خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیش‌بینی سیاسیون از استعفای ظریف چه بود؟

شفقنا نوشت: به دنبال استعفای ناگهانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران موجی از واکنش های مختلف در محافل خبری دنیا و ایران را در پی داشت. هنوز از علت اصلی استعفا و متن رسمی آن خبری نیست و تنها برخی گمانه زنی های رسانه ای است که در حال انتشار است. حسن روحانی رییس جمهوری نیز در واکنشی تلویحی گفت: «وزارت‌خارجه، نفت و بانک مرکزی در خط مقدم مقابل آمریکا هستند. از وزرای نفت و خارجه و رئیس‌کل بانک مرکزی متشکرم که ایستاده‌ بودند و ایستادند.»

برخی تحلیل گران این استعفا را با هماهنگی قبلی و آخرین استعفا پس از چندین بار استعفای قبلی و رد شدن آن توصیف کرده اند و معتقدند احتمال پذیرش این استعفا از نپذیرفته شدن آن بیشتر است و لذا رییس جمهور مخالفتی با این استعفا نخواهد کرد. در این حال برخی دیگر معتقدند ممکن است رییس جمهور پس از یک کش و قوس سیاسی با این استعفا موافقت نکند و این احتمال به دلیل تعدد مراکز تصمیم گیزی و سرعت و چرخش تحولات سیاسی و تقاضای بسیاری از فعالان سیاسی غیر ممکن ارزیابی نمی شود.

در این حال خبرنگار شفقنا در تماس با برخی چهره های سیاسی و کارشناسان بین الملل در رابطه با پیش بینی پذیرش یا رد استعفای ظریف، این مساله را مورد سوال قرار داده است که در پی می آید:

مجید انصاری: هیچ پیش بینی خاصی ندارم

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با پیش بینی خود از پذیرش یا رد استعفای آقای ظریف گفت: در حال حاضر صحبت خاصی ندارم. هیچ پیش بینی هم ندارم.

محمد هاشمی: مشکل است استعفای ظریف مورد موافقت قرار گیرد

محمد هاشمی، فعال سیاسی و عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز به خبرنگار شفقنا در خصوص پیش بینی پذیرش یا عدم پذیرش استعفای ظریف گفت: مشکل هست که استعفا مورد قبول قرار گیرد و من امیدوارم که مورد موافقت قرار نگیرد چون جایگزینی دکتر ظریف غیر ممکن است و ما فردی را سراغ نداریم که بتواند بهتر از ایشان عمل کند.

وی افزود: واقعیت این است که در یک جنگ اقتصادی و تحریم ها قرار داریم. در زمان جنگ کسی پشت فرمانده را خالی نمی کند. و در این جنگ بین الملل اما متاسفانه عده ای در داخل پشت ظریف را خالی می کنند یا بعضا کسانی که باید پشت او بمانند نیستند و رفتارهایی مانند دشمنان دارند. بنابرین شرایط سخت است اما در روابط بین الملل و تاریخ سیاسی در این دوره بی سابقه است که ایران توانست ۶ یا ۷ قطعنامه بین المللی را یکباره علیه کشور متوقف کند و از کارهای بسیار بزرگی است.

هاشمی تصریح کرد: امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که اقای ظریف بتواند به وظیفه خود ادامه دهد. اما نمی دانم واقعا استعفا مورد پذیرش قرار می گیرد یا خیر فقط آرزویم را گفتم.

علی بیگدلی: احتمالا استعفا مورد پذیرش قرار می گیرد

علی بیگدلی، کارشناس امور بین الملل نیز به خبرنگار شفقنا گفت: به نظرم موضوع استعفای ظریف از دست آقای روحانی خارج شده است. و به نظر می آید ایشان بسیار آزرده شده بودند و ناچارا خداحافظی کرده اند.وضعیت خیلی روشن نیست  که چه می شود اما پیش بینی ام این است که استعفا مورد موافقت قرار می گیرد. چون فشارها آن قدر زیاد شده است که بیشتر از تحمل آقای ظریف بوده.

وی افزود: قبلا هم البته در محافل غیر رسمی و سیاسی استعفای ایشام مطرح بود اما در مجموع به نظرم استعفای اقای ظریف به زیان سیاست خارجه ما خواهد بود و شرایط را بسیار لغزنده خواهد کرد. تنوع مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیری دچار سردرگمی شده است. و کناره گیری آقای ظریف باعث نگرانی منافع ملی و سیاسی کشور خواهد شد

حمیدرضا ترقی: فکر نکنم استعفای ظریف قبول بشود

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز به خبرنگار شفقنا گفت: استعفای آقای ظریف فکر نکنم قبول بشود. اختلافات مربوط به داخل دولت است و به نظرم این اختلافات حل می شود.

علی تاجرنیا: پذیرش استعفای ظریف اوج بی تدبیری خواهد بود

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز به خبرنگار شفقنا گفت: من فکر می کنم پذیرش استعفای ظریف اوج بی تدبیری است و نباید صورت بگیرد.

وی در مورد پیش بینی پذیرش استعفای ظریف گفت: من نمی دانم. این استعفا از روی اجبار هست و در واقع از سر اجبار صورت می گیرد اما نظرم این هست که استعفای وزیر امور خارجه به نفع منافع امنیت ایران نیست.

الیاس حضرتی: آقای رییس جمهور استعفای ظریف را رد می کند

الیاس حضرتی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار شفقنا گفت: به نظر من قطعا باید استعفای ظریف رد شود و آقای رییس جمهور نباید استعفای ایشان را بپذیرد و پیش بینی من این است که استعفا باید رد شود.

امیر محبیان: تبعات و پیامدهای استعفا مهم تر از پذیرش یا عدم پذیرش آن است

امیر محبیان، فعال سیاسی اصولگرا نیز در مورد پیش بینی خود درباره سرانجام استعفای ظریف گفت: بستگی به تصمیم رییس جمهور دارد اما مهم تر از پذیرش یا عدم پذیرش استعفا تبعات و پیامدهای آن است که این پذیرش یا عدم آن می تواند داشته باشد.

وی مهم ترین پیامد استعفای ظریف را تغییر و رویکرد سیاست وزارت خارجه دانست و گفت: آقای ظریف به برندی تبدیل شده است که به نظر می رسد با پذیرش استعفای ایشان، سیاست خارجه از اولویت کابینه اقای روحانی خارج شود.

محبیان در نهایت در مورد پیش بینی در مورد عاقبت این استعفا گفت: من غیب گو نیستم.

میرزایی نیکو: امیدواریم آقای روحانی تصمیم جدی و خوبی بگیرد

قاسم میرزایی نیکو در پاسخ به اینکه آیا روحانی با استعفای ظریف موافقت می کند یا خیر گفت: اینها مسایل اصلی نیست و امیدواریم آقای روحانی تصمیم جدی و خوبی در این زمینه بگیرد.

علی صالح آبادی: روحانی نباید استعفای ظریف را بپذیرد

علی صالح آبادی، مدیرمسئول روزنامه ستاره صبح در گفت وگو با شفقنا، درباره تصمیم رییس جمهور درخصوص استعفای شب گذشته وزیر خارجه کشور، اظهار کرد: رییس جمهور نباید استعفای ظریف را بپذیرد چون بزرگترین دستاورد روابط خارجی دولت یازدهم آقای روحانی، برجام بود که هنوز هم بقای آن می تواند به نفع کشور باشد.

او ادامه داد: به نظر من اگر آقای روحانی استعفای ظریف را بپذیرد، پنجره نیمه باز دیپلماسی دنیا به ویژه اروپا را بر روی ایران خواهد بست بنابراین به هیچ وجه نباید استعفا را بپذیرد بلکه وزارت خارجه را به جایگاه اصلی خود که تعیین کننده روابط خارجی است بازگرداند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا