خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کندی واکسیناسیون در ایران چه توجیهی دارد؟!

زهرا خوشحالی، دکترای مدیریت رسانه و سردبیر سلامت‌نیوز در یادداشتی با عنوان «کندی واکسیناسیون در ایران چه توجیهی دارد؟/آقای وزیر دست شما را می بوسیم واکسناسیون را زودتر به سرانجام برسانید» نوشت:

یک ماه از روزی که جلوی دوربین ها اولین تزریق واکسن به پسر وزیر بهداشت گذشته و روند واکسیناسیون در ایران به کند ترین حالت ممکن ادامه دارد.

این کندی که باعث پیشرفت بیشتر بیماری و به حالت قرمز درآمدن تعداد زیادتری از شهرها شده است منجر به اعتراض عده ای زیاد از مردم شده است.

واکسیناسیون کشور با ۱۰هزار دز واکسن اسپوتنیک آغاز شد و قرار است روزانه به حداقل هزار نفر واکسن تزریق شود. همچنین کادر درمان در بخش آی‌سی‌یو و بیمارستان‌های ریفرال در اولویت دریافت این واکسن هستند.

این در حالیست که اطلاعات کافی درباره چگونگی واکسیناسیون و افراد اولویت دار و … در دستر مردم نیست همین عدم شفاف سازی در باره چگونگی طبقه بندی افراد و در اولویت قرار گرفتن بیمارستانها هم باعث به وجود آمدن شایعات بسیاری شده.

در برخی بیمارستانهای اصلی مقابله با کرونا هنوز عده ای هستند که واکسن تزریق نکرده اند اما پس از مدتی باز هم جلوی دوربین ها شاهد تزریق واکسن به سالمندان آسایشگاه کهریزک بودیم.

کشورهای همسایه در برنامه واکسیناسیون توسط کرونا بسیار جلوتر از ایران هستند چنانچه امارات متحده عربی بیش از 35 درصد و ترکیه بیش از ده میلیون دوز از واکسن را تزریق کرده اند و به مهار پاندمی کرونا هر روز نزدیک تر میشوند. ترکیه هم اکنون جزو ۱۰ کشور جهان است که بیشترین دوز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

البته حساب کشوری مثل استرالیا که به علت موفقیت در کنترل پاندمی هنوز روند واکسیناسیون را آغاز نکرده است جداست چرا که آمار مبتلایان روزانه در این کشور تک رقمی شده است.

کشورهایی هم نظیر هند و چین، ممکن است نتوانند تا پایان سال ۲۰۲۲ جمعیت خودشان را علیه کرونا واکسینه کنند. علت آن، زیاد بودن جمعیت این کشورها و کمبود کارکنان در بخش بهداشت و درمان است.

این توجیه هم برای کند بودن روند واکسیناسیون در ایران برای مردم قابل قبول نیست چرا کشور ما سابقه درخشانی در زمینه کنترل فلج اطفال دارد و شبکه بهداشتی بسیار گسترده و منظم میتواند همانند قبل این مسئله را حل کند.همچنین رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرده که در تزریق واکسن کرونا هیچ مسئله ای وجود ندارد و در صورتی که به میزان لازم در دسترس نیروها قرار بگیرد روال انجام آن به سرعت سپری میشود.

سازمان نظام پزشکی هم قبلا اعلام آمادگی کرده بود که دولت را برای هرچه سریعتر شدن این روال کمک کند اما از دولت پاسخی دریافت نکرد گویی دولت میخواهد مدال این موفقیت پروسه را فقط بر گردن خود ببیند هرچند تناقض گویی دولتی ها هم یکی از مشکلات عدم کنترل کرونا در ایران است.از طرفی جشنواره ها و نمایشگاهها را برقرار میکنند و از طرف دیگر میگویند دست مردم را میبوسیم تا به سفر نروید.شاید مردم در دلشان میگویند ما هم دست شما را میبوسیم واکسن را از هرمجرایی که امکان دارد تهیه کنید تا این معرکه را جمع شود.

خیرین سلامت ،انجمنها و … هم در این زمینه میتوانند بسیار کمک رسان باشند اگر دولت بتواند این حجم از توانایی در سازمانها و نهادهای مختلف را به نفع جان مردم بسیج کند.

با همه این تفاسیر کندی واکسیناسیون در ایران قابل توجیه نیست و مسئولینی که در این امر تعلل میکنند بدانند که در محضر مردم باید پاسخ گو باشند چرا که ازین پس مسئولیت هر فردی از جامعه که در اثر کرونا از دنیا برود با آنان است و افکار عمومی هیچ توجیهی را نمی پذیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا