خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سلطان خاویار؟!

به کوشش: ناصرغضنفری، انصاف نیوز:

اسدالله علم وزیر دربار، به گزارش دوستان و برآمدگانش در بسیاری از معاملات مشکوک شرکت داشت. امیرهوشنگ دولو هم بود که «سلطان خاویار» نام داشت.

اما از همه غریبتر و مرموزتر، دکتر کریم ایادی بود که در گزارشهای سفارت آمریکا، به عنوان «طبیب ویژه شاه» نام گرفته است. در این گزارشها آمده که ” ایادی در شرکتهای متعدد از قبیل شرکت نفت پارس سهام دارد و معمولاً بین ۱۵ تا ۴۰ درصد سهام این شرکت از آن اوست. او در اینگونه موارد از اسامی مختلفی استفاده میکند. گاه خود را عبدالکریم، کریم و برخی اوقات ایادی میخواند. تیمسار ایادی در عین حال از حق انحصاری بهره‌برداری از میگوی خلیج فارس برخوردار است”.

در گزارش دیگری، سازمان سیا ایادی را کانال اصلی فعالیتهای اقتصادی شاه میداند و می‌افزاید “شایع است که سهام شاه در شرکت ماهی‌گیری جنوب هم به اسم ایادی ثبت شده”.

هنگامی که شاه تصمیم گرفت برای تشکیل دولت «وحدت ملی»، از شریف امامی استفاده کند شایع بود که شریف امامی به فساد مالی متهم است. شاپور بختیار در دیداری با یکی از اعضای سفارت آمریکا هشدار داده بود “دولت شریف امامی خود عمیقاً آغشته به همان فسادی است که ظاهراً با آن مبارزه میکند”. بختیار در مورد فساد مالی خود شریف‌امامی اطلاعات دست اولی داشت.

همه میدانستند که نخست‌وزیر کابینه «وحدت ملی» به «آقای پنج درصد» شهرت دارد. میگفتند وجه تسمیه لقبش هم این بود که از بیش و کم تمامی قراردادهای دولتی، پنج درصد حق حساب میگرفت.

منبع: معمای هویدا/ عباس میلانی

ورق پاره‌های تاریخ (1)

ورق پاره‌های تاریخ (2)

ورق پاره‌های تاریخ (3)

ورق پاره‌های تاریخ (4)

ورق پاره‌های تاریخ (5)

ورق پاره‌های تاریخ (6)

ورق پاره‌های تاریخ (7)

ورق پاره‌های تاریخ (8)

ورق پاره‌های تاریخ (9)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا