خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاه یک بام و دو هوای برخی مسئولان به کرونا

مدیرعامل خانه مداحان معتقد است که گاهی تصمیم‌گیران به موضوع کرونا به صورت یک بام و دو هوا نگاه می‌کنند، زیرا بخاطر شیوع کرونا هیئت‌ها تعطیل شده، اما بسیاری از کنسرت‌ها برگزار شده یا بازارها در اقصی‌نقاط کشور بسیار شلوغ‌ هستند.

ارسال نشود/////ضرورت نهادینه‌سازی مطالبات رهبر انقلاب از جامعه مداحان در میان نسل جوان مداح / خوانده شد

به گزارش ایکنا، مقام معظم رهبری هر ساله و در مراسم دیدار با جامعه مداحان و ستایشگران کشور، که در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار می‌شود، بیانات و رهنمودهایی را بیان می‌کنند. در این مراسم، که بیش از ۳۰ سال از برگزاری آن می‌گذرد، علاوه بر مولودی‌خوانی و ذکر فضائل و مناقب حضرت زهرای مرضیه(س) از سوی مداحان و شاعران آئینی، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مطالباتی را از جامعه مداحان که از اقشار فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار کشور هستند، مطرح می‌کنند.

ایشان در دیدار اخیر خود با جامعه مداحان کشور با تأکید بر ارج‌گذاری به جایگاه زنان خانه‌دار و نقش ویژه آنان در خانواده، به موضوع ازدواج به‌هنگام و فرزندآوری اشاره کردند و افزودند: این دو موضوع از نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور است که مداحان باید به‌ عنوان یک رسانه بزرگ برای ترویج آن نقش‌آفرینی کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان مداحی را پدیده‌ای ویژه و منحصر‌به‌فرد خواندند و با اشاره به ترکیب این هنر از شعر، نغمه‌پردازی، رساندن سخن به اعماق جان مخاطبان با صدای خوش و همچنین برخورداری از عناصر اندیشه، عاطفه، اطلاعات معارفی، تاریخی و آگاهی‌های اجتماعی و جهانی، فرمودند: موضوع کار مداح از عالی‌ترین موضوعات یعنی ستایشگری اهل‌بیت و وظیفه او گسترش دادن الگوی زیست نبوی، علوی و فاطمی و ترویج اندیشه‌ها و درس‌های آن بزرگواران است.

ایشان با توصیه مداحان به جدی گرفتن این وظیفه مهم، تأکید کردند: هیئت باید به شکل هیئت باقی بماند. بنابراین قالب و شکل مداحی را حفظ کنید و نگذارید با استفاده از ابزارهای خارج از قالب مداحی، هیئت‌ها به محیط‌های دیگر تبدیل شوند.

رهبر انقلاب اسلامی مداحان و شعرا را به استفاده از مطالب متقن، محکم و متین سفارش کردند و با انتقاد از مخدوش شدن ادب اسلامی در برخی محیط‌های رسانه‌ای و فضای مجازی، در توصیه مهم و پایانی خود به مداحان و همه تریبون‌داران و رسانه‌ها بر «حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن» تأکید و بیان کردند: بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد.

درباره پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری از سوی جامعه مداحی کشور به ویژه خانه مداحان، که در این باره وظیفه و مسئولیت اصلی را برعهده دارد، به گفت‌وگو با محسن طاهری، مدیرعامل خانه مداحان، پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ارسال نشود/////ضرورت نهادینه‌سازی مطالبات رهبر انقلاب از جامعه مداحان در میان نسل جوان مداح / خوانده شد

ایکنا ـ خانه مداحان مطالبات مقام معظم رهبری از جامعه مداحان را چگونه پیگیری می‌کند؟

سخنان مقام معظم رهبری به ویژه در دیدار اخیرشان چند بخش داشت. بخشی درباره ارزش حضرت صدیقه طاهره(س)، خانواده، فرزندآوری و … بود و بخشی در مورد ادب در مداحی بود که ایشان تأکید فراوانی بر آن داشتند. شاید نظرشان این بود که فضای مجازی به یک‌سری مسائل آلوده شده است که اقشار مختلف گرفتار آن شده‌اند. متأسفانه تهمت‌ها و دروغ‌های بسیاری در فضای مجازی وجود دارد و ممکن است که در مورد مسائل مختلف اجتماعی همچون انتخابات بیشتر شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی نکات حساسی را مشاهده و گوشزد می‌کنند و جامعه مداحی می‌تواند به عنوان جامعه‌ای اثرگذار به آنها بپردازد و در برابر بسیاری از چالش‌ها بایستند. خانه مداحان نیز با تمام توان سعی خواهد کرد که مطالبات ایشان از جامعه مداحان را پیگیری کند.

ایکنا ـ خانه مداحان چه برنامه‌هایی برای بهره‌گیری از ظرفیت مداحان پیشکسوت و تربیت نسل جوان دارد؟

یکی از برنامه‌های خانه مداحان، که آن را با همکاری بنیاد دعبل پیگیری می‌کند، ملاقات با پیشکسوتان است. دیدار، گفت‌‌وگو و درک محضرشان، که بسیاری از آن‌ها صاحب نفس‌اند، بسیار تأثیرگذار خواهد بود و انسان می‌تواند نکته‌های فراوانی را از آنان فراگیرد. این کار از سال ۸۸ انجام می‌شود و بنده در دو دوره توفیق مدیرعاملی آن را برعهده داشتم. در حال حاضر این کار با توجه به شیوع کرونا بسیار اهمیت دارد، زیرا باعث شده است که مجالس مداحی رنگ و بوی گذشته را نداشته باشد. این امر سبب دلجویی از مداحان می‌شود و امکان شنیدن و فراگیری از تجربیاتشان را فراهم می‌کند و باعث چاره‌جویی در مورد زندگی آن‌ها می‌شود، زیرا از لحاظ مادی مشکلاتی دارند.

ایکنا ـ برنامه‌های مداحی در زمان شیوع کرونا چگونه دنبال می‌شود؟

به دلیل شیوع کرونا، بسیاری از برنامه‌های مداحی کمرنگ شده است یا برگزار نمی‌شود. البته همه ما مطیع مقام عظمای ولایتیم و دستورالعمل ایشان نصب‌العین همه ماست. ایشان فرمودند که آنچه ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند، حرف اول و آخر ماست و باید آن را اجرا کنیم. بدون شک دل ولایتمداران با بیانات رهبر معظم انقلاب است. متأسفانه گاه تصمیم‌گیران به این موضوع به صورت یک بام و دو هوا نگاه می‌کنند، زیرا با وجود کرونا، بسیاری از کنسرت‌ها برگزار شده یا بازارها در اقصی‌نقاط کشور بسیار شلوغ‌اند. حال چرا فقط برنامه‌های مداحی کمرنگ شود یا برگزار نشود؟ پس نباید اثرگذاری مداحان را نادیده بگیریم. متأسفانه برخی مسئولان کم‌لطفی می‌کنند و ما نباید اجازه دهیم که کشور به این سمت و سو برود و خدای ناکرده منشأ اختلاف شویم.

ایکنا ـ خانه مداحان برای بهره‌گیری از فضای مجازی، که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند، چه برنامه‌هایی دارد؟

طی دو سه ماه اخیر، که مدیریت جدید خانه مداحان مستقر شده، اقدامات بسیار خوبی برای استفاده از فیبر نوری انجام و عملیات حفاری آن آغاز شده است و به زودی به اتمام می‌رسد. همچنین برای فضای مجازی تولیدات بسیار ارزشمندی داشته‌ایم و در آینده نیز خواهیم داشت و به دنبال ایجاد تشکیلاتی برای اطلاع‌رسانی به موقع از اخبار خانه مداحان در فضای مجازی هستیم که به زودی نهایی خواهد شد. برنامه رونمایی از تولیدات خانه مداحان در فضای مجازی هم به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

ایکنا ـ درباره خرفه‌‌زدایی از سخنان برخی مداحان ناآگاه در مراسم مختلف چه برنامه‌هایی دارید؟

برنامه‌ مداحان باید براساس تفکر، تعقل، پژوهش و کاوش در معارف اهل بیت(ع) باشد. سیره اهل بیت(ع) و روایات مختلفی وجود دارد و اگر بخواهیم بدون تحقیق حرفی بزنیم و حرفمان پشتوانه قرآنی و روایی نداشته باشد و براساس بیانات رهبر معظم و مراجع عظام تقلید نباشد، خیلی زود مشخص می‌شود.

ارسال نشود/////ضرورت نهادینه‌سازی مطالبات رهبر انقلاب از جامعه مداحان در میان نسل جوان مداح / خوانده شد

ایکنا ـ برنامه خانه مداحان برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه مداحان جوان و آشنایی آنان با سبک‌های مداحی چیست؟

تاکنون خانه مداحان کارگاه‌های آموزشی بسیار خوبی را برگزار کرده است و در حال حاضر کلاس‌های آموزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. آموزش جوانان دل‌باخته اهل بیت(ع)، که برای ورود به مداحی شور زیادی دارند و جزء استعدادهای نوظهورند، در دستور کار خانه مداحان قرار دارد و کلاس‌های فراوانی برایشان برگزار می‌شود. نسل جوان باید از مطالبات مقام معظم رهبری آگاه باشد، یعنی همچنانکه به جوانان مداحی آموزش داده می‌شود باید بدانند که مطالبات رهبر معظم در حوزه مداحی چیست و چگونه باید محقق شود.00:0001:39کد ویدیودانلودفیلم اصلی

ایکنا ـ مداحان در جلوگیری از گرایش جوانان به عرفان‌های نوظهور و مخالف با عقاید اسلامی چه نقشی دارند؟

مداحان اهل بیت(ع) باید اطلاعات خود را، که برگرفته از منابع دینی است، افزایش دهند. منابع فراوان و متقنی وجود دارد و انسان می‌تواند در مورد یک موضوع سال‌ها سخن بگوید و اشعار مستدلی را بخواند. مداحان باید به موضوعات مختلف به ویژه عرفان ناب اسلامی، که برگرفته از منابع اهل بیت(ع) است، مسلط باشند تا بتوانند با قدرت استدلال خود جوانان و نوجوانان را به سمت عرفان ناب هدایت کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، دیگر کسی به سمت عرفان‌های نوظهور نخواهد رفت. ما عرفانی را می‌شناسیم که براساس منابع اهل بیت(ع) است و انسان را به خدا متصل می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا