تحلیل شما چیست؟
اگر فضا اینطور باشد فکر نمی کنم به جایی برسند. فضا فضای بازی نیست که افراد مختلف و سلایق گوناگون بتواند حضور داشته باشند علی رغم اینکه مقام معظم رهبری در 29 بهمن توصیه کردند که افراد را به اسم بی بصیرت و ضد ولایت خطاب نکنید، اما این قاعده همچنان وجود دارد و این نوع حرفها زده می شود . تا کسی مخالف نظر فرد دیگری صحبت می کند یک انگی به او زده می شود و علیه او کارهایی انجام می دهند.
با این روند، تصور می کنم اصلاح طلبان به سادگی وارد میدان نشوند و یا نتوانند آدمی را که دلشان می خواهد برای حضور در انتخابات ترغیب کنند.

آیا اصلاح طلبان از هاشمی رفسنجانی به عنوان محور اجماع یاد می‌کنند؟
نمی دانم … احتمال دارد باشد. بالاخره آقای هاشمی یک عمر سابقه دارد، آدمی نیست که بی تجربه یا امتحان پس نداده باشد.
امروز دولتی که با هزار وعده به محرومان و خدمت سر کار آمده، در هر سال 150 میلیارد دلار درآمد داشته و کارهایش اصلا با دولت‌های قبلی همخوانی ندارد و اصلا قابل قیاس نیست. فقط شعار می‌دهند و حرف‌های بزرگ می‌زند که واقعیت ندارد. هرچه بود وعده‌های توخالی بود که بعد از 8 سال معلوم شد نه از کار خبری هست نه از درمان تورم و نه برای اشتغال و فرهنگ کاری انجام شده؛ همه حرف بود. عدد و رقم که دعوا ندارد. اعداد و ارقام را بیاورید؛ 150 میلیارد دلار در هر سال؛ نتیجه مشخص است.

یعنی نامزد شدن هاشمی رفسنجانی فرصتی برای اصلاح طلبان به دست می‌دهد تا بر روی او اجماع کنند؟
اگر او کاندیدا شود تصور می کنم در بین کاندیداهای مطرح، اصلاح طلبان از او حمایت کنند.

از شما به عنوان یکی از گزینه‌های اصلاح طلبان یاد می‌شودريال چقدر می‌شود روی حضور مسعود پزشکیان در انتخابات آینده حساب کرد؟
فعلا هیچ … هنوز تصمیمی نگرفتم. علاوه بر اینکه من کاندیدای حزب و گروه و دسته خاصی نیستم. من بارها اعلام کردم وابسته به جناحی نبوده‌ام و عضو رسمی گروهی نیستم، همیشه دنبال این بودم که هر کسی حرف حق را بزند از او دفاع کنم و با او همکاری کنم. بنابراین در این مملکت چه اصلاح طلب چه اصولگرا وقتی سر کار بودند با آنها همکاری کردم تا مشکلی از مردم را حل کنیم.
این جوی که درست کردیم و جناح و جناح‌بازی‌ها که هر کسی به قدرت رسید طرف مقابل را حذف کند از اشتباهات بزرگ در این مملکت است. بالاخره درهر دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا افرادی هستند که می‌توانند در بخش‌هایی از کشور کارهای خوبی انجام دهند، پس هر گروهی بیاید سر کار باید از توانمندان گروه دیگر استفاده کند.

بنابراین شما تاکید می‌کنید به لحاظ تفکری به اصلاح طلبان نزدیک هستید اما رسما عضو اصلاح طلبان نبوده و نیستید؟
من معتقدم مملکت را بدون اصلاح نمی‌شود درست کرد و همچنین معتقدم بدون اصول و پایه، اصلاح ممکن نیست. یک فرد باید اصولی داشته باشد که اصلاحاتی روی آن انجام شود وگرنه بدون اصول اصلاحات معنا ندارد.

چه گروه‌هایی از شما برای حضور در انتخابات به عنوان یک کاندیدا حمایت می‌کنند؟
فعلا نمی‌خواهم در این مورد حرف بزنم … ولم کن! (با خنده)

گفته شده ستادهای حمایت از شما هم تشکیل شده و حاج مصطفی مولوی مسوولیت این ستادها را برعهده گرفته است، تایید می‌کنید؟
فعلا چنین چیزی نیست. حاج مصطفی مولوی ستادی تشکیل نداده، او رییس ستاد انتخاباتی من در انتخابات مجلس نهم بود الان هم یکدیگر را می‌بینیم، اما [با آنها] برای انتخابات ریاست جمهوری تصمیمی نگرفته‌ایم که او ستاد تشکیل دهد یا همکاری کند. اما یک عده‌ی دیگری دارند کارهایی انجام می‌دهد و فعالیت‌هایی دارند و این موضوع را پیگیری می‌کنند.

در ماجرای استیضاح در نطق خود از بی قانونی انتقاد کردید، قبل از آن در همایش مردمسالاری هم از بی قانونی گلایه کرده بودید، مرجع این بی قانونی کیست؟
رهبر انقلاب در دیدار 29 بهمن با مردم تبریز صراحتا گفتند کاری که رییس دولت کرد خلاف قانون، خلاف اخلاق و خلاف شرع و مصالح مردم بود. واقعا این رئیس دولت خلاف قانون عمل می‌کند، قانون یعنی آنچه مجلس می‌نویسد و شورای نگهبان تایید می‌کند؛ اما دولت اجرا نمی‌کند. این خیلی غیر منطقی است و با هیچ عقلی جور نیست. دولت موظف است آنچه قانون است انجام دهد.

آیا امیدوار هستید که این رویه‌ی بی قانونی که پایه گذاری شده در دولت آینده اصلاح شود؟
بستگی دارد به اینکه چه دولتی سر کار بیاید. البته در این میان نمی‌شود مجلس را بی تقصیر دانست. اگر روز اولی که این دولت خلاف قاون عمل می‌کرد جلوی او می‌ایستادند، سوال می‌کردند یا در صورت ادامه‌ی روند بی قانونی عدم کفایت می‌دادند، به اینجا نمی رسیدیم. هیچ رییس دولتی و هیچ کسی نمی‌تواند و حق ندارد خلاف قانون عمل کند اما متاسفانه سالهاست که این اتفاق افتاده است و ادامه هم دارد.
ادامه‌ی بی قانونی را در ارایه‌ی لایحه‌ی بودجه به مجلس هم شاهد بودیم. رییس جمهور لایحه‌ی بودجه را به معاون دست چندم خود داد تا به مجلس بدهد و طبق قانون که باید به مجلس گزارش عملکرد می‌داد، این گزارش را هم نداد. این دهن کجی به مجلس است و قابل قبول و اخلاقی نیست.
رییس جمهور درنهایت کار خودش را می‌کند حتی به بودجه‌ای هم که می‌نویسد عمل نمی‌کند و باز کار خودش را می‌کند.

آیا بداخلاقی سیاسی هم ریشه در بی قانونی دارد؟
بله قطعا همین است. همه‌ی ریشه در بی قانونی دارد. اگر قانون در راس باشد و کسی خلاف کرد گوشش را بگیرند دیگر بداخلاقی نمی‌کند. اما وقتی بداخلاقی کرد و ادامه داد و کسی با او کاری نداشت مطمئنا ادامه می‌دهد.

فکر می‌کنید انتخابات آینده به بداخلاقی‌هایی مثل بداخلاقی‌های سال 88 یا بداخلاقی‌هایی از نمونه‌ی آنچه در روز اسیتضاح رخ داد گره بخورد؟
تصور می‌کنم این دولت این نوع کارها در ذاتش است. این سوال که آیا اتفاق می‌افتد، معنی ندارد. این دولت این کار را خواهد کرد، به سادگی هم اصلاح شدنی نیست.

چگونه می‌توان جلوی آن را گرفت؟
راهکار اجرای قانون است، برای همین گفتم که ما در مجلس مقصر هستیم. اگر همه در چارچوب قانون نظارت و پیگیری کنیم به اینجا نمی‌رسیدیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا