خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش یک تجمع/ کارشناسان آزمایشگاه محروم از واکسن کرونا؟

کارشناسان علوم‌آزمایشگاهی که با بیماران مبتلا به کرونا و همچنین نمونه‌های حلق و بینی این بیماران از نزدیک در ارتباط‌اند، در حال حاضر به دلیل عدم صدور کد نظام پزشکی برای آن‌ها از دریافت واکسن کرونا محروم‎اند. انصاف‌نیوز در خلال تجمعی که در برابر سازمان نظام‌پزشکی‌ ایران انجام شد با تمبرچی، کارشناس ارشد ویروس‌شناسی، در این‌باره گفتگو کرده است.

چند سالی است که مجادله‌ای قدیمی بین فارق‌التحصیلان علوم‎ آزمایشگاهی و سازمان نظام پزشکی بر سر دریافت کد نظام پزشکی در جریان است. اما در حال حاضر با شروع همه‌گیری ویروس کرونا و شروع محدود واکسیناسیون کادر درمان، این ماجرا ابعاد تازه‌‎ای به خود گرفته است. این افراد که سال‌هاست بر سر دریافت کد‌ نظام پزشکی اعتراض خود را اعلام کرده‌اند؛ حال به دلیل عدم داشتن این کد از دریافت واکسن کرونا نیز محروم مانده‌اند. در بخشی از گزارشی که جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور (جابک) درباره تخصیص دادن کد نظام پزشکی به کارشناسان علوم پزشکی منتشر کرده است آمده است که در پی دیدار دکتر قجــاوند رئیس جامعه آزمایشگاهی کشور با دکتر ظفرقندی سرپرست سازمان نظام پــزشکی، مــــــوضوع اعـطای شماره نظام پزشکی به کارشناسان علــوم آزمایشگاهی طرح شده است و دکترظفرقندی با اعطای شماره نظام پزشکی به این کارشناسان علوم آزمایشگاهی مخالفت کرده است.

در ادامه‌ این گزارش معاون سازمان نظام پزشکی، محمد جهانگیری، در این باره گفته است که کارشناسان علوم آزمایشگاهی، زمانی شامل شماره نظام پزشکی می شوند،که دارای پروانه باشند و مجوز پروانه هم صرفا از طریق وزارت بهداشت صادر می گردد و این موضوع ارتباطی با سازمان نظام پزشکی ندارد.

ما از سازمان نظام پزشکی می‌خواهیم که قانون مجلس را اجرا کند

تمبرچی در توضیح هدف از تجمعی که امروز چهارشنبه بیستم اسفند در مقابل سازمان نظام پزشکی برگزار شده است به انصاف نیوز گفت: مجلس شورای اسلامی حدود بیست سال پیش قانونی را تصویب کرده است که کارشناسان علوم آزمایشگاهی و کارشناسان رادیولوژی بتوانند کد نظام پزشکی بگیرند تا بتوانند در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی فعالیت داشته باشند. متاسفانه سازمان نظام پزشکی علی‌رغم موافقت وزارت بهداشت برای پروانه‌ گرفتن کارشناسان علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی؛ شورای عالی نظام پزشکی از اجرای قانون مصوب مجلس شواری اسلامی سر باز می‌زند و از صدور کد نظام پزشکی امتناع می‌کند. یکی از نتیجه‌ها آن است که در بیمارستان‌ها و مراکزدرمانی خصوصی و دولتی در آزمایشگاه‌ها و مراکز رادیولوژی و سونوگرافی‌؛ به خاطر پرداخت حقوق کمتر افراد فاقد مدارک دانشگاهی مشغول کار می‌شوند. در واقع انجام نمونه‌های حساس بیمارستانی مانند تشخیص سلول‌های سرطانی و انواع تست‌های مشابه در تمام بخش‌ها بر عهده این‎گونه افراد گذاشته می‌شود. و همچنین بدون داشتن این کد هیچ‌گونه واکسنی به کارشناسان تعلق نخواهد گرفت. ما از سازمان نظام پزشکی می‌خواهیم که قانون مجلس شواری اسلامی را درباره صدور کد نظام پزشکی هرچه سریع‌تر اجرا کند.

فیلمی از تجمع کارشناسان علوم آزمایشگاهی

او در ادامه افزود: در واقع بدون داشتن کد نظام‌ پزشکی هیچ‌گونه واکسنی تعلق نخواهد گرفت، این درحالی است که تمام رشته‌های وزارت بهداشت در زمان فارق‌التحصیلی کد نظام پزشکی دریافت می‌کنند. کارشناسان علوم‌آزمایشگاهی افرادی‌اند که نمونه‌های حلق و بینی بیماران مبتلا به کرونا را داخل آزمایشگاه می‌برند و بعد از تشخیص ویروس پاسخ را برای پزشکانی که در بیمارستان فعالیت می‌کنند ارسال می‌کنند؛ در واقع این افراد هم با نمونه‌‌های آلوده بیمار در ارتباط‌اند و هم در زمان نمونه‌گیری با خود بیمار؛ با این حال هیچ واکسنی به ما تعلق نمی‌گیرد.

تمبرچی در پایان گفت: قانون تعلق گرفتن کد نظام پزشکی که مصوب سال 83 می‌باشد تا کنون اجرا نشده است، مدتی پیش سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که شما باید پروانه‌دار شوید و ما نیز با وزارت بهداشت و مجلس شواری اسلامی مکاتبه کردیم و در نهایت نامه‌هایی رسمی به سازمان نظام پزشکی ابلاغ شد، که طبق قانون امور پزشکی دارویی در ماده 1 و ماده 2 مصوب سال 79 آمده است که کارشناسان علوم آزمایشگاهی جزء افراد پروانه‌دار هستند. وزیر بهداشت قبلی نیز در سال 94 پروانه اشتغال را برای تمامی رشته‌ها حذف کرد و به جای آن مدارک فارق‌التحصیلی را معیار قرار داد و سازمان نظام پزشکی موظف شد طبق همان مدارک تحصیلی، برای تمام فارق‌تحصیلان از دانشگاه‌های علوم پزشکی کد نظام پزشکی صادر کند. در حال حاضر تمامی رشته‌ها به غیر از کارشناسان علوم آزمایشگاهی و رایولوژی کد نظام پزشکی دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. #تصویب_نهایی #شماره_نظام_علوم_آزمایشگاهی_بالینی #سازمان_نظام_پزشکی #کارشناسان_علوم_آزمایشگاهی

  2. اجرای قانون #تصویب_نهایی #شماره_نظام_علوم_آزمایشگاهی_بالینی #سازمان_نظام_پزشکی #کارشناسان_علوم_آزمایشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا