خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیش‌بینی قیمت دلار در ۱۴۰۰ از نگاه کارشناسی و دلالان

امیرحسین ناظری کنزق: یک کارشناس بازارهای مالی معتقد است قیمت دلار بدون توجه به شرایط داخلی ایران، به علت اوضاع بد اقتصاد جهان، باثبات‌تر خواهد بود. اما دلالان میدان فردوسی معتقدند قیمت دلار در سال آینده و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به شدت افزایش پیدا می‌کند.

قیمت آینده‌ی دلار و طلا همواره یکی از موضوعات مهم در سال‌های اخیر است. بیشتر شدن نوسانات قیمت دلار در چند سال اخیر و وابستگی قیمت کالاهای اساسی و مصرفی مردم به این ارز اهمیت این قیمت را بیشتر کرده است.

انصاف نیوز برای بررسی آینده‌ی قیمت دلار با دلالان میدان فردوسی و همچنین «میثم رادپور» کارشناس بازارهای مالی گفت‌وگو کرده است.

یکی از نکات جالب در مراجعه به میدان فردوسی تهران این بود که صرافی‌ها به‌هیچ‌عنوان به سوالی در مورد دلار پاسخ نمی‌دادند. صرافی‌های مختلف سوالاتی را که تحت عنوان خبرنگار و بدون عنوان کردن خبرنگار بودن، پرسیده شد را در تمام موارد بی‌پاسخ گذاشتند.

رفتار صرافی‌ها مانند رفتار کارمندان ادارات دولتی بود. آنها فقط یک کار مشخص را برای عده‌ای مشخص انجام می‌دهند و پاسخ هیچ سوال دیگری را نمی‌دهند. شاید این به‌خاطر وجود مشتری‌های تضمینی و خاص آنها باشد و یا شاید به‌خاطر قوانین سفت‌وسخت برای آنها.

ولی دلالان با کمی تلاش اعتماد کرده و صحبت می‌کنند. روبروی مرکز تجارت جهانی فردوسی، پاساژی که حالا تبدیل به لباس‌فروشی شده است چند دلال دور هم جمع شده‌اند. به جمع آنها می‌روم و در مورد قیمت دلار صحبت می‌کنم. بعد از آنکه قول می‌گیرند که نه عکسی از آنها بگیرم و نه اسمی از آنها بیاورم، می‌گویند: «قیمت دلار قبل از انتخابات پایین می‌آید و بعد از آن ناگهان جهش خواهد کرد.» یکی از آنها می‌گوید: «همیشه در سال‌های اخیر برای بردن سود زیاد باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری دلار خرید. شما بروید تاریخ را نگاه کنید. همیشه چند ماه قبل و چند ماه بعد از انتخابات قیمت دلار خیلی اختلاف دارد و کسانی که در آن برهه دلار بخرند سود می‌کنند.»

گزاره‌ی فوق طبق بررسی‌های انصاف نیوز صحیح نیست. در تصاویر زیر نمودار قیمت دلار چند ماه قبل و چند ماه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سه دوره‌ی گذشته را مشاهده می‌کنید.

میثم رادپور -کارشناس بازارهای- مالی ولی چنین نظری ندارد: «باید دید تلاش دولت روی دلار چطور نتیجه خواهد داد. دولت ما همواره علاقه داشته تا قیمت ارز را پایین نگه دارد. تا جایی هم که بتواند این کار را انجام می‌دهد اما راهی بازار غلبه می‌کند و قیمت را می‌شکند در همین دوره اخیر هم تلاش کردند که این کار را انجام دهند ولی نتوانستند. اگر به طور اتفاقی پیش از انتخابات ایران اتفاقاتی بیفتد برای نمونه منابع ارزی آزاد شود یا شرایط آمریکا تغییر پیدا کند، این اتفاقات می‌تواند به‌صورت کوتاه‌مدت قیمت دلار را پایین بیاورد.»

وی افزود: «منظور من این است که‌این‌طور نیست که دولت هروقت اراده کند بتواند قیمت دلار را پایین بیاورد؛ دولت همواره می‌خواهد قیمت ارز را پایین نگه دارد اما نمی‌تواند. مگر اعلام نکردند که قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان می‌شود؟ برای چه چنین حرفی را زدند؟ مگر آقای همتی بارها نگفتند قیمت ارز پایین می‌آید و به جز اینکه ضایع شد چیزی عایدشان نشد. همواره دولت به دنبال کاهش قیمت است ولی گاهی فشار به بازار قیمت را شکانده و دولت هم تسلیم شده است.»

این کارشناس بازار دلار توضیح داد: «بنابراین به این موضوع دقت کنیم، زمانی که می‌گویم نزدیک انتخابات قیمت ارز کم می‌شود باید شرایط آن فراهم باشد. اگر الان اوایل سال ۹۶ بود که چنین شرایطی فراهم نبود. حتماً تلاش‌هایی برای پایین آوردن قیمت دلار می‌کنند، شاید هم بتوانند چند ماه به تعویق بیندازند ولی در نهایت از دستشان خارج می‌شود.»

رادپور اضافه کرد: «دولت همواره تلاش می‌کند قیمت دلار را پایین نگه دارد، شاید در زمان انتخابات کمی شدت این تلاش بیشتر شود ولی این شدت هم به شرایط و امکانات دولت بستگی دارد. الان شرایطی پیش‌آمده که خوشایند است؛ مانند آمدن بایدن و گمانه‌زنی‌هایی که در مورد آزاد شدن برخی منابع ارزی گفته می‌شود اگر این اتفاقات نیافتد دولت نمی‌تواند کاری کند.»

در مورد قیمت سکه نیز با یکی از دلالان که درست کنار ساختمان بانک شهر در ضلع جنوب غربی میدان فردوسی بساط کرده است صحبت می‌کنم. او معتقد است که قیمت سکه و طلا به شدت صعودی خواهد بود. چراکه دولت پیش از انتخابات حجم خوبی سکه وارد بازار می‌کند و با پایین آمدن قیمت خریداران زیاد می‌شوند، و وقتی دولت بعدی نتواند این کار را انجام بدهد قیمت بالا رفته و تجربه‌ی او نشان می‌دهد که وقتی چیزی روبه‌رشد است مردم به سمت آن هجوم می‌آورند و همین هجوم باعث بالارفتن قیمت خواهد شد.

میثم رادپور بازار سکه و طلا را این‌طور تحلیل می‌کند: «قیمت طلا و سکه دو عامل مشخص دارد، اولی قیمت دلار به ریال و دومی قیمت اونس به دلار است. پارامتر اول مربوط به داخل و پارامتر دوم مربوط به خارج است. هر دو عامل نسبت مستقیم با قیمت طلا دارند؛ یعنی اگر دلار نسبت به ریال ۱۰ درصد گران شود طلا هم به همان میزان گران می‌شود درباره پارامتر اونس به دلار هم عیناً همین‌طور است. یعنی رابطه یک‌به‌یک محکمی دارد. در ماه‌های اخیر هم دلار پایین آمده و هم اونس و هر دوی اینها باعث شده تا طلا نسبت به ریال کمی ارزان‌تر شود. البته بیشترین نوسان قیمت طلا مربوط به دلار است.»

وی افزود: «تصور من این است که قیمت طلا در بازارهای جهانی در ماه‌های آینده به شدت صعودی باشد. چون تصور می‌کنم تمام کالاهای اساسی و فلزات گران‌بها افزایش قیمت داشته باشد و در نتیجه قیمت طلا در ایران هم بالا می‌رود. به نظرم قیمت اونس جهانی یک دوره صعودی بسیار بلندمدت را در چند سال آینده خواهد داشت و به‌طورجدی قیمت طلا در دنیا بالا می‌رود.»

اما نکته مهم دیگر «رابطه‌ی ایران با آمریکا» است. برخی این نکته را بسیار تأثیرگذار می‌دانند. در حوالی میدان فردوسی با چند دلال که حرف می‌زنم چنین نکته‌ای را تأیید می‌کنند. ولی کارشناس بازارهای مالی تأثیر رابطه ایران و آمریکا با قیمت دلار را این‌طور توضیح می‌دهد: «در ۴۰ سال گذشته دولتمردان علی‌رغم میل باطنی خود شاهد جهش‌های ارزی بودند. حتماً بخشی از مشکلات ما به‌خاطر تحریم‌هاست. اگر ما مذاکره کنیم و موفقیت‌های نسبی مانند همین برجام به دست بیاوریم مدتی ثبات قیمت دلار را شاهد خواهیم بود و بعد از آن دوباره افزایش قیمت را می‌بینیم. یعنی همان چیزی که از اول انقلاب شاهد آن بوده‌ایم که گاهی قیمت تثبیت می‌شود و دوباره جهش پیدا می‌کند.»

رادپور ادامه داد: ولی اگر ما به یک توافق جامع برسیم و مشکلمان را با دنیا حل کنیم شاهد این الگوی تثبیت جهش همیشگی نخواهیم بود و رفتار سیاست‌گذاران اقتصادی ما تغییر پیدا می‌کند. چون ما همواره در فشار هستیم و به دنبال بهبود نسبی هستیم پس رفتار سیاست‌گذاران اقتصادی ما فقط برای تثبیت است نه برای اصلاح قیمت.»

او با اشاره به دو پارامتر که معمولاً تحلیل‌گران از آن غافل هستند بازار باثبات‌تری را برای دلار در کشور پیش‌بینی کرد و گفت: از طرف دیگر اقتصاد دنیا تغییر کرده است و نظام پولی بین‌المللی هم در معرض خطر جدی است. این تحلیل روتین صحیح است که اگر ما ۳۰ درصد در کشور تورم داریم قیمت دلار هم باید ۳۰ درصد اضافه بشود. البته باید این را در نظر گرفت که گاهی منابع ارزی برای تغذیه بازار وجود ندارد و قیمت بالاتر می‌رود. ولی تحلیل دیگری هم وجود دارد و آن هم اینکه نظام پولی دنیا دچار تغییراتی شده و به طرز باورنکردنی رو به افول است. یعنی نظام پولی دنیا به جایی رسیده که چند سال قبل به ما می‌گفتند چنین اتفاقی می‌افتد باورمان نمی‌شد.»

وی افزود: دولت‌ها به طور بی‌سابقه‌ای پول چاپ کردند. شاید باورتان نشود که حجم اسکناسی که دولت آمریکا در سال ۲۰۲۰ چاپ کرده است همان حجمی است که ما چاپ کرده‌ایم با این تفاوت که آنها تورم نداشتند و ما همواره تورم ناشی از نقدینگی را داشته‌ایم. البته به این سادگی هم نیست که بتوانند در بروند و بالاخره این افزایش نقدینگی روی تورم آنها اثر می‌گذارد. درست است که با افزایش نقدینگی تورم ایجاد می‌شود و به همان نسبت ارزش ریال نسبت به دلار کم می‌شود اما این نکته را نباید نادیده گرفت که آمریکا هم به همان میزان پول چاپ کرده علی‌الخصوص بعد از بحران کرونا این اتفاق تشدید شده است. به نظر من اقتصاد دنیا وارد مرحله تورم شده است و این به نفع پول ملی ماست. یعنی حداقل شتاب سقوط ارزش ریال نسبت به دلار کم خواهد شد.»

او عامل دوم را این‌طور تبیین می‌کند: «به جز تحلیل‌های روتین نکته دومی که باید به آن دقت کرد این است که کالاهای اساسی در دنیا وارد کانال افزایش قیمت اساسی شده‌اند و این خبر برای کشور ما که صادرات بسیار زیاد کالاهای اساسی دارد خبر خوبی است چون باعث افزایش منابع ارزی ما می‌شود. برخلاف تحلیل‌های روتین من نسبت به قیمت دلار در ماه‌های آینده و سال‌های آینده خوش‌بینم و معتقدم ثبات بیشتری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه خواهد کرد. یعنی حداقل شاهد افزایش قیمت‌های افسارگسیخته نخواهیم بود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا