خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اگر رئیسی و قالیباف 1400 نیایند چه خواهد شد؟

زهرا منصوری، انصاف نیوز: مهدی چمران می‌گوید اگر رئیسی و قالیباف نیایند، احتمالا تعداد زیادی از کاندیدها در جناح اصولگرا وارد معرکه می‌شوند؛ البته وی معتقد است برای پیش‌بینی در این زمینه زود است. از سوی دیگر محمدصالح مفتاح هم به انصاف نیوز می‌گوید گر آقای رئیسی بیایند اجماع بالفعل است در غیر این صورت انتخابات پیچیده خواهد شد و چهره‌های اصولگرا با گفت‌وگو می‌توانند به یک تصمیم واحد برسند. اما حسن بیادی نظری متفاوت دارد و معتقد است چه فرقی می‌کند رئیسی یا قالیباف رئیس جمهور شوند وقتی ساختار کشور معیوب است. علی قلهکی نیز می‌گوید «به نظرم آقای رئیسی در نهایت برای انتخابات کاندید خواهد شد» و هم‌چنین معتقد است قالیباف اگر بیاید هم رای نمی‌آورد.

چندی پیش محسن پیرهادی عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: قالیباف در پاسخ به توصیه‌ها برای نامزدی در ⁧ انتخابات ۱۴۰۰⁩ گفت: «بر مجلس تمرکز داشته و بنای کاندیداتوری ندارند؛ نیروهای انقلاب تلاش کنند ظرفیت خود را متمرکز بر موفقیت گزینه واحد کنند.»

توییتر محسن پیرهادی

از سوی دیگر خبرهایی ضد و نقیض به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه ابراهیم رئیسی هم نامزد 1400 نیست. غیبت رئیسی موضوعی است که می‌تواند معادلات انتخابات را پیچیده‌تر کند؛ به گفته‌ی تحلیل‌گران در اینصورت احتمالا جریان اصولگرا با چند چهره به میدان می‌آید و شکافی میان اصولگرایان شکل خواهد گرفت. از طرفی برخی هم گمان می‌کنند اگر ابراهیم رئیسی برای 1400 نیاید احتمالا قالیباف نامزد شود اما اجماع بر سر رئیسی بسیار راحت‌تر از قالیباف است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که عدم حضور ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف -دو سیاستمدار مطرح اصولگرا- چه تاثیری بر آرایش سیاسی این جریان خواهد گذاشت، مهدی چمران، حسن بیادی و محمدصالح مفتاح و علی قلهکی در گفت‌وگو با انصاف نیوز به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند:

چمران: اگر رئیسی و قالیباف نیایند، تعداد زیادی از کاندیدها وارد معرکه می‌شوند

مهدی چمران -رئیس پیشین شورای شهر تهران- درباره‌ی تغییر آرایش سیاسی اصولگرایان در صورت عدم کاندیداتوری ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 به انصاف نیوز گفت: «در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی کرد، باید دید چه پیش می‌آید. اما اگر آقای رئیسی و قالیباف نیایند، تعداد زیادی از کاندیدها وارد معرکه می‌شوند، مشخص نیست چه خواهد شد. اما اگر کاندیدها یک ساز و کاری را قبول داشته باشند، بر اساس آن پیش خواهند رفت؛ اکنون بر اساس ساز و کار شورای ائتلاف می‌توانند افراد در کنار هم قرار بگیرند و پس از انجام نظر سنجی یک نفر را انتخاب کنند اما اگر اینها را قبول نداشته باشند، تشتت بیشتر خواهد شد.

اگر آقای رئیسی نامزد شوند، آقای قالیباف هم نخواهند آمد

او افزود: آقای رئیسی هنوز به طور رسمی اعلام نکردند که برای انتخابات می‌آیند یا خیر. بنابراین نمی‌توان روی آمدن یا نیامدن آنها حساب کرد. به این دلیل نمی‌توان هیچ معادله‌ای نوشت و آن را حل کرد. آقای رئیسی مورد قبول عموم است و در قوه قضاییه هم توانمندی خود را خوب نشان دادند. طبیعتا کسانی دیگر رای نخواهند آورد، آگر آقای رئیسی نامزد شوند، به عقیده‌ی من آقای قالیباف و بسیاری دیگر هم مثل آقای سعید جلیلی نخواهند آمد اما اگر آقای رئیسی نیایند آقای قالیباف احتمالا حضور پیدا کند.

اصولگرایان باید جمع شوند و تصمیم واحدی بگیرند

نسبت به آقای رئیسی اجماع کمتری روی آقای قالیباف هست. ممکن است اگر آقای قالیباف بیاید چهره‌های دیگر هم حضور پیدا کنند. این مسئله باعث می‌شود، یک مقداری آرا بشکند. اگر آقای رئیسی و قالیباف هر دو نیایند، در آن زمان می‌توان یک ساز و کاری را تدوین کرد تا بر آن اساس کسی را انتخاب کرد. همه‌چیز به این بستگی دارد. باید با هم جمع شوند و یک تصمیم واحدی را بگیرند یا اینکه متشتت و متفرق حضور پیدا کنند. البته بنده فکر می‌کنم دور هم جمع می‌شوند و اکثریت آنها به یک تصمیم واحدی می‌رسند.

چمران درباره‌ی اینکه به عقیده‌ی برخی تحلیل‌گران ممکن است اعلام عدم حضور ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف استراتژی آنها باشد و در زمان انتخابات ثبت نام کنند، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم چنین چیزی باشد، چون آنها می‌گویند ما آمده‌ایم که کار کنیم و حالا بنا بر ضرورت، طور دیگری تصمیم‌گیری شود.»

مفتاح: اگر اصولگراها با یک چهره‌ی شاخص نیایند، انتخابات پیچیده خواهد شد

محمدصالح مفتاحعضو حزب جمعیت پیشرفت و عدالت- درباره‌ی عدم حضور ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به انصاف نیوز گفت: « ببینید! جریان اصولگرا در انتخابات آینده از ظرفیت‌های زیادی برخوردار هستند یعنی از نسل جوان و همچنین پیشکسوتان کاندیدهایی دارند. این یک نقطه‌ی قوت برای جریان اصولگرا محسوب می‌شود. برعکس آن در جریان اصلاح‌طلب کسی در حد قد و قواره‌ی ریاست جمهوری نیست. این یعنی اینکه بسیاری از موقعیت انتخاب فرار می‌کنند و نقطه ضعف محسوب می‌شود. چون وضعیت کشور پیچیده است و از یک طرف دولت بعدی میراث‌دار دولت فعلی است که مشکلات زیادی را برای مردم از معیشت و اقتصاد گرفته تا همه‌ی عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی بر جا گذاشته است.

اما اگر اصولگراها با یک چهره‌ی شاخص نیایند، قاعدتا انتخابات پیچیده خواهد شد، طیف‌های مختلف جریان اصولگرا با هم رقابت خواهند کرد و ممکن است جریان سنتی به کاندیدهایی تمایل داشته باشد که جریان‌هایی مثل پایداری نداشته باشند و به این سمت بروند که کاندیدهای حزبی معرفی کنند. به نظر من جریان اصولگرایی این ظرفیت را دارد که به وسیله‌ی گفت‌وگو، یک کاندیدای کارآمدتری را پیشنهاد دهد. در حال حاضر گزینه‌هایی که مطرح می‌شود برای گمانه‌زنی‌های اولیه است و احتمالا در آینده گزینه‌های شاخص‌‌تری مطرح می‌شوند. این گفت‌و‌گوها منجر به تعیین و تکلیف کاندیدهای دیگر هم می‌شود.»

اگر آقای رئیسی بیایند اجماع بالفعل است

این فعال سیاسی اصولگرا درباره‌ی اینکه عدم حضور ابراهیم رئیسی موجب شکاف در میان طیف‌های اصولگرا خواهد شد، تصریح کرد: «هنوز نشانه‌هایی از این شکاف را نمی‌بینم. اگر آقای رئیسی نیایند ممکن است کاندیدها متعدد باشند اما هنوز این مسئله به شکاف میان جریان اصولگرا منجر نشده است. با توجه به اینکه کاندیدهای پر قدرت‌تر هنوز در صحنه اعلام کاندیداتوری نکردند و وارد رقابت با یکدیگر نشدند. به عقیده‌ی من زود است حرفی از شکاف بزنید و حرف را در دهان امثال بنده بگذارید. ممکن است وقتی پیش رویم به اجماع هم منجر شود. اگر آقای رئیسی بیایند اجماع بالفعل است. اما اگر کاندیدهای دیگر هم وجود داشته باشند، نهایتا چند کاندیدا یا به صورت رهبر پیش بروند که به شکاف هم منجر نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که محمدباقر قالیباف می‌تواند اجماع اصولگرایان را داشته باشد، به انصاف نیوز گفت: «آقای قالیباف به واسطه‌ی فعالیت‌هایی که در کارنامه‌ی خود دارد، همواره به عنوان یک کاندیدای مطرح است که توان جمع کردن گستره‌ی زیادی از مردم را دارد. اما اینکه به وحدت برسد را خیلی قطعی نمی‌توانم درباره ی آن نظر بدهم. به نظر می‌رسد که جزو شخصیت‌هایی است که توان اجماع درباره‌ی او وجود دارد.

طیف‌های اصولگرا متنوع و متعدد هستند، طیف سنتی از حزب موتلفه که در انتخابات قبلی سعی می‌کرد، گزینه‌های خود را داشته باشد و قاعدتا با جریان پایداری هم از نظر گفتمان و هم سبقه و عملکرد فاصله‌هایی دارد. به عقیده‌ی من همچنان باید گفت‌وگو کنند تا این تفاوت‌ها در سلایق جریان اصولگرا به رسمیت شناخته شود و متناسب با شرایط و نیازمندی‌های کشور به کاندیدای واحد برسیم و مسئله‌ی اصلی را بر اساس کارآمدی دولت آینده برنامه‌ریزی کنیم نه اینکه چه کسی کاندیدای انتخابات است، به نظر من در نهایت جریان اصولگرا به این سمت خواهند رفت.»

رئیسی و قالیباف هیچکدام فعالیت انتخاباتی ندارند

مفتاح درباره‌ی اینکه ممکن است که اعلام عدم کاندیداتوری رئیسی و قالیباف استراتژی انتخاباتی آنها باشد، گفت: «تحلیل شخصی من این است که آقای رئیسی و قالیباف هیچکدام به عرصه‌ی انتخابات ورود نکنند. دغدغه‌ی اصلی آنها مسئولیت فعلی آنهاست. کمااینکه حضور مستمر آقای قالیباف در مدیریت صحن مجلس را می‌بینید. اینها همه حاکی از این است که آقای قالیباف بر کار خود متمرکز است و کار سیاسی و انتخاباتی را شروع نکرده است. آقای رئیسی هم اعلام کاندیداتوری نکرده و وارد فعالیت‌های سیاسی انتخاباتی نشده است. به نظر من بیش از اینکه به استراتژی مربوط شود به این ربط دارد که این دو بزرگوار مسئولیت‌های مهمی ی دارند و در حوزه‌ی مسئولیت خود کار می‌کنند.»

بیادی: راه سختی در پیش داریم

حسن بیادی -دبیر کل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی- درباره‌ی عدم حضور ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در انتخابات 1400 ضمن ارائه‌ی مقدمه‌ای به انصاف نیوز گفت: «قبل از پاسخ به سوال شما جادارد که از نظرات جناب مستطاب محمدرضا حکیمی بعنوان یک دانشمند و یکی از تئوریسین‌های دینی مطالب را به اختصار در اهمیت پایداری و اهمیت و همچنین لازمه یک انقلاب راستین و الهی بیان نمایم؛ ایشان در این زمینه چنین پاسخ می‌دهند که لازمه یک انقلاب راستین، تغییر واقعیِ ماهیت یک جامعه از نظر زندگی و تربیت و روابط و شعور و برخورد و استقلال و کرامت و نیز تغییر از وضع نامطلوب ارتجاعی به وضع مطلوب مترقی است. آنچنانکه در انقلاب‌های پیامبران، انقلاب صدر اسلام، انقلاب دوم که حضرت علی (ع) با آن به خلافت رسیدند، واقعیت همینگونه بوده است.

بنابراین، باتوجه به موفق نبودن بعضی از عملکردهای مسئولین و در نتیجه عدم دسترسی به اهداف عالیه‌ی نظام بر اثر توسعه فرهنگ تجمل و گسترش تبعیض اجتماعی و فاصله گرفتن دهک‌های اقتصادی، ‌راه سختی را در پیش داریم و باید از مسیر رفته شده مخصوصا برای محقق نشدن اهداف فرهنگی انقلاب توبه نموده و اصلاحاتی اساس را با تدابير مقام معظم رهبری و دگر دلسوزان انقلاب بانجام برسانيم؛ چرا که در اوایل دهه هفتاد رهبر معظم انقلاب درباره نقشه شوم استکبار و تهاجم فرهنگی فریاد زدند و هشدار دادند ولی توسط مسئولین مست از قدرت جدی گرفته نشد و برنامه‌ای عمقی و اثر گذار برای مبارزه با فساد خانمان برانداز ادارى و آن هجمه‌ی شوم فرهنگى به اجرا در نیامد.»

با این اوضاع و احوال چه فرقی می‌کند چه کسی رئیس جمهور شود؟

دبيركل جمعيت آبادگران جوان درباره‌‌ی اینکه وقتی ساختار و سیستم اداری و مدیریتی متناسب شأن و منزلت و قدرت جمهوری اسلامی نیست و معیوب است، می‌گوید: «با این اوضاع و احوال چه فرقی می‌کند چه کسی رئیس جمهور شود، اما نباید مأیوس و ناامید شد. بنابراین باهمدلی و بکاربردن عقل و تدبیر و قرابت و مهربانی با مردم باید چاره اندیشی کنیم. فلذا هرکس که قرار است جانانه به میدان رقابت بیاید باید توانمند و دارای سرمایه اجتماعی و مردمی و ستون خیمه مجموعه مدیریتی آن بلند باشد و بداند و آگاه باشد که با این سیستم و ساختار معیوب اجرایی کشور ره بجایی نمی‌برد و با وجود بخش زیادی از قوانین ناقص و ساختارهای فشل و نیز این نحوه برگزاری انتخابات عقب افتاده، دولت آینده او باید بسیار چابک و کارآزموده و در عملیات اجرایی جوان باشد.

حالا اگر نامزد انتخاباتی فردی تکراری و خود عامل بخش مهمی از این ناهنجاری‌ها بوده است باید چکار کرد؟ باز هم با جوسازی و باندبازی باید مردم را با تبلیغات گول زننده کاری کنیم که به او رای بدهند؟ معاذالله پس با در نظر گرفتن این نواقص و اینکه اصلاح طلبان و یا اصولگرایان بر سر کار باشند، به کدام اهداف خواهیم رسید؛ اینجا را شما صاحبان رسانه پاسخ بدهید قالیباف بیاید یا رئیسی یا آقای رضایی و یا اینکه ظریف بیاید یا لاریجانی و یا جلیلی با این سیستم معیوب و پوسیده، خروجی فعالیت‌های آنان فرقی هم می‌کند و بهتر از وضع حال خواهد بود ؟ این روش انتخابات، آن‌هم با هوس و هدف مشارکت حداقلی مردم، فقط برای ماندگاری بعضی از تمامیت خواهان بر کرسی‌های مسئولیت می‌باشد ولا غیر .»

حال عمومی کشور حتی در سطح مسئولین خراب است

بیادی افزود: «صادقانه می‌گویم نحوه فعالیت سیاسی و اجتماعی بنده در عرصه انتخابات در درجه اول رضایتمندی و نیز علاقه‌مندی عمومی مردم به انقلاب و مسئولین کشور است و بهتر شدن اوضاع کشور است که هم‌اکنون چنین نیست و دیگر متناسب بودن اوضاع جامعه و کیفیت معیشتی، تولید، اشتغال و رفع موانع پیشرفت جوانان به عنوان سرمایه‌های اصلی نظام است که متاسفانه در وضعیت خوبی بسر نمی‌بریم و علیرغم اینکه به پیشرفت و توسعه کشور در این چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اعتقاد راسخ دارم و ناامیدی را حرام می‌دانم ولیکن نوعا مشاهده می‌شود که حال عمومی کشور حتی در سطح مسئولین خراب و نیاز به حرکتی اورژانسی و رسیدگی و جراحی سریع دارد و با این جوسازی‌ها برای اجماع غیرمنطقی توسط باندهای متصل به قدرت و ثروت بر سر یک نفر دردی دوا نمی‌شود در حالیکه آنچه در دولت آینده مهم است حفظ منافع ملی و داشتن تیم غیرجناحی و ملی و نیز بکار گیری و شایسته گزینی افرادی توانمند و متجرب است. علی‌ایحال با تمام این تفاسیر در این دوره با توجه به تخریب‌های جدی که از طریق تحریم‌های ظالمانه به کشور ما تحمیل شده است هر کاندیدایی توانایی ادامه این راه را با در نظر گرفتن مقوله مهم برجام و مذاکرات ۱+۵ ندارد.»


بیادی همچنین درباره‌ حضور ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در انتخابات 1400 تصریح کرد: «دوستان خوبم جناب آقای دکتر قالیباف و جناب آقای رئیسی با آشنایی و اطلاعاتی که از نحوه مدیریت گذشته آنان دارم این است که ما نیاز به رئیس جمهوری عملیاتی و با برنامه داریم در حالیکه این عزیزان با تجربه و سوابق کاری خود نهایتا یک مدیر اجرایی پر تلاش خوبی است و دیگر اینکه این دوبزرگوار هم‌اکنون رئیس یکی از قوای سه گانه هستند که می‌توانند با سعه صدر و تلاش وافری که در این زمینه دارند نفر منتخب ریاست جمهوری را در حفظ و حراست از دستاوردهای نظام و انقلاب یاری دهند و مسیر را برای حرکت منطقی و سریع دولت بعدی برای کمک رساندن و رفع مشکلات عدیده مردم هموار سازند و بگذارند این دایره بسته شده مدیریتی کمی نفس بکشد و بازتر شود؛ بلکه یک نسیم دلنواز جدید و روح نواز حال مردم را خوش نماید و بحول قوه الهی روح امید به کالبد جامعه اجرایی کشور با حضور و دستیاری جوانان در کنار افراد متجرب و کار آزموده بازگردد.»

قلهکی: در نهایت آقای رئیسی خواهد آمد

علی قلهکی -فعال سیاسی اصولگرا- نیز درباره‌ی عدم حضور ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ به انصاف نیوز گفت: به نظرم نیامدن آقای قالیباف و مطرح شدن این نکته توسط یکی از نزدیکان ایشان -و نه خودشان- تاکتیک باشد. حجم سیبل شدن رئیس مجلس و حواشی به‌جود آمده برای مجلس و شخص رئیس ایجاب می‌کرد که بازی زمین توسط تیم رسانه‌ای ایشان عوض شود‌. آقای رئیسی هم سخنگوی قوه درباره نیامدنشان نکاتی را گفتند ولی بنظرم شرایط ایشان کاملا با آقای قالیباف متفاوت است. بنظرم در نهایت آقای رئیسی خواهند آمد.

او افرود: اگر فرض را بر این‌ بگیریم که آقای رئیسی به هر دلیلی نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، باید دید آقای قالیباف تا اردیبهشت ۱۴۰۰ کجای افکار عمومی ایران ایستاده است. تیم رسانه‌ای و مشاوران آنها نشان دادند در چند ماه اخیر چندان برای شرایط سخت و حمله‌های سنگین رسانه‌ای و سیاسی ساخته و پرداخته نشده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بر سر قالیباف اجماع می‌شود؛ گفت: اگر بخواهم جواب شما را در شرایط فعلی بدهم جوابم خیر است؛ نه آقای قالیباف رای می‌آورند و نه اجماعی بر روی ایشان شکل می‌گیرد.

تاکتیک تیم آقای قالیباف این است که ایشان را از گود انتخابات در افکار عمومی حداقل تا دو ماه دیگر بیرون بکشند؛ در سطح پایین‌تر تیم آقای رئیسی. ولی آقای رئیسی تا تکلیفی به ایشان نشود و کمبود خاصی احساس نکنند؛ نمی‌آیند. ولی آقای قالیباف اساسا برای مجلس ساخته نشده‌اند و اگر رای مهیا باشد حتما نامزد خواهند شد.

قلهکی درباره‌ی شکاف در زمان انتخابات میان اصولگرایان تصریح کرد: شکاف ایجاد شده در میان اصلاح طلبان هم هست ولی بروز رسانه‌ای ندارد. اختلاف میان اصولگرایان هم مختص انتخابات نیست. بستگی دارد عقلای قوم چه تصمیمی برای انتخابات می‌گیرند؛ تصمیم درست اتفاق بیافتد حتما اختلافات مهار می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. واقعا خواهشی که همه مردم دارن اینه که اقای رئیسی رو راضی کنن که وارد عرصه انتخابات بشن ، مطمئنا رای میارن چرا که مردم شخص متقابل
    روحانیرو ، اقای رئیسی میدونن

    1
    1
  2. واقعا خواهشی که همه مردم دارن اینه که اقای رئیسی رو راضی کنن که وارد عرصه انتخابات بشن ، مطمئنا رای میارن چرا که مردم شخص مقابل

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا