خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ای ‌از طرف جامعه بهداشتی کشور خطاب به رهبری

متن ارسالی محمدرضا سقائیان‌فرد به انصاف نیوز که نامه‌ای خطاب به رهبری انقلاب است را در ادامه می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی)

سلام علیکم و رحمه الله

مراتب سپاس و قدردانی خود را از توجه، عنایت و حمایت‌های حضرتعالی از کادر بهداشت و درمان کشور که طی یکسال اخیر در خط مقدم مبارزه با کرونا، ایثارگرانه جانفشانی نموده‌اند اعلام داشته و آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون از خداوند منان برایتان مسئلت می‌نمایم.

حضرت آقا، مستحضرید که که حدود ۸۵ % بیماران سرپایی مبتلا به کرونا توسط بخش بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور مورد غربالگری، مراقبت و پیگیری قرار می‌گیرند و حدود ۱۵% بیماران توسط کادر محترم درمان مورد مراقبت و پرستاری واقع می‌شوند.

مستحضرید که که گام چهارم بسیج ملی با عنوان “طرح شهید حاج قاسم سلیمانی” که این روزها تمام مسئولان وزارتخانه اعم از وزیر محترم و معاونین و… با افتخار از نتایج موثر آن سخن به میان می‌آورند، توسط کادر بهداشت اعم از ستادی و محیطی به همراه نیروهای بسیج در حال اجرا و انجام می‌باشد.
مستحضرید که بازرسی به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا از اصناف، کارخانه‌ها، اماکن عمومی، آرامستان‌ها و… توسط بازرسان بهداشت حرفه‌ای و محیط بخش بهداشت انجام می‌پذیرد.

مستحضرید که  نظارت بر نقاهتگاه‌های بیماران و اعلام ترخیصی آنان به شبکه‌های بهداشت، تهیه و تحویل محیط کشت به مراکز نمونه‌گیری و جمع آوری و ارسال به آزمایشگاه‌ها، ورود و ثبت اطلاعات بیماران به سامانه‌های وزارتی و استانی و پیگیری وضعیت بیماران و پاسخگویی و مشاوره از طریق تلفن۴۰۳۰ توسط کارشناسان مبارزه با بیماری‌های واگیر انجام می‌پذیرد.
مستحضرید که غربالگری‌ها و پیگیری وضعیت بیماران کرونایی توسط مراقبین سلامت در مناطق شهری و بهورزان در مناطق روستایی انجام می‌گیرد. مستحضرید که ویزیت مراجعین و پیگیری بیماران کرونایی در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و مراکز منتخب تشخیص و درمان کرونا توسط پزشکان شاغل در بخش بهداشت انجام می‌پذیرد.

و نیز اینکه مشاوره تلفنی در حوزه روانشناسی و تغذیه به مردم و مادران باردار و بیماران اعصاب و روان و افراد دارای فشارخون بالا و… توسط کارشناسان بهداشت روان و تغذیه صورت می‌پذیرد. و بسیار اقدامات بی شائبه دیگری که در حوزه بهداشت خالصانه به ملت ارائه میگردد.

حضرت آقا، بنده طی چندین نامه مکرر – که همگی رسانه‌ای شده است – به ریاست محترم جمهوری، وزیر محترم و معاون بهداشت ایشان ضمن بیان راهکارهای عملی در راه مبارزه و مقابله با این ویروس و بیماری، مراتب توجه ویژه به حق و حقوق پرسنل حوزه بهداشت با توجه به نقش موثر آنان در مبارزه با کرونا را متذکر شده‌ام ولی نمی‌دانم چرا به همین نسبت به احقاق حقوق آنان همت گذاشته نمی‌شود و مورد بی‌مهری و کم‌لطفی و بی‌عدالتی و تبعیض قرار می‌گیرند. در عین حال الی‌ماشاءالله  در رسانه‌ها  به‌صورت زبانی مورد تفقد و تقدیر قرار می‌دهند، دریغ از کمترین حمایت مالی  و عملی از آنها!

نمی‌دانم در حال حاضر کدام مجموعه دولت بیش  از وزارت بهداشت دراین میدان مبارزه و جهاد در الویت توجه قرار دارد که اینگونه مدافعان سلامت که مبارزان خط مقدم هستند مورد بی توجهی قرارشان می‌دهند.

حضرت آقا، وقتی خبر اختصاص کارانه های متعدد و سنگین مالی به پرسنل سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به‌جز وزارت بهداشت را طی این یک سال می‌شنویم و می‌بینیم، در عین حال معوقات یکساله ما هنوز بطور کامل پرداخت نشده، مانند تیری زهرآگین بر قلب و تن خسته کادر بهداشت و درمان فرو می‌نشیند که چقدر تبعیض و بی عدالتی؟ چقدر نادیده انگاشتن و ندیدن زحمات؟

تاریخ و وجدان‌های آگاه و با انصاف بر تلاش و ایثار و جانفشانی کادر بهداشت درمان طی یکسال اخیر در این مبارزه طاقت‌فرسا و سهمگین به نیکی یاد خواهند کرد همچنانکه کم لطفی، بی مهری و بی عدالتی از سوی مسئولین امر در این وزارتخانه و دستگاه‌های مربوطه  در قبال آنان  از خاطر فراموش نخواهد شد.

امید واثق دارم که فرمان گره‌گشای حضرتعالی همچون گذشته بارقه امید و انگیزه مضاعف را بر دل‌های کادر بهداشت و درمان روشن خواهد ساخت.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
محمدرضا سقائیان‌فرد، به نمایندگی از جامعه بهداشتی کشور

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. تعارض منافع چه بر سر بهداشت و پیشگیری می آورد؟! شاید یکی از درد های بهداشتی ها که باعث تکرار رخداد های مشابه این نامه باشه همین مسئله است.

    در حالت کلی تعارض منافع به شرایطی گفته می‌شود که فرد یا سازمان در دوراهی انتخاب میان منافع شخصی، حزبی، گروهی یا خانوادگی خود از یک سو، و منافع ملی، حرفه‌ای و کاری از سوی دیگر قرار می‌گیرد. تعارض منافع زمانی وجود دارد که کارکنان به طور بالقوه می توانند از موقعیت خود سوء استفاده کنند در حالی که فساد زمانی اتفاق می افتد که کارکنان از موقعیت خود سوء استفاده کرده باشند. بنابراین وجود تعارض منافع همیشه به فساد منجر نمی‌شود، لکن، وقوع هر فسادی در بستر یک موقعیت تعارض منافع رخ می‌دهد. بنابراین، با توجه به ارتباط میان این دو موضوع، لازمه پیشگیری و مبارزه با فساد، مدیریت تعارض منافع احتمالی خواهد بود.

    با آنکه بخش بهداشت و پیشگیری به این میزان دارای اهمیت است اما اکثرا دستگاه‌های مسئول سلامت و بهداشت به سمت درمان سوق پیدا می‌کنند. بر اساس نظر پژوهشگران این موضوع ناشی از تسخیر این دستگاه‌ها توسط پزشکان و کادر های درمان است، پدیده‌ای که می‌توان آن را نوعی تعارض منافع خواند. بر اساس پژوهش بسیاری از محققان حوزه سیاستگذاری سلامت مدیریت پزشکان بر دستگاه‌های سلامت آنها را به سمت ارتقای بخش بیمارستانی و درمان سوق داده و از ارتقای خدمات بهداشت عمومی و حرفه ای باز می‌دارد.

    در بهترین حالت نیز خدمات بهداشت عمومی و حرفه ای در قالب رویکرد پزشکی دنبال شده و شامل خدماتی همچون غربالگری، بررسی دوره‌ای سلامت سالمندان و غیره می‌شود. این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در نگاهی ملایم متخصصان حوزه‌های مختلف نگاه اختصاصی خود به موضوعات را دارند. اقتصاددانان موضوعات را از چشم‌اندازی اقتصادی می‌بینند، سیاسیون با رویکردی سیاسی مباحث را دنبال می‌کنند، مهندسان نگاه فناورانه به موضوعات دارند و الی آخر. بنابراین بدیهی است زمانی که پزشکان مدیریت کلیت دستگاه‌های مسئول سلامت جامعه را بر عهده بگیرند دیدگاه پزشکی بر آن سازمان‌ها غلبه خواهد کرد. اما از طرف دیگر برخی شواهد حتی نگاه منفعت‌طلبانه‌تر را گوشزد می‌کنند. هر سیاستی که توسط دستگاه‌های دولتی پیش گرفته شود برندگان و بازندگان خاص خود را دارد. بنابراین در نگاهی بدبینانه طرفداری از نگاه‌های پزشکی به سلامت می‌تواند بخاطر منافع گسترده‌ای باشد که بخش درمان از آنها منتفع خواهد شد و لابی‌های آنها این سیاست‌ها را در پیش می‌گیرند.

    برای نمونه حتی پست های معاونت های بهداشتی در خود وزارت بهداشت و غالب استان ها با وجود دکترین مدیریت خدمات بهداشتی ، درمانی و دکترین سیاست گذاری سلامت غالبا پزشک با تخصص های مختلف می باشد.

    کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز به دلیل اکثریت نمایندگان پزشک آن خود مصداقی از تعارض منافع سازمانی و گروهی است.

    همچنین در مراکز جزء وزارت بهداشت، مثلا مرکز سلامت محیط و کار ، در طول تاریخ ادغام چند حوزه مجزا ، همیشه دست خوش تعارض منافع با مدیریت تخصص های مختلف بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا