خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انواع کمپ ترک اعتیاد و روش درمانی آنها

رپورتاژآگهی

کمپ های ترک اعتیاد دو گروه هستند : اجباری و اختیاری . کمپ های اختیاری عموما به صورت خصوصی اداره می گردند ولی کمپ های اجباری هم به صورت خصوصی و هم به صورت دولتی اداره می گردند.

کمپ ترک اعتیاد اختیاری

این کمپ ها به صورت خصوصی و خودگردان اداره می گردند و پذیرش بیماران در این کمپ ها به صورت داوطلبانه است.

افراد معتادی که با اراده خود تصمیم به ترک اعتیاد میگیرد ،عموما از افرادی که به اجبار به کمپ های ترک اعتیاد برده می شوند ، در ترک موفق تر هستند و احتمال بازگشت آنان به اعتیاد بسیار کمتر است مگر آنکه انگیزش لازم توسط مشاورین و روانشناسان برای بازگشت فرد به یک زندگی پاک و سالم ایجاد گردد .

این افراد با پرسنل درمانی و مشاوران خود ارتباط خوبی برقرار کرده  و راهنمایی های آنان را پذیرا هستند .ولی برعکس افرادی که به اجبار به کمپ ها برده می شوند ، در برابر ترک و دستورالعمل های تجویزی مقاومت می کنند و این امر باعث ناراحتی پرسنل و خود بیمار می گردد.

در کمپ های ترک اعتیاد اجباری نیاز به حضور پرسنل بسیار صبور و باتجربه است و این درک را باید داشته باشند که معتاد یک بیمار است و بیشتر از آنکه از نظر جسمی بیمار باشد ، از نظر روحی و روانی بیمار است و ابتدا باید از نظر روانی آماده  این کار گردد بنابراین وجود مشاوران و روانشناسان دلسوز در این مراکز، دارای اهمیت زیادی است.

در کمپ های خصوصی دارای مجوز های قانونی عموما از پزشک ، مشاور و مددیاران با تجربه استفاده می گردد و در طول دوره درمان ، جلسات مشورتی و روانشانسی با بیمار و خانواده های آنان برگزار می گردد.

جهت کسب اطلاع از هزینه دوره ترک اعتیاد در یک کمپ خصوصی و دارای مجوز از سازمان بهزیستی و همچنین گرفتن مشاوره تلفنی ، بر روی آدرس اینترنتی زیر کلیک نمایید: https://rahebidari.com  

کمپ ترک اعتیاد اجباری

کمپ های ترک اعتیاد اجباری نیز دو دسته هستند. دسته اول خصوصی بوده و به درخواست خانواده های افراد معتاد اقدام به انتقال و ترک فرد معتاد می نمایند و دسته دوم تحت مدیریت دولتی هستند و عموما افراد معتادی که توسط نیروهای انتظامی و یا شهرداری جمع آوری می شوند به این کمپ ها جهت درمان انتقال می یابند.

برخی کمپ های خصوصی ضمن پذیرش بیماران داوطلب ، اقدام به پذیرش بیماران به صورت اجباری نیز می نماید .

عموما خانواده های افراد به شدت معتادی که فرد معتاد تمایل و اراده ای برای ترک ندارد ، با مراجعه به این کمپ ها ، تقاضای  می کنند که فرزند یا همسر آنها به اجبار به این کمپ ها انتقال داده شوند. خانواده های این افراد ابتدا با مراجعه به دادگاه ،حکم قضایی جهت انتقال فرد معتاد به کمپ دریافت می نمایند.

در چنین کمپ هایی ، افراد متخصصی حضور دارند که جهت انتقال فرد معتاد آموزش دیده و به محل اعزام می گردند.

برخی از کمپ ها نیز هستند که توسط دولت اداره می گردند و معتادان متجاهری که توسط نیروی انتظامی  جمع آوری می شوند به این کمپ ها انتقال می یابند.

فرق کمپ های ترک اعتیاد خصوصی اجباری با کمپ های دولتی که معتادان متجاهر به آنان منتقل می گردد در این است که در کمپ خصوصی اجباری ، انتخاب کمپ و خدماتی که ارائه می گردد در انتخاب خانواده و یا همراه بیمار است در حالی که زمانی نیروی انتظامی معتادان را جمع آوری می کند و به کمپ های اجباری انتقال می دهد ، انتخاب کمپ در اختیار معتاد و یا خانواده او نیست.

همانطور که گفته شد اعتیاد یک بیماری است و گاهی خود بیمار بر بیماری خود اذعان دارد و از آن رنج می برد و به این درک رسیده که باید خود را نجات دهد و گاهی برخی بیماران چنان درگیر این افیون هستند که زندگی بدون آن را غیر ممکن می دانند و حتی خود را بیمار نمی دانند و مساله مهم آن است چگونه فرد معتاد را راضی به ترک کنیم ؟

مشکلی که در برخی کمپ های ترک اعتیاد به ویژه کمپ های ترک اعتیاد اجباری بدون مجوز در رسانه ها دیده یا خوانده می شود ، ناشی از عدم تجربه و تخصص پرسنل این مراکز است که زمانی که با نافرمانی معتادان جهت ترک روبرو می گردند با توسل به خشونت و زور تلاش می نمایند که فرد معتاد را با روش های غیر علمی ترک دهند ، بدون آنکه با روانکاوی و مشاوره های تخصصی ، آمادگی روانی و انگیزش را جهت ترک در معتادان به وجود آورده باشند.

در چنین شرایطی اگر معتادی به اجبار در کوتاه مدت ترک داده شود،چون انگیزه های روانی در او همچنان وجود دارد و ریشه های گرایش او به مواد مخدر همچنان باقی است ، پس از خروج از کمپ ، دوباره به سمت مواد مخدر باز می گردد.

روش درمانی کمپ های ترک اعتیاد مجاز

معتادان پس از معاینات اولیه و پذیرش در کمپ ترک اعتیاد ، هفته اول را به صورت دوره ترک جسمی می گذراند. دوران ترک جسمی اعتیاد کوتاه مدت است و وابستگی جسمی طی یک هفته از بین می رود.

در این مدت جهت ترک راحت و بی درد بیماران ، داروهایی نیز با تشخیص و تجویز پزشک به بیماران داده می شود که مصرف آنها کوتاه مدت بوده و پس از یک هفته قطع می گردد.

مهمترین بخش درمان ، درمان روحی و روانی بیماران است که به زمان بیشتری نیاز دارد.

این دوره حدود 3 الی 4 هفته زمان نیاز دارد .

در این مدت افراد در جلسات مشاوره و روانکاوی خصوصی و گاها  عمومی شرکت می نماید .

هدف از این جلسات ، ایجاد انگیزش برای زنگی پاک و سالم است و همچنین کم کردن آسیب های روحی و روانی که فرد معتاد با آنها مواجه بوده یا هست.

همچنین جلساتی نیز با خانوده ها جهت مشاوره و آموزش های پس از ترک ، برگزار می گردد.

دوره ترک اعتیاد و مراقبت های پس از آن دارای اصول ، باید ها و نباید هایی است که باید توسط افراد متخصص اجرا و به خانواده ها آموزش داده شود.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمپ ترک اعتیاد و شرایط پذیرش بیماران، می توانید به سایت اینترنتی rahebidari.com  مراجعه نمایید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا