خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابطحی: سکوت خاتمی برای چه کاری شکسته شود؟

محمدعلی ابطحی، چهره اصلاح‌طلب به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: خاتمی می‎ تواند یکی از راه‌حل‌های افزایش مشارکت در انتخابات باشد. اما در حال حاضر شرایط وجود ندارد که سکوت خاتمی شکسته شود، برای چه کاری؟ برای جامعه‌ای که ابتدا باید زمینه مشارکت آن فراهم شود، آن وقت سکوت و غیرسکوت مطرح می‌شود، وقتی زمینه مشارکت فراهم نیست، کسی هم در راستای افزایش مشارکت تلاش نمی‌کند، دیگر سکوت و عدم سکوت مفهوم خاصی ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «امید بخشی به جامعه» این کلید واژه‌ای است که محمد علی ابطحی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از آن به عنوان کلید حل مسئله مشارکت در انتخابات یاد می‌کند اما او بر این باور است که در حال حاضر قدرت در دست افرادی است که به دنبال مشارکت حداکثری نیستند.

عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید دارد برای حضور مردم در انتخابات باید شرایطی فراهم شود؛«امیدبخشی به جامعه با حضور افراد مختلف، تغییراتی در سیاست خارجی که منجر به رفع تحریم شود و یا در فضای فرهنگی حذف فیلترینگ در جامعه و در مجموع اقداماتی که حس تحول از آنها در جامعه ایجاد شود، بسیار موثر است چراکه در هر صورت باید حس خوب به جامعه منتقل شود.»

در ادامه گفتگوی محمدعلی ابطحی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب با خبرگزاری خبرآنلاین را می‎ خوانید؛

******

*آقای ابطحی! حدود ۲ ماه به انتخابات مجلس دوازدهم باقی مانده اما موضع احزاب اصلاح‌طلب در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، فکر می کنید رویکرد کلان جریان اصلاحات حضور در انتخابات و صندوق محوری باشد یا رویکرد جامعه محوری و بازسازی بدنه رأی در اولویت قرار خواهد گرفت؟

در انتخابات آینده مسئله اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب نیست بلکه مسئله این است که جامعه به صورت عمومی در انتخابات حضور پیدا می‌کند یا خیر، به عبارت دیگر جامعه تمایل به مشارکت و رقابت دارد یا خیر. نکته حائز اهمیت این است که برای مشارکت و رقابت شرایطی لازم است که این شرایط را رهبر انقلاب هم در اول سال و هم اخیراً بر روی آن تأکید داشتند اما به اعتقاد بنده به دلیل اینکه مجموعه‌ای قدرت را در اختیار دارند، علاقمند نیستند که با مشارکت فراوان حلقه قدرت از آنها خارج شود و به همین دلیل اگر اینها علاقمند به رهبری و تبعیت‌کننده از اظهارات ایشان بودند که رهبری در ابتدای سال همین مواردی را گفته بودند که امروز می‌گویند، برای این کار ستادی تشکیل می‌دادند، راهکارهایی ارائه می‌کردند، حرف‌های مصلحانی که برای مشارکت بیشتر، آشتی بیشتر مطرح کرده بودند را عملیاتی می‌کردند.

لذا تصور بنده این است که فرمایشات رهبری درباره انتخابات بر روی زمین خواهد ماند و بدنه قدرت حاکمیت همچنان که از ابتدای سال عزمی برای به وجود آوردن رقابت در آنها مشاهده نمی‌شود که فضای جامعه را متحول کنند، از این پس هم نه می‌توانند و نه می‌خواهند که چنین اقدامی را انجام دهند والا ایجاد رقابت به حس خوب و نفس اجتماعی احتیاج دارد که متأسفانه در حال حاضر فاقد آن حس خوب و نفس اجتماعی است.

اقلیت قدرتمند و حاکم را تنها در فضای رقابتی می توان کنار زد

*یعنی فکر می کنید امیدی به رقابتی شدن فضای انتخابات وجود ندارد؟

در حال حاضر راه‌حلی وجود ندارد و تنها در صورتی می‌توان این اقلیت قدرتمند را کنار زد که فضای رقابتی شکل بگیرد، رقابت هم به مشارکت احتیاج دارد، مشارکت هم به ایجاد فضای اجتماعی متفاوت نیاز دارد که هیچ‌کدام از این موارد عملیاتی نیست.

شاید فضای انتخابات به سمت دیدگاه رهبری تغییر کند

بنده معتقدم انتخابات این دوره را در قالب اصلاح‌طلب و غیر اصلاح‌طلب نباید ارزیابی کرد مهم‌ترین اتفاق این است که فضای عمومی جامعه به سمت آمادگی بدنه جامعه برای مشارکت حرکت کند، در مشارکتی که در حال حاضر مطرح است، رقابتی وجود ندارد که اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب به دنبال معرفی نیروهای خود باشند.

*بعد از بیانات اخیر رهبری هم امیدی وجود ندارد؟

بنده نمی‌توانم پیش‌بینی کنم اما امکان اینکه بخواهند فضا را به سمت دیدگاه‌های رهبری تغییر بدهند، وجود دارد، به عبارت دیگر می‌توانند نفس جدیدی به جامعه وارد کنند، در حقیقت دیدگاه‌های جدیدی در کاندیداها، شیوه رقابت و سخت‌گیری نکردن بر مردم همگی بر مشارکت مردم در انتخابات موثر است.

به بیان دیگر وقتی که دائما انگشت حاکمیت در چشم مردم است و مردم دچار بحران و مشکل هستند، طبیعی است که نمی‌توان از آنها خواست وارد میدان شده و در انتخابات شرکت کنند.

*فکر می کنید شورای نگهبان و هیئت‌های نظارتی فضا را به سمت باز شدن ببرند؟

پیش‌بینی نمی‌کنم شورای نگهبان این کار را انجام دهد.

تحول در حجاب و معیشت مردم می‌تواند به افزایش مشارکت در انتخابات کمک کند

*یعنی اظهارات رهبر انقلاب درباره انتخابات بر روی عملکرد شورای نگهبان موثر نخواهد بود؟

من پیش‌بینی نمی‌کنم، البته اگر در مسائل و مشکلات معیشتی و حجاب تحولاتی صورت بگیرد هر کدام می‌توانند به حضور بیشتر در انتخابات کمک کنند.

خاتمی یکی از راه‌حل‌های افزایش مشارکت در انتخابات است

*آقای ابطحی! در انتخابات سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ اختلافات میان اصلاح‌طلبان را مشاهده کردیم، در این دوره هم این اختلافات حس می شود و در این فضا سکوت آقای خاتمی از جایگاه لیدری جریان اصلاحات را هم شاهد هستیم. فکر می کنید بعد از بیانات رهبری احتمال فعال شدن اصلاح طلبان و شکسته شدن سکوت آقای خاتمی وجود دارد؟

خاتمی می‎ تواند یکی از راه‌حل‌های افزایش مشارکت در انتخابات باشد. اما در حال حاضر شرایط وجود ندارد که سکوت خاتمی شکسته شود، برای چه کاری؟ برای جامعه‌ای که ابتدا باید زمینه مشارکت آن فراهم شود، آن وقت سکوت و غیرسکوت مطرح می‌شود، وقتی زمینه مشارکت فراهم نیست، کسی هم در راستای افزایش مشارکت تلاش نمی‌کند، دیگر سکوت و عدم سکوت مفهوم خاصی ندارد.

نگفتم خاتمی به انتخابات نمی‌آید اما…

*یعنی فراهم نبودن زمینه مشارکت باعث شده که آقای خاتمی وارد عرصه انتخابات نشود؟

من نگفتم خاتمی به انتخابات ورود نمی کند.

*می‌آید؟

اطلاعی ندارم اما ابتدا باید فضای انتخابات فراهم باشد. در مجموع جامعه به مشارکت و رقابت نیاز دارد که هر وقت این موارد اتفاق بیافتد، نه تنها آقای خاتمی بلکه رهبران فعال می‌توانند در جامعه تلاش کنند و بخشی از مشکلات را حل کنند.

امکاناتی برای تبدیل قهر جامعه به آشتی وجود ندارد

*پس شما معتقدید در شرایط فعلی زمینه مشارکت در انتخابات فراهم نشده است؟

خیر، زمینه مشارکت در انتخابات فراهم نشده و در شرایط فعلی امیدی به فراهم شدن شرایط برای افزایش مشارکت وجود ندارد. نکته قابل توجه این است امکاناتی وجود ندارد که به فاصله ۲ ماه بتوان قهر جامعه را تبدیل به آشتی کرد.

*منظور شما از امکانات برای تبدیل کردن قهر مردم به آشتی برای حضور در انتخابات چیست؟

تصمیمات کلان در سطح ملی که جامعه حس کند تفاوت‌هایی ایجاد شده، از جمله امکانات برای تبدیل کردن قهر مردم به آشتی آنها است اما در حال حاضر این تصمیمات کلی هم گرفته نشده است.

حذف فیلترینگ می‌تواند حس خوب را به جامعه منتقل کند

*مانند چه تصمیماتی؟

امیدبخشی به جامعه با حضور افراد مختلف، تغییراتی در سیاست خارجی که منجر به رفع تحریم شود و یا در فضای فرهنگی حذف فیلترینگ در جامعه و در مجموع اقداماتی که حس تحول از آنها در جامعه ایجاد شود، بسیار موثر است چراکه در هر صورت باید حس خوب به جامعه منتقل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا