خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگرانی مولوی عبدالحمید از «محدودیت‌ بعضی مدارس دینی اهل‌سنت»

مولوی عبدالحمید امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان گفت: متاسفانه اخیرا بعضی از مدارس دینی اهل‌سنت در استان خراسان رضوی مجبور به اخراج طلاب پسر و دختری شده‌اند که از مناطق کردنشین برای تحصیل به این مدرسه آمده بودند که بعضاً چندین سال هم در این مدارس درس خوانده بودند.

به گزارش انصاف نیوز، وی در گفت و گویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر خود در این باره افزود: همچنین فشارهای مشابه بر علمای مدارس در استان آذربایجان غربی منجر به تعطیلی مدرسه دینی «امام نووی» بوکان شده و مدیر مدرسه دینی صلاح‌الدین ایوبی ارومیه نیز مدتی را در زندان گذرانیده است. اخباری هم از استان کرمان مبنی بر احضار برخی از علمای این مناطق از سوی برخی نهادها و پافشاری آنها بر عزل یا جابه‌جایی علما شنیده می‌شود.

مولانا عبدالحمید آنچه «برخوردهای سلیقه‌ای با علما و ایجاد محدودیت برای مدارس» خواند را «بر خلاف قانون و وحدت» دانست و گفت: «قانون اساسی به تمام مذاهب آزادی داده است. کسانی که می‌خواهند یکسری کارهایی انجام دهند، بهتر است قانون اساسی را طبق خواسته‌ها و اهداف‌شان تغییر دهند، درغیر این‌صورت باید به قانون پایبند باشند و آزادی‌های مذهبی را سلب نکنند. عرف و فرهنگ ملت شریف ایران نیز با چنین برخوردهایی سازگار نیست.»

وی بر لزوم «شناسایی» عاملان این رفتارها تاکید کرد و گفت: «مسوولین باید این عوامل را شناسایی و جلوی اِعمال سلیقه‌ها و این اقدامات را از سوی هر فرد یا نهاد و ارگانی که هست بگیرند. ما می‌دانیم که مسوولین نظام از چنین مسائل و اقداماتی مبرّا هستند. در بین مسوولین عالی‌رتبه نظام که از سعه‌صدر برخوردارند، افرادی که تحمل اقامه نماز و تعلیم را نداشته باشند وجود ندارد.»

مولوی عبدالحمید در ادامه به تشریح فضای حاکم بر مدارس دینی اهل‌سنت در ایران پرداخت و گفت: «مدارس دینی اهل‌سنت سراسر کشور یک فرصت‌اند، زیرا با افراط‌گرایی، تکفیر و تفرقه مخالف‌اند و در راستای وحدت و تقریب کار می‌کنند و بر این موضوع اجماع دارند. مدارس دینی ما از لحاظ آرامش و سلامتی فکر جزو بهترین مدارس کشور هستند. علما، طلاب، دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان مدارس ما در داخل و خارج کشور هرگز با گروه‌های افراطی، تکفیری و تندرو همراه نبوده‌اند و همواره در مقابل کسانی که دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف هستند ایستادگی کرده‌اند، به‌طوری‌که هم‌اکنون بعضی از علمای سرشناس اهل‌سنت از سوی افراط‌گرایان مورد تهدید قرار داشته و حتی تهدید به قتل شده‌اند.»

وی تصریح کرد: «طلاب خارجی (تاجیکستانی و افغانستانی) که در مدارس ما تحصیل کرده‌اند در تمام صحنه‌ها، ازجمله: هفته وحدت، راهپیمایی 22 بهمن و سایر صحنه‌های انقلاب با ما همراه بوده‌اند و با همین فکر در کشورهای خودشان به فعالیت‌های علمی و فرهنگی مشغول هستند. دولت‌های کشورهایی همچون افغانستان و تاجیکستان به این موضوع اعتراف کرده‌اند که مدارس دینی اهل‌سنت در ایران جزو آرام‌ترین مدارس هستند و هیچ تمایلی به افراط‌گرایی ندارند. فعالیت ما در راستای امت واحده است که امیدواریم مسئولین نیز در این مسیر ما را یاری کنند.»

مولوی عبدالحمید تاکید کرد: «شاید ما هم تا حدودی کوتاهی کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم گزارشی از اوضاع مدارس دینی خود را به‌صورت کتبی یا شفاهی به مسوولین ارائه نماییم، اما به مسوولین امر اطمینان می‌دهیم طلابی که در مدارس ما درس بخوانند هرگز علیه نظام، شیعه و هیچ‌کدام از فرَق اسلامی نخواهند بود. طلاب خارجی در مدارس ما، علاوه بر فراگیری دین، با فرهنگ و تمدن ایرانی نیز آشنا می‌شوند.»

وی در پاسخ به این موضوع که برخی «حنفی» و «شافعی»بودن طلاب اهل‌سنت را بهانه‌ محدودیت‌های خود قرار داده‌اند، تصریح کرد: «ما مدت‌هاست که بحث «حنفی» و «شافعی» را در بین خودمان حل کرده‌ایم و الان دیگر این موضوعات مطرح نیستند. ما حتی فاصله‌هایی که بین شیعه و سنی بوده‌ است را کاهش داده‌ایم و با هم متحد شده‌ایم؛ شافعی و حنفی که با یکدیگر مشکلی نداشته‌اند. کسانی که هنوز درگیر تعصبات مذهبی هستند نسبت به دنیای اطراف بی‌اطلاع و از شرایط کنونی جهان بی‌خبرند و نیاز زمان را درک نمی‌کنند.»

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به نبود هیچ‌گونه محدودیتی برای ثبت‌نام طلاب داخل و خارج کشور در حوزه‌های علمیه اهل‌تشیع در کشور اشاره کرد و گفت: «عزیزان شیعه از داخل و حتی خارج کشور برای ثبت‌نام در حوزه‌های علمیه برادران شیعه در قم، مشهد یا اصفهان هیچ ممانعت و محدودیتی ندارند، انتظار داریم همین آزادی برای مدارس دینی اهل‌سنت نیز وجود داشته باشد. شاید همه طلاب خارجی به‌خاطر دغدغه تغییر عقیده و افکارشان نخواهند به «جامعة‌المصطفی» در قم بروند، چون جامعة‌المصطفی نتوانسته از علما و اندیشمندان اهل‌سنت در این دانشگاه استفاده کند، اما باتوجه به اینکه مذهب غالب در کشورهای همسایه «حنفی» یا «شافعی» است، طلاب در این کشورها تمایل بیشتری به ثبت‌نام در مدارس اهل‌سنت کشور دارند. لذا با توجه به درخواست‌های مکرری که از سوی طلاب خارجی برای ثبت‌نام در مدارس دینی اهل‌سنت بلوچستان داریم، نه‌تنها انتظار ایجاد محدودیت برای ثبت‌نام طلاب در داخل کشور را نداریم، بلکه درخواست ما آن است که مسئولین امر به ما اجازه دهند از کشورهای همسایه نیز طلبه پذیرش داشته باشیم.»

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان از طلاب خارجی به‌عنوان «سفیران» ایران اسلامی یاد کرد و گفت: «طلابی که از کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران اسلامی می‌آیند در واقع سفیرانی هستند که بدون دریافت هیچ حقوقی، اندیشه، فرهنگ و تمدن ایرانی را به کشورهای خودشان منتقل می‌کنند؛ کاش مسوولین در این باره فکر می‌کردند. اگر ما طلاب کشورهای اسلامی را قبول نکنیم و اجازه تحصیل را در کشور به آنها ندهیم، آنان به کشوری دیگر رفته و سفیر آن کشور می‌شوند. برخی از آنان نیز به کشورهایی که دارای افکار تند و افراطی هستند می‌روند و وقتی برمی‌گردند علیه ما فتوا صادر کرده و ما را «تکفیر» می‌کنند. آیا عاقلانه است که ما طلاب و دانشجویانی را که به قصد کسب دانش به کشور ما می‌آیند، اجازه ندهیم و آنها را به جاهایی سوق دهیم که فردا مخالف ما باشند؟»

مولوی عبدالحمید در ادامه نسبت به «عواقب و پیامدها»ی رفتارهای مورد اشاره‌اش هشدار داد، آنها را باعث تقویت افراطی گری دانست و گفت: «ما باید دوراندیشی و سعه‌صدر داشته باشیم و از وضعیتی که جهان اسلام بر اثر فشار و تنگ‌نظری با آن مواجه شده است عبرت بگیریم، باید به فشارها و تنگ‌نظری‌ها پایان دهیم و کاری نکنیم که عده‌ای عصبانی شوند و بگویند اینجا اجازه اقامه نماز و آموزش و تعلیم داده نمی‌شود. چنین تنگ‌نظری‌هایی «مغایر با منویات مسئولین نظام» است. کسانی که دست به اِعمال فشار می‌زنند چرا از رهبر معظم انقلاب، دولت تدبیر و امید و سایر مسوولین نظام که دارای سعه‌صدر و دید وسیع هستند، پیروی نمی‌کنند؟!»

وی در پایان، خطاب به علما و اصحاب مدارس گفت: «علما و اصحاب مدارس استقامت کنند و به مدارس خودشان بازگردند و کار تعلیم و تعلّم را تعطیل نکنند و دلسرد و ناامید هم نشوند. باید تحت هر شرایطی در مدارس خود بمانند و ضمن دفاع از آزادی‌های قانونی به خدمت دین ادامه دهند.»

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. “مسوولین نظام از چنین مسائل و اقداماتی مبرّا هستند. ”
    مسئولین نظام از چنین مسائل و اقداماتی مبرا هستند . چه حرف قشنگی ، یادم باشه این حرف قشنگ را یادداشت کنم . مسولین نظام از چنین مسائل و اقداماتی مبرا هستند !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا