خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انحراف از تنها تعلیم «بعثت»

حجت‌الاسلام هادی سروش، استاد حوزه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «تنها تعلیم «بعثت» و انحراف از آن» نوشت:

۱) در دعای شب مبعث آمده؛ شب بعثت “شب تجلی اعظم” است، یعنی شبی که خدا خود را به روشنی نشان داده است.

۲) بعثت یک تعلیم دارد و بس، و آن “توحید” است: “قولوا لااله الاالله تفلحوا”. و خروجی این یک تعلیم این است که جز خدا نه معبودی بپذیرید، و نه کسی را مافوق خدا بشمارید، و نه کسی را به‌جای خدا اطاعت کنید. به او “اعتماد” کنید و به او “توکل” کنید و او را در جان خود و خانواده خود و جامعه بشری، طنین‌انداز کنید.

۳) اگر بعثت خاتم الانبیاء (ص) نبود، الان ما کجا بودیم؟! چگونه باید نسبت به آن پیامبر عظیم الشان اسلام، ادای دِین کنیم؟

۴) گرچه بصورت فردی، بخش بی شماری از مومنین با تمسک به آموزه های او به سعادت رسیدند، اما در بخش “حکومت دینی” موفق به پیاده کردنِ تعالیم رهایی بخش آن رسول ختمی (ص) نبوده ایم!

۵)  حیف که بعثت را منحرف کرده و بعثت را از ریل خود خارج کردند و می‌کنند؛ گروهی “قدرت خواهان” در لباس روحانیت و متصل به نعمت های حکومتی! گفتند پیامبر برای “به‌دست گرفتن قدرت” مبعوث شد و نه مکارم اخلاق!

گروهی دیگر؛ “متحجران بی دین” با نام داعش و القاعده و طالبان و متحجران داخلی، بعثت را با حرکات تروریستی و یا خشونت بار، خراب کردند!
و گروهی از اهل دانش هم متاسفانه؛ با تحریف شخصیت پیامبر رحمت (ص)، او را “ستیزه جو و اقتدارگرا” معرفی کردند!
البته این هم از معجزات “بعثت” است که با همه‌ی این مشکلات اما بعثت همچنان بر پیشانی عالَم هستی می‌درخشد.

۶) وجه سیاسی و اجتماعی رسول خاتم (ص) چیز دیگری است که مبتنی بر توحید است و متاسفانه حکومت‌ها به سادگی حاضر به تبلیغ آن نیستند و آن چیزی است که شهید استاد مطهری می‌گوید:
“برای هیچ کس مثل رسول خدا زمینه استبداد و دیکتاتوری فراهم نبود ، ولی او هرگز استبداد در امور اجتماعی نمی‌ورزید و کوشش می‌کرد مردم را به دموکراسی عادت دهد. رسول خدا در مشورت‌ها؛ عقیده مردم را محترم می‌شمرد و با آنها تبادل نظر می‌کرد با اینکه با عالَم وحی متصل بود.”

۷) در  شب بزرگ بعثت؛ زیارت حضرت امیرالمومنین (ع) مستحب است. شاید راز و رمزش این است که اولین و کاملترین میوه بعثت خاتم الانبیاء (ص)؛ وجود مبارک حضرت امیر (ع) است. او توانست در موقعیت فردی؛ انسان کامل باشد و در موقعیت سیاسی و اجتماعی؛ پر افتخارترین حکومت دینی را رقم بزند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا