خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افزایش 14 برابری شکایات گرانفروشی در 27 آبان

/گوجه، سنگک، تخم مرغ، گوشت و مرغ و شکر در صدر شکایات/

ممکن است این روزها در بازار و با دیدن بعضی قیمت‌ها شوکه شوید یا با کسی مواجه شوید که بالاتر از قیمت مصوب اقدام به فروش اجناس خود می‌کند یا کسی را ببینید که اقدام به کم‌فروشی می‌کند. به نظر می‌رسد بعد از گران شدن قیمت بنزین اینگونه اتفاقات بیشتر به گوش می‌خورد یا دست کم تا چند روز بعد از افزایش قیمت چنین موجی ایجاد شده بود. به گفته‌ی مسوول سامانه‌ی 124 ثبت شکایت در این سامانه روز 28 آبان بیش از 14 برابر 25 آبان بود.

مهدی اعظم‌زاده مسوول این سامانه که در این مورد با انصاف نیوز گفت‌وگو کرد معتقد است این موضوع ممکن است به دلیل تب و تاب بعد گرانی بنزین و مصاحبه‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها در مورد این سامانه باشد. او همچنین آماری ازمراجعه‌ها در روزهای پرالتهاب آبان و همچنین کالاهایی که رکورددار شکایت هستند در اختیار انصاف نیوز قرار داد. گوجه فرنگی همچنان در صدر است و بیشترین تعداد شکایات مربوط به 27 آبان می‌شود.

البته در مواقع ضروری و اضطراری تعزیرات که مسوولیت اینگونه نظارت‌ها را ندارد هم ورود پیدا می‌کند، برای اینگونه رسیدگی‌ها شماره‌ی سازمان تعزیرات 135 و شماره‌ی وزارت صمت 124 است که مشتریان می‌توانند برای ثبت شکایت با این شماره‌ها تماس بگیرند یا وارد سامانه‌ی آنها شوند.

تعزیرات می‌گوید مرجع نظارت نیست و همین سامانه هم برای گشت مشترک است و توجه آن برای مواقع خاص و طرحی است تا پروسه‌ی زمانی طولانی‌ای برای این طرح‌ها طی نشود.

سازمان صمت استان‌ها گزارش‌هایی که به دستشان می‌رسد را بررسی می‌کند و اگر تخلف احراز شود به سازمان تعزیرات می‌فرستد و این سازمان صدور حکم می‌کند.

اعظم زاده در مورد آمار بازدید و شکایت از سامانه‌ی 124 گفت: «بازدید بعد از تاریخ 25 آبان تا 28 آبان به شدت صعودی بوده است. روز بیست و پنجم سایت 51629 بازدید داشت، بیست وششم شده 188969بازدید، بیست و هفتم 270152بازدید و روز بیست هشتم به 365000 بازدید رسیده است اما بعد از آن دیگر نزولی شده است. این آمار مربوط به ورود به سامانه بوده است.

این سامانه دو قسمت دارد: اطلاع‌رسانی قیمت و ثبت شکایت. این آمار بازدید مجموع این دو است.

در قسمت ثبت شکایات تا روز 25 آبان بین هفتاد تا هشتاد ثبت می‌شد، بیست و پنجم 65 شکایت، بیست و ششم 199 شکایت، بیست و هفتم 966 شکایت ثبت شده است و بعد از آن دوباره نزولی شده است.

به نظر می‌رسد تب و تابی مربوط به دو سه روز اول و به واسطه‌ی مصاحبه‌هایی که انجام شده بود.»

روز 25 آبان 26آبان 27 آبان 28 آبان
مراجعه به سامانه 51629 188969 2152 365000
ثبت شکایت 65 199 966  نزولی

 

او همچنین در مورد کالاهای پرشکایت اضافه کرد: «ما یک سری کالا را در سامانه ثبت کردیم و مردم در همه‌ی این موارد شکایت می‌کنند، تعداد این کالاهای ثبت شده 103 قلم است در بین آنها گوجه فرنگی با 392 شکایت بیشترین تعداد شکایت را داشت. بعد از آن نان سنگک، تخم مرغ، گوشت و مرغ و شکر در رده‌های بعدی تعداد شکایات بودند.»

اعظم‌زاده در پاسخ به اینکه آیا به همه‌ی این شکایات رسیدگی می‌شود گفت: «اینطور نیست که همه‌ی این شکایات درست باشد ممکن است یکی زنگ بزند و درد دل کند و مثلا بگوید مغازه کثیف بود یا اینکه چرا بنزین گران شده که اتفاقا این مورد هم خیلی زیاد بود. در نگاه اول یک سری شکایت‌ها به واسطه‌ی این که مطابق با تخلفات صنفی نیست یا اینکه اطلاعات آن ناقص است رد می‌شود برای مثال ممکن است شخص آدرس مغازه را ننویسد. بقیه‌ی شکایت‌ها به استان‌ها ارجاع داده می‌شود و رسیدگی می‌شود.

وقتی کسی شکایتی ثبت می‌کند در گام اول یک پیامک برای شخص می‌رود که شماره شما با شماره‌ی پیگیری فلان ثبت شد. بعد برای هرکدام که رسیدگی انجام می‌شود یک پیامک ارسال می‌کنیم مبنی بر اینکه به نتیجه رسید و شما می‌توانید با ارایه‌ی شماره‌ی پیگیری نتیجه را ببینید.

به طور خلاصه در مورد تمام شکایاتی که قابلیت رسیدگی داشته باشند، رسیدگی انجام می‌شود و ما به صورت هفتگی ازروسای صمت استان‌ها در مورد تعداد شکایاتی که در استان هست و تعداد شکایاتی که باقی مانده پیگیری می‌کنیم و یک سری گزارش‌های تحلیلی را برایشان می‌فرستیم تا آنها پیگیری کنند.»

اعظم‌زاده در پاسخ به اینکه گفته می‌شود بعضی بازرسان با گرفتن رشوه تخلفات را گزارش نمی‌دهند گفت: «در یک بخش‌هایی می‌توان در این موردکارهایی انجام داد اما یک بخش‌هایی ربطی به سامانه ندارد و سامانه نمی‌تواند کاری در مورد آن کند. در سیستم هم راهی پیش‌بینی نشده که متوجه بشویم که بازرسی رشوه گرفته و تخلف را گزارش نداده است اما می‌خواهیم در آینده بخش اعتراض را در سامانه قرار دهیم که افراد بتوانند به شکایات رسیدگی شده اعتراض کنند و آن را به فردی بالاتر از کسی که رسیدگی کرده ارجاع می‌دهیم.» او همچنین گفت در آینده راه‌هایی برای جلوگیری از اینگونه اعمال در پیش‌گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا