خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصائب عکاس‌خبرنگاران

حسن ملهم‌، عکاس‌خبرنگار در شرق نوشت:

‌نزدیک به سه ماه از اولین روز اعتراضات اجتماعی در ایران می‌گذرد؛ اعتراضاتی مدنی و خیابانی که در مواردی با خشونت همراه بوده است. یکی از مهم‌ترین رسالت‌های اجتماعی رسانه و خبرنگاران، انعکاس اخبار روز است؛ به نحوی که مسئولان کشور از وقایع روز مطلع شوند و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی و افراد ذی‌صلاح نسبت به انعکاس مطالب و ساخت بولتن‌های خبری در راستای مدیریت بهتر جامعه و حکمرانی مطلوب از آنها استفاده کنند. در فضای ملتهب اعتراضی کشور، رسالت خبرنگاران بیش از بیش محسوس است و باید در راستای حل بحران از سوی مسئولان با ارائه مستندات و مخابره اخبار در چارچوب اصول حرفه‌ای خود تلاش مضاعف کنند. در حوزه گزارش‌های خبری میدانی، یکی از مؤثرترین و کلیدی‌ترین مهره‌ها در این رسالت، عکاسان خبری‌اند؛ افرادی که در مواردی ریسک حضور در فضای اعتراضی و ملتهب توأم با آشوب و زد‌و‌خورد را به جان می‌خرند تا در انجام وظایف حرفه‌ای خود شایسته عمل کنند. اما این فضا، فضای مطلوبی برای عکاسان میدانی نیست. قوانین کشور در حوزه عکس‌برداری از برخی اماکن، احتیاط درباره نحوه ثبت لحظات اعتراضی به نوعی که دستاویز سوءاستفاده قرار نگیرد و مقاومت مأموران انتظامی و امنیتی حاضر در خیابان‌ها نسبت به تهیه گزارش‌های میدانی همه و همه کار را سخت و سخت‌تر می‌کنند.

در حوزه تهیه اخبار میدانی، مشکلات گسترده‌ای وجود دارد. معمولا با وجود تعرفه خبرنگاران برای مسئولان مختلف با نامه رسمی از سوی رسانه‌ها به جهت جلوگیری از ابعاد بعدی، مسئولان همکاری لازم را در دستور کار قرار نمی‌دهند و حتی در مواردی مشاهده شده است که خبرنگارانی که در فضای عمومی مشغول عکاسی یا تهیه گزارش میدانی بودند، با پنهان‌کردن سمت خود رسالت حرفه‌ای خود را ساده‌تر به سرانجام رسانده‌اند.

متأسفانه در موارد زیادی خبرنگاران حین انجام وظیفه از سوی مأموران دستگیر شده و برای آنها پرونده قضائی تشکیل و در مواردی نیز همچنان با اتهامات سنگین و امنیتی در زندان به سر می‌برند.

واقعیت مطلب اینجاست که در مواردی که فضای اعتراضات خیابانی به آشوب کشیده می‌شود، کنترل فضا از دست مأموران خارج و ایشان نیز گاهی از حدود قانونی اختیارات خود فراتر رفته و مرتکب تخلف می‌شوند. این روزها در این حوزه هم مستندات، تصاویر و فیلم‌هایی از عده‌ای مأمور که برخی آنها را مأمورنما خوانده‌اند، در فضای مجازی پخش شده است که به وضوح تخریب اموال مردم، ضرب‌وشتم معترضان و… را به تصویر می‌کشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا